[REVIEW] Command & Conquer Remastered Collection

Games Jelle van Es 22 jun 2020

Game-uitgevers vinden het heerlijk om oude games opnieuw uit te geven. Soms wordt een game van de grond af aan opgebouwd en spreek van een Remake. In andere gevallen worden oude games voorzien van een nieuw likje verf en heb je een remaster. Dat is het geval met de Command & Conquer Remastered Collection.

Deze Command & Conquer Remastered Collection bestaat uit de remaster van de originele Command & Conquer en de game Red Alert. Games die respectievelijk in 1995 en 1996 zijn uitgegeven en waar ik destijds enorm veel lol mee heb beleefd. Met name de eerste game heb ik kapot gespeeld op de pc en later zelfs op de PlayStation. Met deze remaster herleven de oude tijden, wat goede en minder goede punten met zich meebrengt. Dit zijn de punten die me zijn opgevallen.

Command & Conquer Remastered Collection ziet er nog behoorlijk netjes uit

Toen ik bij Command & Conquer in de Command & Conquer Remastered Collection begon, moest ik even slikken. Want het zag er heel korrelig uit. Maar dat is de grap die de ontwikkelaars je mee willen geven. Door op de spatiebalk te drukken tijdens de game activeer je de hoge resolutie van de game en ziet alles er netjes uit. Je ziet duidelijk het verschil tussen de diverse soorten militairen en de omgevingen waarin de strijd wordt geleverd is vaak sfeervol.

Command & Conquer Remastered Collection
Het verschil in de cinematics (Afbeelding: Electronic Arts)

Veel te doen

Command & Conquer Remastered Collection is een pakket waarin veel is te doen. De campagnes van de twee games zijn uitgebreid, waarbij je per game het verhaal vanuit een andere factie kunt beleven, met elk zijn eigen unieke eenheden. Daarnaast zijn er diverse mogelijkheden om de game in een multiplayerstand te beleven, je eigen maps te maken of gewoon losse potjes te spelen. Het is echt een game die goed is voor vele uren aan speelplezier.

Command & Conquer Remastered Collection
Je kunt de geluidseffecten bijna horen (Afbeelding: Electronic Arts)

Cinematics blijven fijn

Eén van de klassieke elementen aan de oude games is dat je tussen de missies door getrakteerd wordt op verschillende tussenfilmpjes. Die waren ruim twintig jaar geleden al behoorlijk fout, maar wanneer je er met nieuwe inzichten naar kijkt, is het eigenlijk nog pijnlijker. Maar tegelijkertijd is het zo’n typisch geval dat het zo fout is, dat het eigenlijk goed is. En ik geniet er met volle teugen van.

Kane! (Afbeelding: Electronic Arts)

Nette prijs voor de Command & Conquer Remastered Collection

De Command & Conquer Remastered Collection zit dus vol met content en diverse verbeteringen. Dan is het wel zo fijn dat de uitgever er niet de hoofdprijs voor vraagt. Voor twee tientjes kun je de collectie in huis halen en dat is een mooie prijs als je kijkt wat je daar allemaal voor terugkrijgt. Wat dat betreft is het een vriendelijke game.

Deze lasers voor twee tientjes (Afbeelding: Electronic Arts)

Gameplay is wel wat verouderd

Wanneer we vandaag de dag een RTS spelen, dan moeten we daar flink bij nadenken. Je moet goed kijken naar de voor- en nadelen van elke unit en die op de juiste manier inzetten. Nou, bij de missies van Command & Conquer Remastered Collection waarbij je de opdracht krijgt om een basis op te bouwen en een leger te creëren is dat anders. Daarbij is het vaak een kwestie van een zo’n groot mogelijk leger neerzetten en daarmee de vijand verslaan. Dat maakt de gameplay ietwat verouderd. Daarnaast vond ik dat de AI niet altijd even goed werkte. Wanneer jouw eenheden onder vuur worden genomen, maar ze niet binnen de juiste afstand staan om terug te schieten, worden ze min of meer stilletjes afgemaakt. Het is dus wel echt een game die wat jaartjes oud is.

Gewoon een leger bouwen en de tegenstander verwoesten. (Afbeelding: Electronic Arts)

De Command & Conquer Remastered Collection is nu beschikbaar voor de pc. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.