[REVIEW] Hunt: Showdown: Samen tegen de rest

Games Jelle van Es 28 feb 2020

De geschiedenis van Hunt: Showdown is een lange. In 2014 werd de game min of meer al aangekondigd en zou hij gemaakt worden door de Crytek USA-studio. Dat was op zijn beurt weer een studio met veel werknemers die aan de Darksiders-reeks hadden gewerkt. Maar Crytek kreeg geldproblemen en de studio ging dicht. Vervolgens leek er langs niks met de game te gebeuren, totdat de game vorig jaar op de pc in Early Acces werd gelanceerd. En nu is het ook mogelijk om de game op de spelcomputer te spelen.

Net als dat de voorgeschiedenis van de game interessant is, is dat ook te zeggen over de gameplay. Er zijn weinig games die zo zijn ingesteld als Hunt: Showdown. In de hoofdmodus, Bounty Hunt, vorm je een team van maximaal drie spelers en moet je in de grote map op zoek naar hints die leiden naar een baas. Maar je bent niet alleen in de wereld. Ook andere teams hebben hetzelfde doel. Het kan zijn dat zij eerder bij de baas zijn en die dan afmaken. Maar het team dat de baas verslaat, moet er met de buit vandoor. En op dat moment wordt het voor de andere spelers duidelijk waar jij en jouw eventuele teamgenoten zitten. Het is een interessante en redelijk unieke dynamiek, die er voor zorgt dat een potje van het begin tot en met het einde interessant blijft. Dit zijn daarbij de punten die mij zijn opgevallen.

Een volwassen setting in Hunt: Showdown

Hunt: Showdown zou je met enige fantasie kunnen zien als een volwassen versie van Fortnite, maar dat is PUBG eigenlijk ook al. Toch spreekt de setting me erg aan. De moerassen van Louisiana aan het einde van de negentiende eeuw is qua setting lekker creepy en dat past goed bij de sfeer. Wanneer het donker is, is het overigens wel allemaal wat lastig om te zien, maar ook dat verhoogt op een bepaalde manier wel weer de spanning. Als je dus op zoek bent naar iets dat een beetje Resident Evil-achtig aanvoelt, dan zit je bij deze game goed.

Heerlijk met vrienden

Hoewel het mogelijk is om Hunt: Showdown in je eentje te spelen, is dat eigenlijk niet aan te raden. Dit is wat mij betreft echt een game die je samen met vrienden moet gaan spelen. Zeker wanneer je met drie man speelt, is het een mooie ervaring. Enerzijds ben je dan vol spanning de game aan het spelen, goed samen te werken en tactieken bespreken, anderzijds is het een mooi moment om even lekker bij te kletsen. Want hoewel er altijd wel een bepaalde vorm van spanning te vinden is in de game, zijn er ook genoeg momenten te vinden waarop het even rustig is. Wat dat betreft is het een game met duidelijke Battle Royale-elementen. Want het kan ook gebeuren dat je redelijk snel in een potje wordt afgemaakt.

Hunt: Showdown
Samen spelen is een must (Afbeelding: Crytek)

Samen tegen anderen in Hunt: Showdown

Want je hebt ook echt te maken met andere spelers in de game. Wanneer je het te bont maakt en gewoon zonder stealth de diverse computergestuurde vijanden afmaakt, dan trek je de aandacht van andere spelers. En in plaats van te wachten nadat iemand de baas heeft afgemaakt, kun je het natuurlijk ook een stap voor zijn en onoplettende tegenstanders afmaken. Wat dat betreft moet je echt rekening houden met de manier waarop je speelt en de tactieken die andere spelers gebruiken.

Het gevaar ligt altijd op de loer (Afbeelding: Crytek)

Prijskaartje is vriendelijk

Nu vind ik het altijd wel lastig om de prijs van de game door te rekenen naar het advies om hem te halen. Want zestig euro voor de één is meer geld dan voor iemand die simpelweg meer verdient. Toch is het fijn dat Hunt: Showdown voor een vriendelijk prijskaartje van 34,99 euro wordt uitgebracht. Eerlijk is eerlijk, andere games in dit genre zijn vaak gratis, maar qua kwaliteit zit Hunt: Showdown goed in elkaar. De game oogt behoorlijk goed en het geluid in de game is van een hoog niveau. En met de lagere prijs, is het toch net wat makkelijker om de gok te nemen en hem in huis te halen.

(Afbeelding: Crytek)

Niet heel erg veel content

Wat ik alleen wel jammer vind, is dat de game niet heel erg veel content kent. Momenteel zijn er twee maps beschikbaar, waarbij de tweede map zich eigenlijk nog in een betafase bevindt. Dat is niet heel erg veel voor een game waarvoor je dus geld moet neerleggen. Ook zijn de hoeveelheid bazen ietwat beperkt. Het is wat dat betreft te hopen dat de game op korte termijn wat updates krijgt, zodat hij lang speelbaar blijft.

(Afbeelding: Crytek)

Hunt: Showdown was al eerder speelbaar op de pc, maar is nu dus ook op de PlayStation 4 en Xbox One te spelen. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.