[REVIEW] Civilization VI: Werkt ook goed op de spelcomputer

Games Jelle van Es 27 nov 2019

Sinds de allereerste Civilization ben ik al fan van de serie. Civilization VI is daarbij de beste in de serie. Zeker met de twee uitbreidingen van de game is het een titel om je honderden uren mee te vermaken. Dat heb ik al gedaan op de pc. En vorig jaar kwam de game ook uit op de Nintendo Switch. Mocht je die spelcomputer niet hebben, dan is het vanaf nu ook mogelijk om de game op de PlayStation 4 en de Xbox One te spelen.

Civilization VI wordt geleverd als het basispakket, dat al behoorlijk uitgebreid is. Daarnaast kun je digitaal de twee uitbreidingen nog aanschaffen, waardoor je het complete pakket dus kunt scoren. Mocht je dat gaan doen, dan zijn dit de punten om mee rekening te houden.

Controls zijn best goed

Op de Nintendo Switch was Civilization VI al goed speelbaar en dat kun je ook zeggen over de PlayStation 4 waarop ik de game heb gespeeld. Daarbij moet ik wel de kanttekening maken dat ik vooral de game speel als een turtle. Ik houd er niet zo van om oorlog te voeren en heb zodoende niet veel units in mijn leger zitten. Ik spaar liever veel goud en bouw mijn rijk uit. En op dat moment is de game gewoon top. De shortcuts in de game zijn goed verwerkt in de knoppen en zodoende heb ik nooit een probleem gehad om de game te spelen.

Civilization VI
Breid je rijk langzaam uit (Bron: 2K Games)

Laadtijden vallen me mee

Op de Nintendo Switch was Civilization VI wat lastig spelen omdat je aan het einde van de game te maken had met nogal lange laadtijden. Op de PlayStation 4 werkt het zeker niet zo soepel als op de pc, maar je kunt zeker wat grotere maps redelijk doorspelen zonder dat je een minuut hoeft te wachten voordat je met je volgende beurt aan de slag kunt gaan.

Veel content

Ik heb momenteel Civilization VI op de pc zo’n 340 uur gespeeld en kan zodoende wel zeggen dat het een game is met veel content. Elk potje dat je speelt is weer anders. Je beginpositie, het volk waarmee je speelt, de andere volken die je tegenkomt en ga zo maar door. Ook kun je een verschil maken door anders te gaan spelen. De ene keer kun je focus leggen op het bouwen van wereldwonderen, terwijl je het potje daarop juist macht wil pakken door zoveel mogelijk steden tot jouw religie te laten bekeren. Daarnaast kent de game veel verschillende scenario’s om mee aan de slag te gaan.

Genoeg te doen (Bron: 2K Games)

Oneindig speelbaar

En door al deze dingen met elkaar te combineren, is dit een game die op zich oneindig speelbaar is. Civlization als reeks is min of meer de grondlegger van de Roguelike-game. Je weet dat er dingen in gaan gebeuren, maar de manier daarop kan anders zijn. Na alle potjes die ik in mijn leven heb gespeeld, ben ik tijdens de PlayStation 4-versie van Civlization VI toch dingen tegengekomen die nieuw waren, omdat ik met een ander volk met een andere tactiek ben gaan spelen.

Wel duur

Civilzation VI is drie jaar geleden uitgekomen en ook de uitbreidingen zijn niet meer gloednieuw. Wat dat betreft is een adviesprijs van zo’n 49,99 euro voor de basisgame en de dlc die ook nog eens 39,99 euro kost wat aan de hoge kant. Het is een game die je qua speeluren de negentig euro weet te verantwoorden, maar voor een game die een paar jaar oud is, is dit wel een smak geld om in één klap neer te leggen.

Compleet pakket kent een prijskaartje (Bron: 2K Games)

Civilization VI is nu beschikbaar op de PlayStation 4 en de Xbox One. En de game was al eerder uit op de Nintendo Switch, waar de uitbreidingen nu ook voor beschikbaar zijn. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.