[REVIEW] Catherine Full Body op de Nintendo Switch

Games Jelle van Es 27 jul 2020

Op de Nintendo Switch heb ik de laatste tijd heel wat games gespeeld die ik eerder op een ander platform heb beleefd. In sommige gevallen word je pijnlijk gewezen op de beperkingen van de spelcomputer, zoals bij The Outer Worlds. Andere games tonen juist aan dat ze minstens zo goed zijn op de Nintendo Switch. Burnout Paradise Remastered was daar een goed voorbeeld van. Maar ook Catherine Full Body kun je op dat lijstje zetten.

Catherine Full Body is de uitgebreidere versie van de game Catherine, die oorspronkelijk verscheen op de PlayStation 3 en Xbox 360. Die versie bracht al een extra dimensie aan het originele verhaal door met Rin een nieuw personage te introduceren. Deze Switch-versie is identiek aan die game en is zodoende niet handig om aan te schaffen als je hem al eerder op de PS4 of Xbox One hebt gespeeld. Maar als nieuwkomer is het een enorm fijne game. Dit zijn de punten die me zijn opgevallen.

Een verhaal met diverse lagen

Catherine Full Body draait om Vincent. Hij heeft al een paar jaar een relatie met Katherine, die op een dag min of meer eist dat ze naar een volgende fase in hun relatie gaan door te trouwen en kinderen te nemen. Dat benauwd de beste man. Hij krijgt diverse nachtmerries waarin hij en andere mannen in de vorm van schapen een toren moeten beklimmen om te overleven. Alsof dat nog niet lastig genoeg is, wordt hij op een dag wakker met de bloedmooie Catherine aan zijn zijde. Hij kan niks van hun one night stand herinneren, maar ze blijft in zijn leven. En dan heb je nog de mysterieuze Rin, die hij tegenkomt en die leidt aan geheugenverlies. Zij wordt zijn buurvrouw en gaat ook een rol spelen in zijn leven. Tijdens het avontuur praat je ‘s avonds in de kroeg met vrienden en vreemden en probeer je in de nacht nachtmerries te overleven. Op verschillende plekken maak je keuzes en aan de hand daarvan volg je een specifiek pad in het verhaal.

Catherine Full Body
Met wie ga je eindigen? (Afbeelding: Atlus)

Meerdere keren spelen

Doordat je meerdere paden hebt, is Catherine Full Body een ideale game om meer dan eens te spelen. Door andere keuzes te maken in de gesprekken en tijdens de nachtmerries, speel je andere conversaties en een ander einde vrij. Omdat het een game is die niet heel erg lang duurt, ik had hem in een uurtje of zeven uitgespeeld de eerste keer, is het ook aan te raden om specifiek andere paden te kiezen, zodat je de tweede keer echt een net wat andere ervaring krijgt.

Catherine Full Body
Ga je voor de tweede playthrough voor Rin? (Afbeelding: Atlus)

Puzzelelementen zijn goed in Catherine Full Body

Daarbij helpt het dat de basis in Catherine Full Body uitstekend is. In de nachtmerries die je meemaakt is het zaak om een toren te beklimmen. Dat pad is niet makkelijk. Als Vincent kun je telkens op een enkel blok klimmen (uitzonderingen van speciale voorwerpen om je te helpen daar gelaten). Om dat voor elkaar te krijgen is zaak om blokken te verschuiven, om op die manier een pad te vormen. Aan het begin is dat simpel, maar er komt steeds meer bij kijken, waardoor je nieuwe technieken aanleert. Hierdoor is de game telkens boeiend.

Puzzels zijn uitdagend (Afbeelding: Atlus)

Diverse moeilijkheidsgraden

Het helpt daarbij dat Catherine Full Body je een aantal diverse moeilijkheidsgraden geeft. Heb je geen zin in veel gedoe? Dan doe je er verstandig aan om gewoon lekker te genieten van het verhaal. De puzzels kun je dan in een soort van automatische modus doorlopen. Is het juist uitdaging die je zoekt? Dan is het mogelijk om het jezelf zo moeilijk mogelijk te maken, waarbij een enkel foutje er al voor zorgt dat je in de afgrond valt.

En dan hebben we het niet over de moeilijkheid van deze keuzes (Afbeelding: Atlus)

Catherine Full Body is technisch dik in orde

Vaak is het zo dat je bij games die in eerste instantie zijn verschenen op de PlayStation 4 en de Xbox One, het moeilijk hebben op de Nintendo Switch. Dat heeft te maken met het feit dat de spelcomputer gewoon minder krachtig is. Maar gelukkig heb je daar bij een game als Catherine Full Body geen last van. Natuurlijk, het is een game die minder vraagt van de hardware, maar alsnog is het gewoon fijn om te constateren dat de game werkt zoals het zou moeten werken. Geen lange laadtijden of problemen met de framerate. Zodoende kun je de game heerlijk onderweg spelen zonder dat je je beperkt voelt.

Werkt gewoon goed (Afbeelding: Atlus)

Catherine Full Body is nu beschikbaar op de Nintendo Switch. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.