[REVIEW] Arlo Pro 3: beveiligingscamera van hoog niveau

Smart Home Jelle van Es 10 mei 2020

Onlangs maakte ik via de Arlo Ultra kennis met de serie beveiligingscamera’s. Dat product was gelijk het beste dat Arlo te bieden heeft. Maar daar betaal je dan ook wel voor. De Arlo Pro 3 is qua prijs iets toegankelijker. Voor iets meer dan 500 euro haal je een compleet pakket binnen.

Dit pakket bestaat uit een Arlo basisstation en twee Arlo Pro 3-camera’s. Als je echter al een station hebt omdat je een andere camera uit de reeks hebt, dan kun je een losse Arlo Pro 3-camera voor iets minder dan 300 euro scoren. Het grote voordeel aan het duo-pakket is dat je in één keer klaar bent. Je kunt namelijk een camera aan de voorkant en de achterkant van je huis hangen. Op die manier kun je alles perfect in de gaten houden. Natuurlijk kun je het halen om te zien wie er eventueel bij je wilt inbreken, maar de camera werkt ook als soort slimme deurbel. Via de app kun je namelijk met de camera praten en op die manier de persoon die voor de camera staat aan te spreken. Na hem een tijdje gebruikt te hebben, zijn dit de punten die me zijn opgevallen.

De Arlo Pro 3 biedt goede beeldkwaliteit

Wanneer je de Arlo Pro 3 vergelijkt met de Arlo Ultra, dan is het beeldkwaliteit minder. Maar vergis je niet, het beeld wat je ziet is nog steeds van een zeer hoog niveau. Nu ik hem een tijdje getest hebt, verbaas ik me eigenlijk over de kwaliteit van andere camera’s zoals je die bij Opsporing Verzocht ziet. En daarbij vind ik het knap dat mensen vanuit die beelden soms mensen kunnen herkennen. Nou, met deze camera is het beeld zeer helder en spatten de kleuren er vanaf.

Arlo Pro 3
Een kijkje in de tuin (Afbeelding: Jelle van Es / Want)

De app werkt uitstekend

De app voor de Arlo Pro 3 is dezelfde app als dat ik voor de Arlo Ultra heb gebruikt. Wat dat betreft was het dus een fluitje van een cent om de camera op hetzelfde basisstation aan te sluiten. En vervolgens heb je binnen een seconde of dertig alles gedaan en kun je vanaf je telefoon of tablet perfect zien wat de camera ziet. Zeker bij het op de juiste plaats zetten van de camera is het handig om via de app te kijken hoe je hem moet positioneren.

Arlo Pro 3
Meldingen krijg je ook op je Apple Watch als je dat wilt (Afbeelding: Arlo)

Verschillende schema’s

En wanneer alles is neergezet, dan kun je vanuit dezelfde apps van alles en nog wat gaan instellen. Zo is het mogelijk om te bepalen wanneer de camera moet aanslaan. Aan de voorkant zitten mijn buren wel eens in de tuin en wil je niet de camera constant aanslaat. Dus kun je aftekenen wat het gebied moet zijn waarop hij mensen detecteert. Maar het is ook mogelijk om gebruik te maken van diverse schema’s. Zo kun je hem zo instellen dat hij alleen geactiveerd wanneer je je met je telefoon buiten een straal van je huis bevindt. Als je immers thuis zit, dan zie je wat er voor je deur gebeurt. Of je laat hem alleen aanslaan op mensen en niet op bewegingen. En zo zijn er nog vele andere mogelijkheden.

Ook in de avond houdt hij alles bij (Afbeelding: Arlo)

De Arlo Pro 3 is makkelijk in gebruik

De Arlo Pro 3 weet op verschillende vlakken enorm goed te scoren. Naast het gebruiksgemak van de app, is het ophangen van het apparaat ook een fluitje van een cent. Je hebt een houder met een groot magnetisch veld die je met een schroef in de muur bevestigt. Vervolgens klik je de camera er op en die zit dan echt muurvast. Je hebt geen kabels of andere technische kennis nodig. Daarnaast gaat de batterij een paar maanden mee en is het opladen vervolgens een fluitje van een cent met een simpele USB-kabel.

Snel bevestigd (Afbeelding: Arlo)

Inzoomen werk niet heel erg goed

Tot slot nog een puntje van kritiek op de Arlo Ultra 3. Wanneer je de camera gewoon op een vaste plek hebt gericht, dan is het beeld goed. Maar wanneer je wilt gaan inzoomen op een video die gemaakt is, dan wordt de kwaliteit al snel wat minder goed. Wanneer je dus je camera gebruikt om van een afstand iets in de gaten te houden, dan kan het lastig gaan zijn om gezichten van personen goed te zien, wat weer handig zou moeten zijn wanneer je beelden aan autoriteiten moet overhandigen wanneer er daadwerkelijk iets vervelends is gebeurd.

Arlo Pro 3
Kan tegen water (Afbeelding: Arlo)

Wanneer je dus meer dan één camera wilt gebruiken, dan is de Arlo Pro 3 de betere keuze boven de Arlo Ultra. Het is een mooie complete set, waardoor je altijd met een goed gevoel de deur achter je dicht kunt trekken. Wil je meer lezen over camera’s? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.