[REVIEW] De Xbox Series X: een veilige keuze voor de toekomst

Games Jelle van Es 5 nov 2020
Leestijd: 7 minuten

Op 10 november verschijnt met de Xbox Series X en de S de nieuwe generatie spelcomputers. En daarmee nemen we na zeven jaar langzaam afscheid van de Xbox One. Die laatste wordt de aankomende tijd nog wel ondersteunt met games, aangezien veel games die op de Series X komen, ook op de One verschijnen. Qua games hoef je dus niet gelijk in paniek te raken.

Toch kan ik me voorstellen dat als je als fanatieke gamer graag games speelt, het nieuwste van het nieuwste wil halen. En dan kom je dus terecht bij de Xbox Series X. Voordat de spelcomputer officieel op de markt is verschenen, stuurde Microsoft ons alvast een exemplaar op. Op het moment van schrijven hebben we nog niet alle games van de lancering kunnen spelen, maar was het wel mogelijk om uitgebreid kennis te maken met hetgeen dat de spelcomputer in positieve en ook wel in negatieve zin heeft te bieden. Dit zijn daarbij de punten die me zijn opgevallen.

Mooi maatje

Vanaf het moment dat ik de Xbox Series X uitpakte, was ik eigenlijk wel tevreden over het maatje. Nee, het is zeker niet de kleinste spelcomputer ooit gemaakt, maar in vergelijking met de PlayStation 5, die ik ook in huis heb staan, is het echt een mooi maatje. Mocht je een kastje hebben waar je je oude spelcomputer hebt staan, dan is de kans groot dat je hem gewoon met deze kan vervangen. Daarnaast is het ook wel lekker dat hij met een gewone powerkabel komt. Dus geen gedoe met kabels waar hele blokken aan vast zitten.

Xbox Series X
De Xbox Series X (Afbeelding: Microsoft)

Installatie van de Xbox Series X is fijn

Je hoeft daarnaast ook niet heel erg lang te wachten voordat je met de Xbox Series X aan de slag kunt. Aansluiten is uiteraard een fluitje van een cent en dat geldt ook voor het installeren. Microsoft heeft er voor gekozen om je als gebruiker de optie te geven om dat te doen via de app. Dat is niet verplicht, maar zorgt er voor dat je al je instellingen heel makkelijk op de nieuwe spelcomputer kan overzetten. Vervolgens voert hij even de updates voor de spelcomputer en de controller uit en daarna kun je er mee aan de slag.

Lekker stil

En als je dan eenmaal met je Xbox Series X aan het gamen bent, dan is het goed om te weten dat hij heerlijk stil is. Op dit moment staat de spelcomputer naast mijn televisie (daar is mijn vrouw overigens niet heel erg blij mee) en wanneer hij aanstaat, is hij echt niet te horen. Zelfs wanneer je in games veel dingen aan het doen bent. Wel vind ik hem na een tijdje behoorlijk veel warmte afgeven, maar je hebt niet het probleem dat hij loopt te blazen om die warmte af te voeren. Het is echter wel een must om hem de ruimte te geven om de warmte af te voeren. Zet hem dus niet in een dichte kast.

Zo blijft de spelcomputer stil (Afbeelding: Microsoft)

Kortere laadtijden zijn een verademing op de Xbox Series X

Tot zover hoe de spelcomputer werkt en oogt. Op die punten komt de Xbox Series X goed uit de verf. Maar uiteindelijk wil je er games op spelen. Op dit moment zijn er nog niet echt games die me wegblazen, zie daarvoor het punt hieronder, maar de games die er op te spelen zijn (en dat zijn er dankzij de backward-compatibility er heel erg veel) werken wel erg goed. Het verschil in laadtijden is echt enorm en geeft een next-gen gevoel. Bij sommige games merk je nu bijna niet meer dat er laadtijden zijn en is fast travel nu echt een mooi alternatief voor wanneer je ergens even snel heen moet.

