[REVIEW] The Last of Us Part II: Meesterwerk

Games Jelle van Es 18 jun 2020
Leestijd: 6 minuten

Elk jaar zijn er een paar games die je van te voren kan aanmerken als mogelijke titels die gelden als de beste game van het jaar. Van te voren had ik voor dit jaar games als Final Fantasy VII Remake, The Last of Us Part II en Cyberpunk 2077 opgeschreven. De eerste van dit drietal was enorm goed en op Cyberpunk 2077 moeten we nog even wachten. Toch denk ik dat de tweede genoemde game in dit rijtje de boeken in gaat tot de beste game van het jaar.

En eigenlijk is dat niet zo gek. Ontwikkelaar Naughty Dog weet sinds de PlayStation 1 topgame na topgame uit te geven. Ooit begon de reeks met Crash Bandicoot, vervolgens kwam de Jak & Daxter-serie, gevolgd door de geweldige Uncharted-reeks. En in 2013 zagen we de eerste The Last of Us, die dat jaar al gold als de beste game. The Last of Us Part II speelt zich een paar jaar na dat avontuur af. Deze keer ga je aan de slag met Ellie. Waar ze in het eerste deel nog een jonge meid was, is ze nu negentien jaar oud en weet ze inmiddels van wanten. Na een traumatische ervaring aan het begin van de game reist ze af naar de Amerikaanse stad Seattle om daar antwoorden te vinden en wraak te nemen op hen die haar de ellende hebben bezorgd. Dit zijn daarbij de punten die me zijn opgevallen.

Ziet er enorm goed uit

Eind dit jaar krijgen we de PlayStation en ligt het in de lijn der verwachtingen dat games er allemaal mooier uit komen te zien. Nou, wanneer ik The Last of Us Part II speel moet ik echt nog maar gaan zien dat games snel op dit niveau gaan zitten. Deze game oogt namelijk fantastisch. Elke plek waar je komt ademt sfeer uit, ook al speel je in een wereld die zo goed als volledig naar de knoppen is na een soort parasiet-uitbraak. De schoonheid van de game zit hem enerzijds in de prachtige details en anderzijds in de grootsheid van de omgevingen. Zeker met een 4K-resolutie en HDR is het een absoluut feest voor het oog.

The Last of Us Part II
Echt een mooie game (Afbeelding: Naughty Dog)

Personages zijn ongekend sterk

Minstens zo indrukwekkend zijn de verschillende personages in The Last of Us Part II. De hoofdrol ligt bij Ellie. In het origineel speelde ze een mooie bijrol, maar nu is ze de krachtige leading lady. Haar beweegredenen zijn duidelijk en je snapt het wanneer ze bruut geweld moet gebruiken om te overleven. Daarnaast heeft ze ook een mooie vorm van onzekerheid in haar jonge leven en een duidelijke zoektocht naar liefde. Die vindt ze bij Dina, een ander belangrijk personage in de game. Samen met haar trekt ze de wijde wereld in om wraak te nemen. Maar ook andere personages zoals Joel, Tommy en Jesse weten op hun eigen manier waarde te geven aan het grotere plaatje.

The Last of Us Part II
Ellie is perfect uitgewerkt (Afbeelding: Naughty Dog)

Diverse omgevingen in The Last of Us Part II

Minstens zo fijn is dat je in The Last of Us Part II een grote variatie aan omgevingen tegenkomt. Aan het begin bevind je je in het besneeuwde dorpje Jackson, maar vanuit daar trek je naar Seattle. In eerste instantie dacht ik dat je daar op een grote map los kon gaan, maar de game weet op een slimme manier de verschillende stukken van de game aan elkaar vast te knopen en in elk gebied is weer wat te ontdekken. Daarnaast kent de game diverse flashbacks naar het verleden waar je ook weer op compleet andere plekken komt. Daardoor is er altijd wel wat te beleven.

