[REVIEW] Destiny 2 Beyond Light: meer van hetzelfde

Games Jelle van Es 1 dec 2020

Destiny 2 is een gamereeks met vele gezichten. Het is een heerlijke titel wanneer je het samen met vrienden speelt, maar is in je eentje vaak wat aan de saaie kant. De verhalen die je voorgeschoteld krijgt zijn vaak boeiend, maar ook kort. Het schieten in de game is top, maar de impact van je acties zijn vaak niet heel erg sterk, waardoor je je niet heel machtig voelt. Met Destiny 2 Beyond Light is er een nieuw deel uit en die gaat eigenlijk verder op de ingeslagen weg.

Tegelijkertijd voelt Destiny 2 Beyond Light ook vernieuwend aan. Het is een eerste uitbreiding van een drietal en komt over als toch wel een nieuw begin. Daarin krijg je te maken met The Darkness, die in het universum er voor zorgt dat planeten verdwijnen. Op zoek naar antwoorden reis je af naar de planeet Europa. Dit zijn de punten die me daarbij zijn opgevallen.

Het verhaal van de campaign is sterk

Eén van de dingen die me altijd aanspreekt bij een nieuw deel binnen de Destiny 2-reeks, is dat je een nieuwe campaign kunt beleven. En het verhaal dat je in Destiny 2 Beyond Light voorgeschoteld krijgt is dik in orde. Zoals gezegd begint het al met de duistere en mysterieuze setting die echt voor een nieuw begin zorgt. Maar belangrijker is dat je te maken krijgt met sterker personages die het verhaal brengen. Liefhebbers van de reeks zullen daarbij blij zijn dat er een hoop personages uit vorige avonturen voorbij komen, waaronder The Exo Stranger. En gelukkig is ze in dit deel net iets minder mysterieus. Ook heeft de vijand een duidelijk gezicht en wil je alles op alles zetten om die uit te schakelen.

Destiny 2 Beyond Light
Mysterieus (Afbeelding: Bungie)

Europa is een aardige locatie

Europa is qua locatie best aardig. De planeet is gevuld met ijs, wat voor een ietwat leeg gevoel zorgt. Tegelijkertijd zorgt de setting voor mooie blauwe en paarse tinten die iets onheilspellends met zich meebrengt. Het is niet zo dat het compleet nieuw aanvoelt, maar het is wel weer zo’n typische Destiny 2-locatie waar je heel wat uren in kwijt kan. En dat is dan ook hetgeen dat je in Destiny 2 Beyond Light gaat doen.

Ook binnen locaties (Afbeelding: Bungie)

Spelen met Stasis-kracht

Naast de nieuwe locatie en vijand kent Destiny 2 Beyond Light een derde belangrijke vernieuwing in de vorm van Stasis. Met deze nieuwe ijskracht komen er drie nieuwe subclasses beschikbaar, waarbij elke class op zijn eigen manier gebruik maakt van de kracht. Over het algemeen zorgt het er voor dat vijanden bevroren of vertraagd worden en dat levert weer nieuwe tactische mogelijkheden op, die er voor zorgen dat je anders omgaat met bepaalde situaties. Zeer leuk om mee te spelen en te ontdekken wat voor jou werkt.

Verhaal had langer gemogen

Zoals eerder gezegd in de punten is het verhaal een sterk punt. Maar net als bij een gemiddelde Call of Duty is het echt te kort. En dat is elke keer zo, wat ook Destiny 2 Beyond Light een nare nasmaak geeft. Een beetje geoefende speler kan er zo’n vijf tot zeven uur over doen. En daarna is het verhaal klaar en is het wachten op de volgende delen binnen de trilogie om te zien hoe het allemaal verder gaat. Het voelde een beetje aan als episodische content en dat is jammer.

Destiny 2 Beyond Light
Ietwat kort (Afbeelding: Bungie)

Grinden is weer te veel aanwezig

Wanneer je het verhaal klaar hebt, begint de oude formule van de game weer te werken. Ook in Destiny 2 Beyond Light is het zaak om telkens beter te worden. Daarvoor doe je verschillende missies met veel herhaling om op die manier te hopen dat je een buit vindt die je sterker maakt. Uiteraard kun je ook met een Raid aan de slag, wanneer je graag in een sterk teamverband speelt. Ook daar geldt dat je vaak hetzelfde doet in de hoop nieuwe gear te vinden. Ikzelf heb daar eigenlijk niet het geduld voor en moet zeggen dat ik na het verhaal er alweer redelijk klaar mee ben.

Daar word je niet warm van (Afbeelding: Bungie)

Destiny 2 Beyond Light is nu beschikbaar voor verschillende platformen. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.