[REVIEW] WRC 9 kent een mooie upgrade op de PS5

Games Jelle van Es 7 dec 2020

Met de komst van de PlayStation 5 zien we heel wat games die opnieuw worden uitgebracht. In sommige gevallen is het een kwestie van een iets hogere framerate en een betere resolutie. Maar er zijn ook games die echt de moeite doen om iets nieuws te brengen. NBA 2K21 is daar een goed voorbeeld van, die er echt een stuk beter uit ziet. WRC 9 is dat ook.

En eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat ik voor een tweede keer aan de slag zou gaan met WRC 9. Natuurlijk, de oorspronkelijke release van de game was goed en is zonder twijfel één van de betere racegames van dit jaar. Maar in een druk najaar dacht ik niet meer uur door te brengen met de PS5-versie. Na de eerste rit was ik echter overtuigd van de kwaliteit en is het een mooie aanrader voor de PS5. Dit zijn de punten die me zijn opgevallen.

WRC 9 op de PS5 ziet er net wat beter uit

Dit eerste punt is een inkoppertje, want de meeste games die op de PS5 worden uitgebracht zien er beter uit. Dat geldt dus ook voor WRC 9. De game maakt nu gebruik van een fijne 4K-resolutie en combineert dat met een hoge en stabiele framerate van 60fps. Op die manier kun je dus heel erg goed genieten van de gameplay die de game biedt. En als je tijdens het racen dan even de tijd hebt om om je heen te kijken, dan is het zo dat de omgeving er ook mooi uit ziet.

DualSense is heel tof verwerkt

De PlayStation 5 kent met de Dualsense een enorm fijne controller. Sommige games maken al goed gebruik van de mogelijkheden die de controller biedt, zoals Astro’s Playroom. Bij WRC 9 had ik het eigenlijk niet verwacht, maar het werkt echt verrassend goed. Enerzijds heb je de haptische feedback, die er voor zorgt dat je goed voelt wat je allemaal doet in de game. Verschillende ondergronden zorgen voor verschillende trillingen. Ook je triggers werken goed mee en geven je nog meer het gevoel dat je flink werkt. En dan heb je nog de interne microfoon van de controller die voor wat extra geluid zorgt tijdens het rijden. Dit zorgt voor een extra dimensie tijdens het rijden.

WRC 9
Meer gevoel tijdens het racen (Afbeelding: Nacon)

Mindere laadtijden is heel chill voor WRC 9

De laadtijden in WRC 9 op de PlayStation 4 viel al mee ten op zichte van deel acht. Maar door de PlayStation 5 gaat het allemaal nog sneller. Binnen de kortste keren begint je race en heb je eigenlijk nauwelijks nog tijd om tussen de wedstrijden door op je smartphone te kijken. En dat is wat mij betreft alleen maar goed nieuws.

De race begint snel (Afbeelding: Nacon)

Gameplay blijft sterk

De PlayStation 5-versie is dus op alle vlakken superieur aan de andere versie. En die was in zijn basis al behoorlijk goed. Dat blijft dus overeind. Daarmee is WRC 9 dus een hele fijne rallygame met een goed gevoel voor snelheid en een nette carrière modus, waarin er eigenlijk altijd wel iets is te doen. Het helpt daarbij dat er genoeg uitdaging in de game te vinden is en een klein foutje er al voor kan zorgen dat je naast de winst grijpt. Hierdoor zit je echt op het puntje van je stoel en dat maakt de game goed.

Rijdt erg strak (Afbeelding: Nacon)

WRC 9 is nu dus verkrijgbaar voor de PlayStation 5. Wil je weten wat we van de PS4-versie van de game vinden? Lees dan hier die review.