[REVIEW] Age of Empires II Definitive Edition: Content is king

Games Jelle van Es 21 nov 2019

Microsoft wil gaming steeds breder brengen. Ze hebben het doel om twee miljard gamers wereldwijd te bereiken. Daarvoor gaat Project xCloud een belangrijke rol spelen, maar ook op de pc wil men meer gamers enthousiast maken. Xbox One-gamers komen vaak standaard al op de pc uit en daarnaast wil men men ook typische pc-games brengen. Age of Empires II Definitive Edition is daar een goed voorbeeld van.

Age of Empires II Definitive Edition is zoals de nam al doet vermoeden de heruitgave van Age of Empires II. Deze kreeg een paar jaar geleden al een HD-uitgave, maar dat is HD. Vandaag de dag willen we natuurlijk 4K. En daarom komt deze klassieker in een nieuw jasje uit met nog meer content. De hoogste tijd om lekker nostalgisch te doen en te genieten van een klassieke game. Dit zijn daarbij de punten die zijn opgevallen.

Zoveel content in Age of Empires II Definitive Edition

Als jij het belangrijk vindt om veel tijd met een game door te brengen, dan zit je bij Age of Empires II Definitive Edition echt aan het juiste adres. In deze versie heb je toegang tot een grote lading aan campagnes, meer dan dertig verschillende volken, een berg aan maps die je willekeurig kunt spelen en natuurlijk een lading aan upgrades die je per volk kunt doorspelen. Volgens de maker moet er in totaal meer dan 200 uur aan gameplay in zitten, maar dat is misschien wat aan de lage kant. Zeker met de rustige periode in gamesland die in het vooruitschiet ligt, gaat dit een game zijn om voor een lange tijd te spelen.

Age of Empires II Definitive Edition
(Bron: Microsoft)

Toegankelijk

Ik heb het origineel zo’n twintig jaar geleden gespeeld en ben zodoende redelijk bekend met het idee van wat er van je wordt verwacht. Maar ook voor een nieuwkomers is dit een game om gelijk mee aan de slag te gaan. Je verzamelt resources, bouwt daarmee je leger op, terwijl je tegelijkertijd upgrades uitvoert. En wanneer de vijand voor de deur staat, dan gebruik je jouw eenheden om ze een kopje kleiner te maken. Daarbij is het wel handig om te begrijpen welke eenheden effectief zijn tegen welke vijanden, zodat je het maximale uit de strijd haalt.

Rustig plaatje (Bron: Microsoft)

Je basis opbouwen blijft top

Ik ben in strategiegames een zogenaamde ‘turtle’. Iemand die zich zo lang mogelijk probeert te verbergen en tegelijkertijd een groot leger opbouwt om daarmee genadeloos uit te halen. Daarbij geniet ik echt van het opbouwen van mijn basis. Ik plaats prachtige stadsmuren om de vijand buiten te houden en wanneer het zover is, dan laat ik mijn leger door de poorten naar buten stormen om de vijand genadeloos in elkaar te hakken. Dat terwijl ik vol voldoening achter mijn beeldscherm het allemaal aanschouw.

Lekker basisje bouwen! (Bron: Microsoft)

Mooi opgepoetst

Age of Empires II Definitive Edition is dus gebaseerd op een erg oude game en zodoende hoef je geen moderne graphics te verwachten in de stijl van het onlangs aangekondigde Age of Empires 4. Maar de klassieke look in combinatie met de 4K-graphics werkt goed. Het ziet er allemaal scherp uit op een groot beeldscherm, terwijl het tegelijkertijd heerlijk nostalgisch is. Ook de geluidseffecten doen me gelijk terugdenken aan de tijd van vroeger dat ik een hele zondag me achter een oude pc kon opsluiten. Maar dan zonder dat je ogen pijn doen omdat je het niet zo goed ziet.

Strijd op de zee (Bron: Microsoft)

Eenheden doen soms raar in Age of Empires II Definitive Edition

Toch moet je wel stellen dat Age of Empires II Definitive Edition een oude game is en dat zie je met name terug bij de eenheden. Deze nemen soms een nogal onhandige weg van punt A naar B en komen daardoor best wel eens onnodig in problemen. Je moet er dus echt goed op zitten en de eenheden steeds een klein stukje verplaatsen om er op die manier voor te zorgen dat ze geen gekke dingen doen.

(Bron: Microsoft)

Toch is het de lol die absoluut overheerst. Age of Empires II Definitive Edition is nu beschikbaar voor de pc. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.