[REVIEW] Immortals: Fenyx Rising is een fijne open wereldgame

Games Jelle van Es 7 dec 2020

Immortals: Fenyx Rising is de nieuwe game van Ubisoft Quebec. Deze studio bracht ons in 2018 het zeer fijne Assassin’s Creed Odyssey, waarbij je afreisde naar de tijd van het Oude Griekenland. Blijkbaar beviel deze setting en besloot men met de nieuwe game andermaal voor Griekenland als setting te kiezen. Maar deze keer dan vol fantasie. Een wereld waarin Goden het voor het zeggen hebben en mythische wezens rondlopen.

De game begint met de uitbraak van het machtige wezen Typhon, die de krachten van de Goden afneemt. Daardoor is ook Zeus machteloos en besluit hij de hulp van Prometheus in te schakelen. Deze heeft hij gevangen genomen, maar beschikt alsnog over de gave om de toekomst te voorspellen. Met die kracht wordt het verhaal van Fenyx verteld, de sterveling die als enige Typhon kan stoppen in een groot avontuur. Dit zijn de punten die me zijn opgevallen.

Immortals: Fenyx Rising is visueel zeer fijn

Vanaf het moment dat je Immortals: Fenyx Rising opstart, valt gelijk de visuele stijl van de game op. Net als bij Assassin’s Creed Odyssey wordt er gebruik gemaakt van felle en vrolijke kleuren, waardoor de wereld je echt uitnodig om het te verkennen. Als we kijken naar de details, dan is het wel wat grof hier en daar, maar door de cartoony stijl komt de game daar wel mee weg. Het helpt daarnaast ook dat je behoorlijk in de verte kunt kijken om zo te zien waar je nieuwe avonturen kan beleven.

Verhaal wordt op een leuke manier verteld

De manier waarop het verhaal van Immortals: Fenyx Rising wordt verteld vind ik verfrissend. Promotheus vertelt het verhaal van Fenyx op het moment dat het gebeurt, waarbij Zeus regelmatig onderbreekt. Wanneer hij iets te saai vindt, dan geeft hij dat aan en boem: je krijgt een paar extra vijanden voorgeschoteld. Er zit ook redelijk wat humor in met mooie knipogen naar de Griekse mythologie en de verschillende helden en goden, wat ik wel kon waarderen. Maar zoals altijd is dat wel iets wat je persoonlijk moet liggen.

Immortals: Fenyx Rising Sinterklaas
Een verhaal dat boeit (Afbeelding: Ubisoft)

Het vechtsysteem werkt goed

In Immortals: Fenyx Rising krijg je te maken met heel wat verschillende vijanden en dan is het wel belangrijk dat het vechtsysteem doet wat het moet doen. En op dat gebied heb ik weinig te klagen. Dit is een game waarbij je constant op je hoede moet zijn, zeker wanneer je te maken krijgt met sterkere vijanden. Je kijkt goed naar de patronen die vijanden uitvoeren, bestookt de zwakke plekken en duikt weg wanneer dat nodig is. Doe je dat laatste op het juiste moment, dan is het mogelijk de tijd te vertragen en dan hard uit te halen. Het zorgt er voor dat je elk gevecht in de game gewoon aan wilt gaan.

Knok er op los (Afbeelding: Ubisoft)

Genoeg te doen in Immortals: Fenyx Rising

Wanneer je op zoek bent naar een game waar je een tijd mee door kan brengen, dan zit je bij Immortals: Fenyx Rising aan het goede adres. De game is behoorlijk uitgebreid en kent veel variatie in het hoofdverhaal. Daarnaast zijn er verschillende puzzels in de game en challenges. Verder heb je veel mogelijkheden om Fenyx te verbeteren en zo jezelf beter te wapenen tegen de sterkere vijanden. En dan zijn er diverse dingen te verzamelen. Al met al dus een game om echt je tanden in te zetten en mee los te gaan.

Je wordt steeds sterker (Afbeelding: Ubisoft)

Wellicht iets te veel elementen uit andere games bij elkaar gegooid

Moet een game altijd vernieuwing brengen? Wat mij betreft niet. Games als Call of Duty en FIFA laten zien dat je zonder al te veel verandering alsnog lol kunt beleven met een titel. Toch had ik bij Immortals: Fenyx Rising meer dan eens het gevoel dat het allemaal iets te herkenbaar was in vergelijking met andere games. Zo gaat je stamina op wanneer je bergen beklimt, zoals je dat van Zelda: Breath of the Wild kent, zijn de puzzels die je voorgeschoteld krijgt meer dan eens herkenbaar en is het combatsysteem waarbij je door weg te duiken de tijd vertraagt ook wel vaker gedaan. Hierdoor mist de game zijn eigen smoel.

Herkenbaar op sommige vlakken (Afbeelding: Ubisoft)

Immortals: Fenyx Rising is nu beschikbaar voor de pc, Nintendo Switch, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One en Xbox Series X. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.