[REVIEW] Football Manager 2020: Prolongeert de landstitel

Games Jelle van Es 19 nov 2019

De Football Manager-reeks is er eentje waar ik persoonlijk een sterke band mee hebt. Voor de reeks speelde ik met plezier de Championship Manager-serie. En toen die game werd aangekondigd, was het voor het eerst dat ik voor mijn werk met het vliegtuig naar het buitenland ging om een studio te bezoeken. Inmiddels zijn we toe bij Football Manager 2020 en weet de ontwikkelaar andermaal te bewijzen dat zij heel goed weten wat de gamers van hun games willen.

Football Manager 2020 geeft je de mogelijkheid om de leiding te nemen over je favoriete club. Of een club uit een obscure competitie en daar dan mee proberen de Champion’s League te winnen. Die weg daarnaar toe kan lang en zwaar zijn, maar als het lukt, geeft het veel voldoening. Of je gaat club-hoppen en kijken waar je het succes weet te pakken. Dit zijn de punten die me zijn opgevallen.

Bouw je eigen cultuur op

Ik ben een speler die in de Football Manager-reeks het heerlijk vindt om aan de slag te gaan met een Engelse club in de derde of vierde divisie. Deze keer ben ik aan de slag gegaan met Sunderland in de Engelse League One. Het eerste wat je daarbij doet is, is bepalen wat voor cultuur je in de club wilt gaan hebben. Jij bepaalt wat jij belangrijk vindt en hoe je de aankomende jaren wilt gaan presteren. Zo wilde ik in het eerste jaar promotie afdwingen en daarna in de Sky Bet Championship een jaar overleven met een paar spelers die ik transfervrij kon contracteren om tegelijkertijd mijn jeugdspelers de tijd te geven om ervaring op te doen en uiteindelijk met een jong team te beginnen aan de Premier League. Op die manier speel je meer met een visie dan dat je per seizoen wordt afgerekend op je prestaties.

(Bron: Sega)

Baan een pad voor je jeugdspelers

En voor die jeugdspelers kun je nu ook veel meer duidelijkheid creëren. Wanneer je zo’n speler contracteert, dan kun je bij de contractonderhandeling ook laten weten wat je plannen zijn. Het eerste seizoen is het bijvoorbeeld een groot talent, maar na drie jaar kan het sterspeler zijn. Op die manier geef je de speler een veel eerlijker beeld van wat je van hem verwacht. En dat maakt het ook aantrekkelijker voor de jonge speler om bij jouw team te gaan spelen en tevreden blijft. Tegelijkertijd heb je in het ontwikkelingscentrum meer tools tot je beschikking om de spelers hun ware potentie te ontplooien.

(Bron: Sega)

Overzichtelijke menu’s

Daarnaast is het goed om te zien dat de ontwikkelaar de verschillende menu’s heeft aangepakt en het geheel een stuk overzichtelijker gemaakt. Door meer verschillende kleuren in de overzichten te brengen en meer knoppen toe te voegen begrijp je veel meer wat er precies staat. Met name de trainingsoverzichtpagina’s zijn hierdoor een stuk beter te doorgronden en zie je beter wat je precies doet.

(Bron: Sega)

Bepaal zelf hoeveel jezelf doet

Ook op het gebied van micromanagement is het duidelijker geworden over wie binnen de staff voor wat verantwoordelijk is. Persoonlijk vind ik het vooral fijn om me te concentreren op de wedstrijden, het contracteren van talenten en er voor zorgen dat de club financieel gezond is. En nu kan ik gewoon heel erg makkelijk de rest van de werkzaamheden overgeven aan de rest van mijn staff, zodat ik Football Manager 2020 precies zo kan spelen zoals ik het wil.

Football Manager 2020
(Bron: Sega) (Afbeelding: Sega)

Variatie in de wedstrijden

En in de wedstrijden zelf is het boeiend om te zien hoe jouw team het er vanaf brengt. Je kunt zien hoe jouw tactieken tot leven komen. En tegelijkertijd is het goed om te zien dat de wedstrijden goed gevarieerd zijn. Je weet nooit hoe het balletje kan gaan rollen en dat maakt elke wedstrijd die je speelt spannend. Zeker wanneer je in de FA Cup in de 85e minuut op een 1-0 voorsprong staat tegen een Premier League-club en je het prijzengeld van de volgende ronde goed kan gebruiken en je dan een hoogtepunt ziet waarbij de tegenstander een aanval inzet. En als je dat dan overleeft en je de wedstrijd volmaakt met een overwinning, dan geeft dat veel voldoening.

Football Manager 2020
Elke wedstrijd weer anders (Afbeelding: Sega)

Football Manager 2020 is zodoende een prachtig nieuw deel in de serie. Een absolute topgame om de aankomende maanden te spelen. De game is nu beschikbaar. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.