[REVIEW] Ash of Gods: Redemption: de mindere Banner Saga

Games Jelle van Es 7 feb 2020

The Banner Saga is één van de weinige succesverhalen van games die via Kickstarter aan hun geld zijn gekomen. Een paar jaar geleden kwam het origineel uit en inmiddels heeft de game een tweetal vervolgen gekregen. Het is een reeks waarin verhaal, het maken van keuzes en het strijden in tactische turn-based gevechten centraal staan. En wanneer je succes hebt, dan zijn er kapers op de kust. Wat dat betreft is Ash of Gods: Redemption een duidelijke kaper.

Want als je heel eerlijk bent, is Ash of Gods: Redemption gewoon een kopie. De stijl is min of meer hetzelfde, de combat is zeer herkenbaar en ook met het maken van keuzes zie je diverse elementen die je herkent van The Banner Saga. De game werd al zo’n twee jaar geleden op de pc uitgebracht. Nu is de game ook op de spelcomputer te spelen en ben ik aan de slag gegaan met de Nintendo Switch. Dit zijn daarbij de punten die me zijn opgevallen.

Een verhaal dat erg donker is

Ash of Gods: Redemption is een game die qua verhaal behoorlijk duister is. De game neemt je mee naar een wereld waar zo’n duizend jaar geleden een evenement plaatsvond genaamd The Reapening. Vele mensen kwam daarbij om doordat ze doordraaiden of afgeslacht werden door krachtige wezens. Je raadt het al: wanneer de game begint, is die ellende er weer. De game laat je kennismaken met verschillende personages die vanuit hun eigen perspectief de strijd leveren en waarbij de ontwikkelaar hier en daar goed schrijfwerk heeft geleverd en je echt meeleeft met alles dat in de game gebeurt.

Veel verhaal in de game (Bron: AurumDust)

Maar niet altijd uit de verf komt

Maar tegelijkertijd is het ook in onbalans. De ene keer is het behoorlijk langdradig en saai, terwijl je de keer daarop eigenlijk complete context mist en eigenlijk niet weet wat er precies gaande is. Hierdoor is het best wel lastig om er echt goed in te komen en ben je zeker aan het begin van de game behoorlijk zoekende van wat de game nou precies wilt vertellen. Later wordt het wel wat beter, maar dan heb je al wel flink wat frustratie voorgeschoteld gekregen.

Niet altijd even boeiend helaas (Bron: AurumDust)

Combat is interessant in Ash of Gods: Redemption

Qua combat is Ash of Gods: Redemption redelijk hetzelfde als The Banner Saga. De gevechten spelen zich af in een tactische setting, waarbij je om de beurt een strijder zijn actie kan laten zetten. Daarbij bepaal je zelf wie je als eerste inzet, maar de volgende keer dat je hem of haar kunt gebruiken, is pas nadat iedereen wat heeft gedaan. Na jouw actie is het dan weer de beurt aan de tegenstander. Het doel is vaak om iedereen te verslaan, terwijl jezelf in leven probeert te blijven. Het ene personage kan daarbij harder uithalen, terwijl het andere er voor kan kiezen om gebruik te maken van een pij-en-boog. Ook heeft elk personage twee levensbalkjes. De bovenste is voor simpelweg hoeveel gezondheid hij of zij nog heeft, terwijl de tweede balk de energie aangeeft. Soms doe je er verstandig aan om eerst het energie van de tegenstander uit te putten voordat je voor de gezondheid gaat. Er zitten veel mogelijkheden in en daardoor is elk gevecht op zijn eigen manier de moeite waard.

Welke keuzes maak je in het gevecht? (Bron: AurumDust)

Maar mist soms balans

Toch is het niet altijd in balans. Je hebt bepaalde gevechten waar je met twee vingers in je neus doorheen loopt, terwijl andere gevechten weer heel erg lastig zijn. Op die manier weet je eigenlijk nooit wat je te wachten staat. Die balans mist ook een beetje in de gesprekken tussen de gevechten door. Daarin moet je keuzes maken. Soms kan zo’n simpele keuze in één keer een zwaar gevolg hebben, terwijl je op andere momenten flink nadenkt over een keuze en het resultaat dan zeer onbevredigend overkomt.

(Bron: AurumDust)

Zuinig omgaan met je personages in Ash of Gods: Redemption

Net als in een game als Fire Emblem en Banner Saga investeer je in Ash of Gods: Redemption tijd en moeite in jouw personages. Het is dan behoorlijk funest wanneer die een kopje kleiner worden gemaakt. In een gevecht betekent het neergeslagen worden niet dat jouw personage gelijk voor goed is verdwenen. Maar gebeurt dat in meerdere gevechten, dan zal hij of zij uiteindelijk aan de verwondingen bezwijken en ben je de tijd en moeite die je er in hebt gestoken kwijt. Het is dus zaak om goed na te denken met alles dat je doet.

Ash of Gods: Redemption
Het maken van keuzes (Bron: AurumDust)

Ash of Gods: Redemption is niet zo goed als The Banner Saga. Maar als je die games fantastisch vond, dan is dit zeker een game om je mee te vermaken, mits je de lat der verwachtingen niet te hoog legt. De game is nu beschikbaar. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.