[REVIEW] Death Stranding en de kracht van de pc

Games Jelle van Es 24 jul 2020

In november 2019 maakten we kennis met de game Death Stranding, een product van Metal Gear Solid-bedenker Hideo Kojima. Een game die op dat moment een mooi antwoord leek te zijn op de verdeeldheid in de wereld met de verschillende populistische wereldleiders. Nou, met alle corona-ellende lijken we die verdeeldheid alleen nog maar meer nodig te hebben en is het goed dat de pc-versie er nu is.

In Death Stranding ga je aan de slag met Sam Bridges, die als een soort pakketchauffeur pakjes brengt in het apocalyptische Amerika. Dat is zeg maar de basis van deze unieke game. Tegelijkertijd heb je te maken met een wereld die verbonden is met de wereld van anderen. Wanneer jij daar bepaalde dingen in bouwt, hebben anderen daar ook profijt van. En dan heb je nog het grootse verhaal met de diverse cinematische scenes. In de review van de PlayStation 4-versie destijds ga ik daar wat dieper in. Voor deze versie kijk ik vooral naar de elementen die de pc-versie biedt.

Draait zoveel beter

Ik heb met Death Stranding op de PlayStation 4 Pro nooit echt het gevoel gehad dat het wat zat te haperen. Maar nu ik de pc-versie speel, loopt het echt als een zonnetje. De framerate is dik boven de zestig en haperingen zijn er totaal niet. Nu helpt het wel dat ik eerder dit jaar een nieuwe pc heb gekocht en zodoende voorzien ben van dikke specificaties. Maar wat ik begrepen heb, is dat de game ook met lagere specificaties goed loopt.

Death Stranding
Veel vijanden is geen enkel probleem (Afbeelding: Kojima Productions)

Ultrawide maakt Death Stranding mooier

Naast het feit dat de pc-versie van de game goed loopt, kent hij ook nog een ander voordeel. Je kunt de game in een Ultrawide-setting spelen wanneer je een breed beeldscherm hebt. Hierdoor komt de toch al interessante wereld nog beter tot zijn recht en zijn er vele momenten geweest tijdens de speelsessie dat ik even stil ben blijven staan om te genieten van de mooie omgevingen die Death Stranding mij te bieden had.

Meer overzicht is fijn (Afbeelding: Kojima Productions)

Geinige Valve-knipoogjes

Death Stranding is een game die exclusief wordt uitgebracht via Steam van Valve. En blijkbaar is er veel liefde tussen Valve en de ontwikkelaar van deze game, want er zitten diverse mooie knipogen in de game. Er zijn een aantal nieuwe delivery quests in de game gestopt die gekoppeld zijn aan de producten Valve. En als je die voltooid, dan krijg je verscheidende voorwerpen van Valve die je weer kunt gebruiken om Sam te pimpen. Hierdoor is de game neet verbazingwekkend anders, maar funny vond ik het wel.

Death Stranding
Een stukje Half-Life in de game (Afbeelding: Kojima Productions)

De game zelf blijft overeind

Het belangrijkste sterke punt van Death Stranding is dat deze pc-versie nog altijd goed werkt. De basis van de game blijft wat mij betreft gewoon goed, ook al is het soms wat gedoe om van punt A naar B te komen en zijn diverse cutscenes wellicht iets aan de lange kant. Maar de wereld zelf blijft adembenemend en de manier waarop je indirect samen werkt met andere spelers is een interessante gameplay-mechanic. Er is eigenlijk geen enkele andere game die iets doet zoals deze titel dat doet en dat alleen al zorgt er voor dat het dik de moeite waard is om zelf te ontdekken.

De basis blijft overeind (Afbeelding: Kojima Productions)

Death Stranding-prijs had lager gemogen

Het is inmiddels ruim een half jaar geleden dat Death Stranding oorspronkelijk op de PlayStation 4 verscheen. Die versie kun je vandaag de dag al rond de dertig euro op de kop tikken. Het had wat mij betreft dan vriendelijker geweest om de game voor een iets scherpere prijs dan de 59,99 euro die nu op Steam wordt gevraagd was aangeboden. Zeker als een soort van compensatie voor de pc-gamers die er echt op moeten hebben wachten.

Iets goedkoper was vriendelijk geweest (Afbeelding: Kojima Productions)

Death Stranding is nu beschikbaar voor de pc. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.