Thuisbezorgd onderzoekt nu ook zelf misbruik van reviewsysteem

Apps Lisanne Beijen 26 nov 2019
Leestijd: 2 minuten

Eerder in november kwam Thuisbezorgd in het nieuws door hun online beoordelingssysteem. Restauranthouders zouden klanten benaderen om hun negatieve reviews te verwijderen. Het bedrijf gaat zelf meer actie ondernemen om misbruik van het reviewsysteem door restauranthouders aan te pakken.

Uit eerder onderzoek van RTL Nieuws bleek dat restauranthouders klanten in sommige gevallen proberen te bewegen om hun negatieve recensie te verwijderen. Dit onderzoek is de aanleiding voor Thuisbezorgd om nu ook zelf dieper in deze zaak te duiken.

Negatieve recensie?? Of je die a.u.b. wilt verwijderen

Wie eten bestelt en lyrisch is over het gerecht zal geneigd zijn een positieve review op Thuisbezorgd achter te laten. Was het eten niet goed en is de klant erg ontevreden? Dan zal dit ook een reden zijn voor het schijven van een review. Een negatieve review is alleen uiteraard geen goede reclame voor het restaurant waar het eten vandaan komt.

Om die reden benaderen sommige restaurants de schrijvers van negatieve recensies om die recensie te verwijderen. Of om ze aan te passen. Volgens onderzoek van RTL Nieuws bieden ze in ruil daarvoor soms een gratis maaltijd aan. Of bieden ze aan het geld van de bestelling terug te geven. Dit is uiteraard precies níet hoe recensies bedoeld zijn en heeft twee belangrijke gevolgen: Het geeft een vertekend beeld van een restaurant en is een (dubbel) vervelende ervaring voor de klant.

Thuisbezorgd website review
(Bron: ANP / Koen van Weel) (Afbeelding: ANP / Koen van Weel)

Thuisbezorgd gaat nu zelf onderzoek doen naar misbruik reviewsysteem

Als reactie op het onderzoek van RTL Nieuws laat Thuisbezorgd weten zelf onderzoek te gaan doen naar dergelijke meldingen. Daarvoor zal het in de database duiken om verdachte patronen op te sporen. Of dit het misbruik van de reviews echt kan aanpakken is onduidelijk, maar Thuisbezorgd lijkt de zaak serieus op te pakken.

Momenteel zijn er geen gegevens over hoe vaak negatieve reviews worden verwijderd door een klant na tussenkomst van de restauranthouder. Volgens Thuisbezorgd is het online review-systeem echter over het algemeen betrouwbaar. Maar verder onderzoek door het bedrijf zelf zal er wellicht nog een verbeteringsslag over het reviewsysteem heen gaan.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen

Relevante artikelen