[REVIEW] Dr Kawashima’s Brain Training voor de Nintendo Switch

Games Jelle van Es 15 jan 2020

In de tijd van de Nintendo DS had je Brain Training. Een game die heel slim op de markt werd gezet als een titel die er voor zorgde dat je door dagelijkse oefeningen je hersenen lekker actief en vitaal kon houden. Meer dan 19 miljoen keer exemplaren werden er van de verschillende games verkocht. Met name de ietwat oudere gebruiker van de Nintendo DS pikte de game op.

Inmiddels is het 2020 en weten we dat het dagelijks herhalen van bepaalde oefeningen niet veel diet met onze hersenen. Dat was gewoon een mooie marketing slogan. Toch is Dr Kawashima’s Brain Training opnieuw uitgebracht voor de Nintendo Switch. Deze game biedt een aantal oefeningen uit de voorgaande games met een aantal nieuwe elementen. Dit zijn daarbij de elementen die opvallen.

Dr Kawashima’s Brain Training komt met een stylus

Eén van de fijne elementen aan Dr Kawashima’s Brain Training is dat de game geleverd wordt met een stylus. Deze heb je nodig om de verschillende cijfers te tekenen op het beeldscherm. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je Nintendo Switch een smurrie van vette vingers wordt. Bovendien kun je op die manier beter tekenen. Er zijn nog altijd momenten waarop de game mijn ingevulde cijfer niet heel erg goed herkent, maar dat heeft vooral te maken met het feit dat mijn handschrift an sich een ramp is.

Dr Kawashima's Brain Training 3
Losgaan met de stylus (Bron: Nintendo)

Aantal geinige minigames voor met zijn tweeën

Hoewel je Dr Kawashima’s Brain Training voornamelijk in je eentje zult spelen, zijn er ook een aantal minigames die je met twee spelers kunt spelen. Meestal is het daarbij een kwestie van objecten optellen of een som uitrekenen en dan de uitslag daarvan invullen door een aantal keer op de trigger van de Joycon te drukken. Soms weet je het antwoord, maar druk je een keer te veel of te weinig de trigger in, in de tijd die je hebt. Zeker wanneer je met een jongere speler dit speelt en die niet heel erg goed tegen zijn of haar verlies kan, dan moet je daar rekening mee houden.

Samen spelen (Bron: Nintendo)

Sudoku voor de liefhebber

Op de Nintendo DS was de aanwezigheid van Sudoku destijds een absolute verrijking. We zaten toen midden in die hype en in plaats van boekjes had je nu een touchscreen. De game kwam uit in de tijd voor de smartphones. Inmiddels is Sudoku op elke smartphone wel te spelen, dus is de meerwaarde niet heel erg groot. Maar hey: als je dat gewoon heel erg leuk vindt, dan is het goed om te weten dat het er andermaal in zit.

Déjà vu gehalte is te groot

Toch is dit zo’n game waarbij het déjà vu-gehalte eigenlijk net iets te groot is. In sommige gevallen is de nostalgische waarde van een game een pluspunt, maar in dit geval is het eigenlijk wat matig dat de game zo erg doet denken aan een titel die veertien jaar geleden al op de markt is uitgekomen. Toen was het zeker vernieuwend, maar in een tijd van een Nintendo Switch met zoveel toffe games voelt dit toch een beetje als mosterd na de maaltijd.

Dr Kawashima’s Brain Training is eigenlijk te duur

De waarde van geld is voor iedereen anders. Iemand die 5.000 euro per maand verdient heeft een andere perspectief dan iemand die met 2.000 euro rond moet komen. Toch denk ik dat 34,99 euro voor Dr Kawashima’s Brain Training te duur is. Zeker in de tijd van de smartphone is het zo dat veel van dit soort elementen gewoon als gratis game beschikbaar zijn. Gevoelsmatig is dit een titel waarvoor je maximaal twee tientjes neer zou leggen en dat is eigenlijk al aan de hoge kant.

Pling pling pling (Bron: Nintendo)

Zodoende is Dr Kawashima’s Brain Training een game die een beetje tussen het wal en het schip valt. De game is nu beschikbaar op de Nintendo Switch. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.