[REVIEW] Atelier Dusk Trilogy: Schattige Japanse RPG’s in een bundel

Games Jelle van Es 15 jan 2020

De Atelier-reeks is een JRPG-reeks die wordt gemaakt door ontwikkelaar Gust. Sinds 1997 brengen zij regelmatig games in de reeks uit. In de tijd van de PlayStation 3 waren dat maar liefst zes games. Drie daarvan vallen onder de Arland trilogie, terwijl de laatste drie in de Dusk-trilogie valt. De naam doet het al een beetje vermoeden: de Atelier Dusk Trilogy geeft je de mogelijkheid om de laatste drie in één klap binnen te halen.

De trilogie is uitgebracht op de Nintendo Switch en de PlayStation 4, waarbij ik hem op het eerste platform heb gespeeld. Omdat de remaster de game niet voorziet van een 4K-resolutie of HDR ondersteunt, maakt het eigenlijk niet heel erg veel uit op welk platform je hem speelt. Dit zijn de punten die mij zijn opgevallen.

Atelier Dusk Trilogy is als bundel of los te koop

Ik heb de Atelier Dusk Trilogy als bundel gekregen, maar het is ook mogelijk om ze los aan te schaffen. Qua verhaal staan de games redelijk los van elkaar, hoewel ze verbonden zijn met hetzelfde land waar in de games van alles mee gebeurt. Ikzelf heb echter al twee van de drie games in het verleden gespeeld. Enkel de eerste game in de trilogie was echt nieuw voor mij. Mocht je dat dus ook hebben, dan is het goed om te weten dat je ze ook los kunt aanschaffen.

Alles gaat wat sneller in de Atelier Dusk Trilogy

Eén van de voordelen die de Atelier Dusk Trilogy kent ten op zichte van de originele games, is dat je de mogelijkheid hebt om de snelheid van de game aan te passen. Op die manier gaan de gevechten waar je veel mee te maken krijgt een stuk rapper en is ook het rondrennen in de wereld een stuk beter te doen. Op die manier houd je meer tijd over voor het verhaal en de mogelijkheid om via verschillende ingrediënten zelf nieuwe voorwerpen te maken.

Atelier Dusk Trilogy
Lekker snel rondrennen (Bron: Koei Tecmo)

Inclusief DLC en andere toevoegingen

Een ander voordeel van deze heruitgave is dat je gelijk toegang krijgt tot alle elementen die bij de Plus-versies van de game zaten en alle DLC die voor de games zijn uitgegeven. Nu zijn de games al behoorlijk uitgebreid en hierdoor kun je er nog een paar uur bij optellen. Zodoende is dit een game die je nu zou kunnen kopen en vervolgens er tientallen uren mee zoet bent. Als je veel content wilt voor je prijs, dan is dat mogelijk.

Genoeg te doen in de game (Bron: Koei Tecmo)

Werelden zijn vrolijk

De stijl van de Atelier Dusk Trilogy is wat mij betreft één van de sterkste punten. Hoewel het games zijn die alweer wat jaren oud zijn, is de artstijl erg tof. De werelden die je krijgt voorgeschoteld zijn vrolijk en voorzien van vaak prachtige en vrolijke kleuren. Op die manier zijn het games waar je gewoon heel snel blij van wordt.

Vrolijke kleuren (Bron: Koei Tecmo)

Wellicht iets te prijzig

De Atelier Dusk Trilogy is op dit moment alleen maar digitaal te koop en kost dan 89,99 euro. Ze zijn ook los te koop voor 39,99 euro. En dat is wat mij betreft iets te hoog voor een game die zo’n zeven jaar oud is en als je heel eerlijk bent niet heel erg veel verbeteringen kent. Het had fijner geweest als de uitgever daar iets kritischer naar had gekeken.

De Atelier Dusk Trilogy is zoals gezegd nu beschikbaar voor de Nintendo Switch en de PlayStation 4. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.