[REVIEW] Razer Kraken Ultimate: bijna de perfecte headset voor de pc

Games Jelle van Es 26 nov 2019

De kerstperiode staat alweer bijna voor de deur. Ikzelf vind het altijd erg lastig om dingen te verzinnen die mensen mij als cadeau willen geven. En het helpt niet dat ik twee weken na kerst nog eens jarig ben. Nu is de Razer Kraken Ultimate niet echt iets dat past binnen het budget van de vriendengroep, maar als jouw geliefde een mooi cadeau voor jou wil geven en jij een fanatieke pc-gamer bent, dan is dit een mooie combinatie om te maken.

De Razer Kraken Ultimate is een headset die puur voor de pc is bedoeld. Hij maakt gebruik van een USB-aansluiting om het geluid door te geven. Zodoende is het dus niet te gebruiken bij een spelcomputer of een smartphone. Wat dat betreft is het wel een beperking in vergelijking met andere headsets. Tegelijkertijd is het ook wel gewoon fijn om standaard een headset te hebben bij jouw gamingsetup. En dan heb je met deze gewoon een goede in huis.

De Razer Kraken Ultimate zit heerlijk

Vanaf het moment dat je de Razer Kraken Ultimate op je hoofd hebt zitten, zit hij goed. De hoofdband is wel wat stug, maar is tegelijkertijd ook voorzien van materiaal dat niet te veel op je hoofd drukt. Daarnaast zijn met name de oorschelpen erg fijn. Ze zijn groot, zodat je oren er goed in passen. Geluid van buitenaf wordt behoorlijk goed geblokkeerd, maar je hoeft niet bang te zijn dat je oren overhit raken. Dankzij de cooling gel in de oorschelpen blijft het geheel behoorlijk koel en kun je dus met een gerust hart een aantal uur achter elkaar los gaan.

Razer Kraken Ultimate
Past goed op je hoofd (Bron: Razer)

THX Audio is handig voor shooters

Eén van de sterkste punten die je vindt in de Razer Kraken Ultimate is de toevoeging van de zogenaamde THX Spatial Audio. Met deze techniek hoor je in shooters nog beter waar vijanden zich bevinden, omdat je enerzijds goed hun voetstappen hoort, maar anderzijds ook een aardig idee krijgt van waar zij vandaan komen. Dit heeft bijvoorbeeld in een game als Overwatch een voordeel. Door te weten waar een vijand vandaan komt, kun je hem of haar verrassen en op die manier bijvoorbeeld een nuttige kill te maken.

Stereo geluid is rijk

Mocht je echter een game spelen waarbij dit niet zo belangrijk is, zoals Age of Empires II: Definitve Edition of Civilization VI, dan kun je van normale audio gebruik maken. Het aanpassen van de soort audio werkt overigens makkelijk via de Razer Synapse software. Daar kun je makkelijk jouw headset selecteren en vervolgens bepalen wat voor soort audio je in je game wilt hebben. Elke keer dat je een game opstart terwijl je de software open hebt staan, dan komt die game in de lijst te staan. Vervolgens bepaal je in de lijst of je de THX Audio aan of uit wilt hebben. Op lange termijn krijg je dus een automatische setting voor je favoriete games.

Lekker geluid (Bron: Razer)

Microfoon werkt zoals het moet

Naast de audio die tot jou komt, is het ook handig om in online games te communiceren met je vrienden. Wat dat betreft voldoet de microfoon van de Razer Kraken Ultimate aan de verwachtingen. De microfoon is lekker flexibel en kun je zodoende plaatsen op de manier zoals je dat wilt. Het geluid dat daarbij geproduceerd wordt, is uitstekend en dankzij de active noise-canceling techniek wordt geluid van buiten je stem om behoorlijk goed weggefilterd. Daarnaast is hij makkelijk in en uit te rollen en kun je je stem muten door op de microfoon zelf te drukken. In het heetst van de strijd heb je zodoende geen problemen om de muteknop te vinden.

Fijne microfoon (Bron: Razer)

De Razer Kraken Ultimate had draadloos mogen zijn

Ik vind de Razer Kraken Ultimate een uitstekende koptelefoon voor de pc. Toch is het er één die voor zijn vraagprijs draadloos had mogen zijn. Hoewel de USB-kabel lang genoeg is en door de dikte niet snel in de knoop raakt met andere kabels, is het wel weer een extra kabel die je bij je gamingsetup hebt lopen. Mocht je alles clean willen houden, dan is wellicht deze draadloze headset van Turtle Beach een betere keuze.

(Bron: Razer)

Mocht het hebben van een kabel geen probleem zijn en heb je het budget er voor, dan haal je met de Razer Kraken Ultimate een zeer goede gamingheadset in huis. Hij is nu beschikbaar. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.