[REVIEW] Kingdom Hearts Melody of Memory: muzikaal avontuur

Games Jelle van Es 30 nov 2020

De Kingdom Hearts-reeks is er één die me al sinds de PlayStation 2 doet duizelen. Begin vorig jaar kregen we met het derde deel de voorlopige afsluiter en is het maar de vraag of er een keer iets nieuws komt. Waarschijnlijk zullen we de aankomende tijd weer wat spin-offs gaan krijgen. En daar wordt met Melody of Memory al een begin mee gemaakt.

Met Kingdom Hearts Melody of Memory weet uitgever Square Enix het weer voor elkaar te krijgen dat ze het bestaande verhaal opnieuw uitgeven. Deze keer onder het kopje van een muzikale ritme-game, waarbij je over tracks loopt met drie helden en onderweg vijanden moet verslaan. Dat klinkt wat vreemd, maar werkt uiteindelijk wel. Dit zijn de punten die me zijn opgevallen.

Herbeleven van het verhaal

Mocht je nog nooit een Kingdom Hearts-game hebben gespeeld of gewoon even een opfriscursus willen, dan is Melody of Memory de game voor jou. In het hoofdverhaal van de game doorloop je verschillende levels en wanneer je een bepaald gedeelte hebt voltooid, krijg je vaak een korte cinematische video voorgeschoteld met een vertelstem. Die neemt je mee naar de diverse gebeurtenissen en hoe die zijn gelopen. Dat is vaak net iets duidelijk dan dat je het zelf speelt.

Kingdom Hearts Melody of Memory
Bekende momenten komen terug (Afbeelding: Square Enix)

De muziek in Kingdom Hearts Melody of Memory is best wel goed

Kingdom Hearts Melody of Memory wordt voorzien van een volle soundtrack. Er zijn meer dan 140 verschillende nummers om mee aan de slag te gaan. Eerlijk is eerlijk, niet elk nummer is even goed, maar in de breedte is het interessant genoeg. Zeker met een paar iconische nummers krijg je toch wel een vorm van nostalgie voorgeschoteld en dein je mee op basis van de beat. Ook hierbij geldt dat het waarschijnlijk beter tot zijn recht komt wanneer je een game in de reeks heb gespeeld en zodoende herinneringen hebt aan bepaalde muziek.

Het uitvoeren van acties op het ritme van de muziek

De gameplay zelf is overzichtelijk. Je doorloopt de nummers met drie verschillende helden. Het is een soort notenlijn, maar daarbij zijn de noten vervangen door vijanden en obstakels. Aan de speler is het het doel om op het juiste moment een aanval in te zetten, een magische spreuk te activeren of met de drie helden tegelijkertijd de aanval in te zetten. Hoe beter je dat doet, hoe hoger je score wordt. Daarnaast moet je per level aan bepaalde doelen voldoen om sterren te halen, waarmee je weer verder in het verhaal kan gaan. Denk daarbij aan het halen van het einde met 50 procent gezondheid of het maken van een bepaalde chain.

Hulp van diverse helden (Afbeelding: Square Enix)

Veel te verzamelen

Wanneer je een liefhebber bent van het verzamelen van in-game voorwerpen, dan zit je bij Kingdom Hearts Melody of Memory aan het goede adres. Er zijn iets van 1700 verschillende kaarten in de game vrij te spelen met artwork van personages, locaties en meer. Dat is eigenlijk te veel van het goede, maar als jij de drie hoofddelen hebt gespeeld en de miljoen spin-offs, dan is dat waarschijnlijk wel iets wat leuk is om terug te zien.

Zoveel verzamelen dat je er in gedachten van verzinkt (Afbeelding: Square Enix)

Kingdom Hearts Melody of Memory is wel heel erg been there, done that

Toch wil ik nog een puntje van kritiek geven. Want hoe vermakelijk ik het ook vind om het verhaal van de Kingdom Hearts-reeks her te beleven, is het tegelijkertijd wel de zoveelste keer dat dat verhaal opnieuw wordt uitgekauwd. Het had op zich mooi geweest als de ontwikkelaar er voor had gekozen om iets nieuws te bieden. Het voelt nu ietwat goedkoop aan.

Je kent het wel (Afbeelding: Square Enix)

Kingdom Hearts Melody of Memory is nu beschikbaar voor de PlayStation 4 en de Nintendo Switch. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.