[REVIEW] AO Tennis 2: een genot voor iedere tennisfan

Games Jelle van Es 13 jan 2020

Er is een tijd geweest waarin we regelmatig goede tennisgames voorgeschoteld kregen. Toen waren het titels als Top Spin en Virtua Tennis die me lang bezig hielden. Vorig jaar had ik gehoopt dat Tennis World Tour die goede oude tijd zou laten herleven, maar niks was minder waar. Mede daarom had ik niet veel hoop gevestigd op AO Tennis 2.

Maar juist op het moment dat je nergens iets van verwacht, dan is het vaak goed te doen. Nee, AO Tennis 2 weet niet dezelfde impact te maken zoals Top Spin 1 en 2 dat destijds deden. En op het gebied van presentatie is het wat saai en laadtijden hadden wat korter gemogen. Maar ondanks die gebreken is het een game waar ik heel wat uren plezier mee heb beleefd. Dit zijn de punten die mij zijn opgevallen.

Goed gevoel voor de bal

Het belangrijkste element dat een tennisgame moet hebben, is dat het lekker speelt. Vanaf het allereerste moment wist AO Tennis 2 me op dat gebied te overtuigen. Dit is een game waarbij je jouw tennisser goed moet positioneren, vervolgens de slagknop indrukt van de move die je wilt maken, de bal de juiste kant op stuurt en vervolgens op het juiste moment de slagknop weer los laat. En dat alles in een bestek van misschien een seconde of twee. Aan het begin zul je heel wat ballen matig terugslaan of hem juist uit meppen omdat je timing verkeerd is. Maar hoe meer je het speelt, hoe meer je begrijpt hoe je moet gaan slaan en op die manier kom je in een soort ritme terecht die echt heel erg fijn is. Hierdoor zijn rally’s echt tof om te spelen en heb je veel variatie. Soms denk je een rally naar je toe te trekken, maar neemt de tegenstander de macht over door een strak gespeelde crossball of een slim dropshotje. Er zijn maar weinig punten die ik heb gewonnen omdat ik op een automatische piloot speelde.

Een carrière met veel diepgang

De meeste tijd in AO Tennis 2 heb ik doorgebracht in de carrièremodus. Hierin maak je je eigen speler aan en moet je proberen te stijgen op de ranglijst. Elke week heb je de mogelijkheid om te trainen of rust te nemen of juist mee te doen aan een beschikbaar toernooi. In dat laatste geval kun je punten voor de ranglijst pakken en geld verdienen. Dat laatste kan dan weer gebruikt worden om bepaalde punten te verbeteren, zoals een betere Top Spin forehand. Met trainingen verdien je experiencepunten (die je in mindere mate ook voor wedstrijden krijgt) wanneer je de verschillende minigames voltooit. Daarmee stijg je in levels en krijg je skillpoints. Daarmee is het weer mogelijk om basisvaardigheden als snelheid, kracht en uithoudingsvermogen te verbeteren. Op die manier is het een modus waarbij je veel tijd investeert, maar daardoor ook telkens beter kan worden.

Ready to serve (Bron: Big Ben Interactive)

In het begin is AO Tennis 2 pittig

Ik vond het alleen aan het begin wel pittig. Zeker omdat ik nog niet echt doorhad hoe de timing van de slagen werkte en je ook niet echt wordt geleerd dat je met de trainingen snel veel experiencepunten kunt scoren. Je wordt behoorlijk in het diepe gegooid. Zelfs bij de challengertoernooien moest ik het al opnemen tegen andere spelers die qua vaardigheden zwaar in het voordeel waren en dan is het behoorlijk moeilijk om te winnen. Bij bijna elk punt dat ik won, kwam die winst er omdat ik risico nam. Maar daardoor maakte ik ook wel wat fouten.

Niet elke bal belandt zo mooi op de lijn (Bron: Big Ben Interactive)

Redelijk wat personages

Qua licenties is AO Tennis 2 wat karig. Van de grote toernooien is alleen de Australian Open officieel in de game gestopt. Gelukkig kunnen spelers in de game hun eigen toernooien maken en op die manier krijg je wel toernooien die lijken op de echte Grand Slams. Naast de mogelijkheid om je eigen personage te maken, kent de game ook redelijk wat echte spelers. Van de echte top heb je eigenlijk alleen maar Rafael Nadal (Djokovic en Federer zijn er niet bij), maar zijn er buiten hem genoeg spelers die je uit het echte tennis kent. Ook zijn er redelijk wat vrouwen, waarbij onze eigen Kiki Bertens helaas ontbreekt.

Deze zit er wel in (Bron: Big Ben Interactive)

Willekeurig gemaakte spelers in AO Tennis 2 zijn lelijk

In de carrière zul je die topspelers pas laat tegenkomen. In de eerste toernooien krijg je te maken met willekeurige tegenstanders. En daarbij valt op dat die personages behoorlijk lelijk zijn. De mogelijkheden om je eigen personage te maken zijn uitgebreid, maar bij de tegenstanders is er een hoog freak-filter ingesteld. Bijna elke tegenstander lijkt wel zwaar verbrand te zijn van de vele uren tennis in de zoon en hebben gezichtsharen die er vreemd op lijken te zijn geplakt. Tijdens het spelen zelf heb je hier niet veel last van, maar wanneer je graag herhalingen krijgt, dan valt echt op hoe lelijk ze zijn.

Deze speler ziet er beter uit dan de gedrochten die je tegenkomt. (Bron: Big Ben Interactive)

Toch blijft het positieve me bij. AO Tennis 2 is daadwerkelijk een game die ik kan aanraden. Zeker wanneer je verwachtingen niet enorm hoog zijn, is dit een heerlijke game.

En dan heb ik nog goed nieuws. We mogen namelijk twee exemplaren van de game op de PlayStation 4 weggeven. Het enige dat je daarvoor moet doen is een mail sturen naar [email protected], waarbij je aangeeft kans te willen maken op deze game. Laat daarbij ook je adresgegevens achter, zodat we de games kunnen opsturen. AO Tennis 2 is nu beschikbaar voor de pc, Nintendo Switch, PlayStation 4 en Xbox One. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.