[REVIEW] Borderlands Legendary Collection

Games Jelle van Es 17 jun 2020

De Borderlands-reeks is één van de grootste successen van de afgelopen tien jaar. Met name het tweede deel was een groot succes en vandaag de dag spelen we nog altijd met plezier Borderlands 3. Mocht je enkel in het bezit zijn van een Nintendo Switch, dan kun je sinds kort ook op dat platform los gaan. Uitgever 2K Games heeft namelijk Borderlands Legendary Collection uitgebracht.

De Borderlands Legendary Collection verscheen tegelijkertijd met de collecties van BioShock en XCOM 2. Net als bij BioShock is dit echt een grote collectie. Voor de prijs van een enkele game krijg je nu Borderlands, Borderlands 2 en Borderlands: The Pre-Sequel. Dit zijn de punten die me tijdens het spelen zijn opgevallen.

Belachelijk veel content

En daarbij begin ik met het sterkste punt van de Borderlands Legendary Collection. Je krijgt namelijk echt belachelijk veel content. Een gemiddelde Borderlands-game kun je in een uurtje of dertig wel uitspelen, maar dat kun je eigenlijk maal drie doen wanneer je de verschillende sidequests wilt spelen, de diverse helden wil uitproberen en met vrienden aan de slag wilt gaan. En dat dan voor drie verschillende games. Het is echt niet gek om te stellen dat dit een game is waar je zo’n 200 uur in kunt stoppen.

Borderlands film
De helden uit deel twee (Afbeelding: 2K Games)

Technisch dik in orde

De games uit de Borderlands Legendary Collection zijn natuurlijk wat aan de oude kant, maar dat neemt niet weg dat ze behoorlijk goed draaien op de Nintendo Switch. Het is niet voor het eerst dat de gamereeks de overstap maakt naar een handheld-platform. In het verleden heb ik Borderlands 2 gespeeld op de PlayStation Vita. En dat was eigenlijk niet te doen. Gelukkig is dat niet het probleem op de Nintendo Switch. De framerate is in orde en over de resolutie heb ik niks te klagen. Op die manier is het een game geworden die je gewoon keurig thuis en onderweg in de handheld-modus kunt spelen.

Borderlands Legendary Collection
Loopt behoorlijk goed (Afbeelding: 2K Games)

Hoewel het wel wat groffer is

Toch moet je wel stellen dat de game op de Switch een tikkie grover is dan wanneer je hem op een ander platform zou spelen. Omgevingen zijn minder gedetailleerd, je kunt niet zo heel erg ver vooruitkijken en laadtijden zijn wat mij betreft ietwat aan de lange kant. Zoals wel vaker is het dus wel zo dat je met deze Nintendo Switch-versie gewoon te maken hebt met een game die technisch net wat minder is.

Borderlands Legendary Collection
Handsome Jack blijft echter handsome (Afbeelding: 2K Games)

Loten blijft vermakelijk

Eén van de fijnste elementen aan de reeks blijft ook in Borderlands Legendary Collection goed overeind: looten. Constant wil je verder gaan met het avontuur, op zoek naar nieuwe uitdagingen. En wanneer je dan een sterke vijand in de vorm van een baas hebt weten te verslaan, dan is de kans groot dat je daarmee toegang krijgt tot nieuwe loot. Nieuwe wapens zorgen er voor dat je vijanden makkelijker afmaakt en je een grotere kans hebt om tijdens een baasgevecht als winnaar uit de bus te komen. Het is een goede drijfveer om lekker door te gaan.

Wat zou deze vijand droppen? (Afbeelding: 2K Games)

Ik ben de soepelheid van Borderlands 3 gewend

Tot slot nog een laatst puntje van kritiek, maar dan wel één die je de game eigenlijk niet aan kan rekenen. Ik zit een beetje met het probleem dat ik volledig gewend bent geraakt aan Borderlands 3. En wanneer je met die kennis aan de slag gaat met Borderlands Legendary Collection, dan is het zo dat het allemaal wat aan de langzame en lompe kant is. Dat is natuurlijk geen probleem wanneer dit de eerste keer is dat je een Borderlands-game speelt, maar als je net vele tientallen uren in het derde deel hebt gestoken is het wel iets om even rekening mee te houden.

We zijn gewend aan meer luxe (Afbeelding: 2K Games)

Borderlands Legendary Collection is nu beschikbaar voor de Nintendo Switch. Wil je meer lezen over alles dat met gaming te maken heeft? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.