[REVIEW] Bugsnax: de ideale PlayStation Plus-game

Games Jelle van Es 30 nov 2020

Wie gamet op een PlayStation-spelcomputer, of dat nou de PS4 of de PS5 is, heeft zeer waarschijnlijk een PlayStation Plus-abonnement. Deze heb je nodig om je games online te spelen en daar moet je voor betalen. Gelukkig krijg je elke maand een gratis game om aan je gamebibliotheek toe te voegen. Wanneer je los wilt gaan op de PlayStation 5, dan kun je vanaf dag één aan de slag met Bugsnax.

En Bugsnax is echt een ideale game voor PlayStation Plus. Dit is namelijk zo’n typische game die wat vreemd is om uit te leggen, maar best vermakelijk is wanneer je hem eenmaal speelt. Ook is het niet echt een game die op visueel gebied indrukwekkend is, waardoor je hem niet snel koopt voor je PS5. Maar ja, als hij onderdeel van PS+, dan wil je het wel even proberen. Dit zijn daarbij de punten die de game maken.

Bugsnax heeft een luchtige setting

Wanneer je op zoek bent naar een game zonder al te veel gevaar en diverse duistere verhalen, dan zit je bij Bugsnax aan het goede adres. De game draait om een journalist die afgaat op een nieuwe lead. Ene Liz heeft een speciaal eiland gevonden met daarop speciale beestjes. Je baas geeft je een laatste kans, nadat je eerder hebt al een flinke fout hebt gemaakt, en zodoende reis je af naar het eiland en kom je daarbij al gelijk met kleurrijke personages in aanraking.

Bugsnax
Luchtig en toegankelijk (Afbeelding: Young Horses)

Personages zijn leuk uitgewerkt

En de personages die je tegenkomt hebben stuk voor stuk hun eigen charme. Daardoor zijn de gesprekken die worden voorgeschoteld ook vaak vermakelijk en wil je verder komen om te ontdekken wie je nog meer tegen komt en hoe het koddige verhaal zich verder ontvouwt. Heel diepgaand is het zeker niet, maar vermakelijk zeker wel.

Gezelligheid (Afbeelding: Young Horses)

Slim vangen van Bugsnax

Toch zul je het meeste tijd in de game doorbrengen met het daadwerkelijk vangen van de verschillende Bugsnax. Elk beestje dat je tegenkomt heeft zijn eigen manier van werken en doen. In de meest simpele gevallen is het een kwestie van de val op het looppad van het beest plaatsen, terwijl je in andere gevallen goed moet nadenken over hoe je de omgeving en eventueel andere beesten inzet om de beesten te pakken.

Vang ze! (Afbeelding: Young Horses)

Je wilt alle beestjes vangen

Hoewel het zeker geen Pokémon is, had ik wel in Bugsnax de wil om alle beesten die ik tegenkwam te vangen. Enerzijds omdat je op die manier voldoet aan de verschillende opdrachten die je krijgt voorgeschoteld, anderzijds omdat je ze gewoon te slim af wil zijn en aan te tonen dat jij de echte jager bent.

Bugsnax PlayStation 5
Iedere Bugsnax heeft zijn eigen uitdaging (Afbeelding: Young Horses)

Technisch wat ondermaats

Toch kan ik er niet onderuit dat Bugsnax ook zijn problemen heeft. Zo is het technisch niet echt een game om enthousiast van te worden. Omgevingen zijn vooral wat aan de grove kant en dat mag ook gezegd worden voor de personages. De game is ook beschikbaar op andere platformen, maar wanneer je hem op de PlayStation 5 naast andere titels zet, dan is het gewoon een matig ogende game. Zeker wanneer je net een paar uur Demon’s Souls hebt gespeeld is het verschil echt enorm.

Bugsnax is nu beschikbaar als onderdeel van PlayStation Plus. Wil je meer lezen over gaming op de PlayStation 5? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.