[REVIEW] Doom Eternal knalt er keihard op los

Games Jelle van Es 18 mrt 2020

Een tijdje geleden had ik al de mogelijkheid om kennis te maken met Doom Eternal. Toen was het enthousiasme reeds groot. En nu de game een tijdje op mijn PlayStation 4 heeft gestaan, is die liefde alleen maar verder gegroeid. Dit is een game die perfect laat zien dat de keiharde en lompe actie uit het verleden perfect vertaald kan worden naar een moderne game.

In Doom Eternal is de hel op aarde los gebarsten. En het is aan jou om daar nog een beetje hoop in te bieden. Dus pak je de wapens op en reis je vanaf je ruimtestation af naar de ellende om daar alle demonen af te knallen. Het resultaat is simpelweg fantastisch. Dit zijn daarbij de punten die mij zijn bijgebleven.

Doom Eternal is heerlijk hard

Doom Eternal is echt zo’n game die je kunt beschrijven als ‘heerlijk hard’. Zeker na een dag (thuis)werken met jengelende mensen om je heen, is het zo fijn om je even met deze game af te sluiten. Het tempo in de game is hoog, de manier waarop je vijanden afmaakt is bruut en zeker wanneer je een speciale kill maakt om op die manier je munitie aan te vullen is het een klein feestje. Tegelijkertijd is het maken van zo’n kill een reden om telkens door te blijven gaan.

Doom Eternal
Knal hem kapot (Afbeelding: Bethesda)

Toffe vijanden

Gelukkig zijn de vijanden die je in Doom Eternal voorgeschoteld krijgt erg tof. Je hebt aan het begin te maken met simpele vijanden, waarvan je al snel leert dat ze vooral bedoeld zijn om via een speciale finishmove je te voorzien van munitie en armor. De uitdaging zit hem in de sterkere vijanden. Daarbij moet je telkens beseffen wat de zwakke plekken zijn van die vijanden en die zo goed mogelijk uitbuiten. De game geeft daarbij een goede mix tussen uitdaging en variatie in de verschillende vijanden. Op die manier is elke shootout iets om je op te verheugen.

Doom Eternal PlayStation 4
Veel vijanden (Afbeelding: Bethesda)

Rijk wapenaanbod

Daarbij krijg je flink wat toffe wapens om mee aan de slag te gaan. En het is zaak om daar goed tussen te wisselen. Zeker aan het begin van je avontuur zul je merken dat je nooit genoeg kogels hebt om bij het bij een favoriet wapen te houden. Daarnaast is het zo dat je wapens vaak een secundaire functie hebben en dat je ze tijdens het spelen kunt upgraden. Op die manier voel je ook echt dat je voortgang boekt en je klaar bent voor de nieuwe uitdagingen die op je pad komen. Zeker de eerste keer dat je daarbij een nieuwe vijand tegenkomt moet je alles uit de kast halen om succesvol uit de strijd te komen.

Doom Eternal
Genoeg wapens (Afbeelding: Bethesda)

Doom Eternal draait als een zonnetje

Ik was van te voren bang dat Doom Eternal niet zo fijn zou gaan draaien op mijn PlayStation 4 Pro, nadat ik de game in de preview-sessie op een veel te sterke pc heb gespeeld. Maar gelukkig was die angst nergens op gebaseerd. Doom Eternal op de spelcomputer draait echt als een zonnetje. En dat is bij een game als deze ook echt nodig. Het tempo is simpelweg constant hoog en je rent echt alle kanten op terwijl je er op los knalt en gebruikt maakt van finishing moves. Op die manier heb je er echt een voordeel aan dat de game op een hoge framerate draait zonder vervelende drops. En zelfs wanneer het er hevig aan toe ging, bleef de game soepel lopen.

Levels zitten goed in elkaar

Een laatst sterk punt van Doom Eternal is dat de levels die je voorgeschoteld krijgt echt goed in elkaar zitten. Er is variatie op het gebied van de setting, maar ook zeker in wat je doet. Dit is echt geen titel waarbij je constant keihard aan het knallen bent. Er is ook ruimte voor het oplossen van puzzels, er zitten platform-elementen in en er zijn verschillende manieren waarop je je vaardigheden kan verbeteren. Zodoende keek ik na het voltooien van een bepaald level en de terugkeer op mijn ruimtestation er altijd naar uit om aan de slag te gaan met het volgende level.

Variatie is top (Afbeelding: Bethesda)

Alles bij elkaar opgeteld is Doom Eternal een uitstekende game. Het is echt geen titel die puur om de actie draait (maar die is wel uitstekend). De game biedt zelfs een verhaal dat nog enigszins boeiend is. Zodoende kan ik de game je van harte aanraden. Doom Eternal verschijnt op 20 maart (hoewel hij waarschijnlijk al eerder wordt verkocht) en komt dan uit op de pc, PlayStation 4 en Xbox One. Later komt de game ook nog uit op de Nintendo Switch. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.