Veel games spelen met de Xbox Game Pass en Quick Resume

Daarnaast is de Xbox Series X de spelcomputer bij uitstek om veel verschillende games op te spelen. Ten eerste heb je natuurlijk de Xbox Game Pass. Wanneer je daar een actief abonnement op hebt, dan kun je aan de slag met iets van honderd games, waaronder de grote exclusieve titels van Microsoft zelf. Ten tweede is het makkelijker om te switchen tussen games met Quick Resume. Zo kun je een game als Dirt 5 open hebben staan, maar krijg je een bericht van een maat die met jou los wilt gaan in de multiplayer van Gears 5. Die game start je dan op en speel je een paar potjes. Vervolgens gaat hij weg en wil jij verder met Dirt 5. Maar in plaats van dat je die game weer helemaal opnieuw opstart, wacht je nu een paar seconden en ga je verder waar je gebleven was. En dat kun je dus met een aantal games tegelijkertijd doen. Switchen is zodoende een verademing. En tot slot is het nog zo dat de spelcomputer alle games ondersteunt van de vorige generatie games. Dus als je bepaalde parels hebt gemist omdat je geen Xbox One had, dan kun je daar ook gelijk mee aan de slag.

Controller is in orde, maar werkt met batterijen

Voor de controller van de Xbox Series X heeft Microsoft niet heel erg veel veranderingen doorgevoerd. Het d-pad is aangepast, waardoor het nu meer lijkt op de Elite-controller van het bedrijf. Verder vind je nu een share-knop, waarmee je heel erg snel een screenshot of een video van je game kunt maken en die vervolgens makkelijk deelt met je vrienden. En tot slot zien we dat de triggers nu voorzien zijn van grip, waardoor je er minder snel afglijdt. Qua gevoel is het echter vooral hetzelfde, hoewel de rumble iets preciezer lijkt.

Xbox Series X controller
Meer grip op de triggers (Afbeelding: Microsoft)

Waar Sony met hun DualSense controller echt voor verandering zorgen, daar vind ik de Xbox Series X-controller vooral veilig. En daarbij is het jammer dat er nog altijd gebruik wordt gemaakt van batterijen. Natuurlijk, je kunt een batterypack kopen, maar had dat gewoon standaard er in gebouwd.

Xbox Series X
Extra knop om media te delen (Afbeelding: Microsoft)

Ik mis Wifi 6 op de Xbox Series X

Een ander puntje van kritiek zit hem in de hardware van de Xbox Series X. De spelcomputer maakt gebruik van heel wat moderne technieken, maar op één punt slaat hij de plank mis: hij ondersteunt geen Wifi 6. Natuurlijk, je profiteert daar alleen maar van als je zo’n router in huis hebt staan. Maar wanneer online gaming en het downloaden van grote bestanden zo standaard is geworden, had ik wel verwacht dat dit het geval zou zijn. Zeker omdat de PlayStation 5 op dit gebied wel zijn zaken op orde heeft. Wat dat betreft is het min of meer een must om hem via een ethernetkabel op het internet aan te sluiten.

Hier zit dus geen Wifi 6 tussen (Afbeelding: Microsoft)

Nog geen games die het waard zijn

Tot slot kun je jezelf de vraag stellen waarom je op dit moment een Xbox Series X zou moeten kopen. 500 euro is een hoop geld voor een spelcomputer waarop games er net wat mooier uit zien en de laadtijden aanzienlijk zijn verkort. Maar de meeste games die op het platform komen, zijn ook nog gewoon op de standaard Xbox One te spelen. Zeker wanneer je een One X in huis hebt, is het echt maar de vraag of je nu moet upgraden of een tijdje moet wachten en er eventueel een prijsdaling of een mooie bundelprijs aankomt.

Halo Infinite
Het is toch wachten op deze game (Afbeelding: Microsoft)

Al met al is de Xbox Series X een spelcomputer waarmee je vooral klaar bent voor de toekomst. Ik verwacht dat er in een jaar tijd echt wel een paar grote games op uitkomen die duidelijke voordelen brengen. Maar op dit moment is het vooral een spelcomputer voor de early adaptor die graag wil profiteren van een paar nieuwe functies. Vanaf 10 november is hij te koop.