The Last of Us Part II
Genoeg te ontdekken (Afbeelding: Naughty Dog)

Variatie in gameplay

Wat ik ook sterk vind aan The Last of Us Part II, is dat er een goede variatie in gameplay is. Er zijn momenten waarop je de game als een soort platformer speelt, waarbij je op zoek gaat naar routes om op een bepaalde plek te komen. Vervolgens kom je een gebouw in en ga je op zoek naar verschillende materialen om daarmee weer voorwerpen als molotov cocktails en verbanddozen te fabriceren. Of je gebruikt verzamelde schroeven om je wapens te verbeteren en medicijnen om Ellie nieuwe en verbeterde vaardigheden aan te leren. En dan zijn er nog momenten waarbij je puzzels voorgeschoteld krijgt. Denk daarbij aan een kluis met een cijfercode. Deze codes kun je bemachtigen door goed te kijken naar de omgeving en de juiste hint op te pakken. Wanneer er op een kalender wordt aangegeven wanneer het iemand zijn dertigste huwelijksdag is, dan kun je de oorspronkelijke trouwdatum pakken om de kluis te openen.

Het gevaar is overal (Afbeelding: Naughty Dog)

The Last of Us Part II kent daarnaast ook actie. Je krijgt te maken met menselijke vijanden die het op jou gemunt hebben. Het verrassingselement is daarbij belangrijk. Lukt het je een vijand af te maken door deze te besluipen en met een mes om te brengen, dan weten de andere vijanden niet waar je bent. Maar zij maken het niet makkelijk, want ze zijn zeer oplettend en in vele gevallen maken ze gebruik van honden om jouw geur op te sporen. Zodoende ontstaan er genoeg momenten waarbij je in een shootout terecht komt en dan maar mag hopen dat je aan het langste eind trekt.

Tot slot heb je ook nog te maken met diverse geïnfecteerden in de game. Deze vergen weer een ietwat andere aanpak. Bij hen is stealth belangrijk en helpt het om verschillende vallen uit te zetten voordat je de confrontatie met de sterkere vijanden aangaat.

Verhaal is constant boeiend in The Last of Us Part II

Het verhaal van The Last of Us Part II heeft een duidelijke rode draad, terwijl er tegelijkertijd genoeg zijtakken zijn te vinden. Als totaalplaatje is het een verhaal dat van het begin tot en met het einde weet te boeien. Elke cutscene die je voorgeschoteld krijgt is er één om van te smullen en waarvan je eigenlijk hoopt dat hij lang doorgaat. En dan weet je dat je het qua verhaal gewoon goed hebt gedaan.

Belangrijke vriendschappen (Afbeelding: Naughty Dog)

Behoorlijk lang

En het helpt daarbij dat dit niet een game is die je binnen een paar uur hebt uitgespeeld. The Last of Us Part II is echt een game die het van de lange adem moet hebben en waarbij je soms verbaasd bent hoe lang het doorgaat. Bijkomend voordeel is dat het een game is waarbij je zoveel verschillende dingen kan ontdekken, dat de totale speelduur eigenlijk alleen maar nog langer is dan wanneer je het hoofdverhaal volgt. En alsof dat nog niet genoeg is, is de kans groot dat je de game voor een tweede keer gaat spelen om op die manier te zien hoe een andere speelstijl beter of juist slechter bij je past. Wellicht dat je de eerste keer elke vijand op een bepaalde manier wilt omleggen, maar bij de tweede speelsessie besluit dat het soms verstandiger is om sommige vijanden met rust te laten.

The Last of Us Part II PS4
Voor uren speelplezier (Afbeelding: PlayStation)

The Last of Us Part II is een must-have

Alles bij elkaar opgeteld is The Last of Us Part II een absolute must-have van een game. De titel weet echt op elk punt goed te scoren en weet geen moment te vervelen. De game verschijnt op 19 juni en is exclusief te spelen op de PlayStation 4. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.