[REVIEW] Layton’s Mystery Journey: Katrielle en het miljonairscomplot

Games Jelle van Es 22 nov 2019

De Professor Layton-reeks is er eentje die oorspronkelijk succesvol werd op de Nintendo 3DS. Als Layton moest je allemaal verschillende puzzels oplossen met een redelijk verhaal op de achtergrond. Layton’s Mystery Journey: Katrielle en het miljonairscomplot is een titel die in 2017 op de smartphone verscheen, om later alsnog op de Nintendo 3DS uit te komen. En die game krijgt nu als de deluxe edition een tweede kans op de Nintendo Switch.

Daarin ga je aan de slag als Katrielle Layton, die aan het begin van de game haar eigen detectivebureau op start. Het grote doel is om haar vader te vinden, maar tot dat het zover is, neemt ze eigenlijk elke klus aan. Gek genoeg krijgt ze als eerste klant een pratende hond, die niet echt heel erg goed weet hoe het komt dat hij praat. En vanaf dat moment ontstaat er een avontuur zoals je dat min of meer van de Layton-reeks bent gewend. Dit zijn daarbij de punten die me zijn opgevallen.

Tussenfilmpjes om van te smullen

Layton’s Mystery Journey: Katrielle en het miljonairscomplot is niet echt een game die draait om de mooie plaatjes. Toch zit de titel goed gevuld met diverse tussenfilmpjes, waarbij het niveau van de animatie van een hoog niveau is. Het voelt aan als een beloning en zorgt er voor dat je in de game een band krijgt met de verschillende personages die er voorbij komen.

Layton's Mystery Journey: Katrielle en het miljonairscomplot
Ziet er gewoon fijn uit (Bron: Nintendo)

Ideaal voor oude rotten en nieuwkomers

Het verhaal van Layton’s Mystery Journey: Katrielle en het miljonairscomplot is zo opgezet dat je geen voorkennis hoeft te hebben van de voorgaande titels. Je gaat immers aan de slag met de dochter van. Hoewel er hier en daar wordt verwezen naar andere personages, hoef je echt geen voorkennis te hebben, waardoor het voor nieuwkomers goed is om in te stappen. Tegelijkertijd zul je als ervaren speler in de serie gelijk begrijpen hoe je de verschillende puzzels oplost en wat daar voor beloningen tegenover staan, waardoor je je als een vis in het water voelt.

Gesprekken in het Nederlands (Bron: Nintendo)

Puzzels zijn vermakelijk in Layton’s Mystery Journey: Katrielle en het miljonairscomplot

Over de puzzels gesproken, deze zijn gewoon erg goed. Sommigen zijn wellicht wat simpel en snel op te lossen, maar daardoor blijft het tempo er in zitten. Anderen zijn redelijke breinbrekers en vergen iets meer doordenken en wat stappen vooruitzetten. Het voordeel is echter dat de game al een paar jaar oud is. Als je er dus echt niet uitkomt, dan zijn er op het internet genoeg mogelijkheden om de oplossing te vinden. Ook vind je tijdens je avontuur zogenaamde Hint Coins, die je kunt inzetten om een tip te krijgen over hoe je een puzzel oplost. Je kunt het dus uiteindelijk jezelf zo moeilijk mogelijk maken als dat je zou willen.

Eitje toch? (Bron: Nintendo)

Groter scherm werkt fijn

Eén van de verbeterpunten die Layton’s Mystery Journey: Katrielle en het miljonairscomplot brengt ten opzichte van het originele avontuur is het grotere scherm van de Nintendo Switch. Daardoor zie je in één opslag de puzzel en de daarbij behorende informatie. Dat laatste was op de Nintendo 3DS verdeeld naar het andere scherm en het is gewoon een stuk overzichtelijker in het geheel. Daarnaast is de resolutie van het geheel simpelweg omhoog gekrikt, waardoor de stijl van de game beter uitkomt.

Je ziet alles beter op een groot scherm (Bron: Nintendo)

Extra content voor Layton’s Mystery Journey: Katrielle en het miljonairscomplot

Tot slot is het nog goed om te weten dat Layton’s Mystery Journey: Katrielle en het miljonairscomplot extra content bevat. Het zou gaan om 40 nieuwe puzzels en een lading aan outfits die je in de game kunt dragen. Ik weet niet in hoeverre dit genoeg is om de game te halen wanneer je de oude games al hebt gespeeld, maar het is wel fijn om te zien dat het niet enkel een overzetting naar een groter scherm is geworden.

Pakjes aan doen (Bron: Nintendo)

Layton’s Mystery Journey: Katrielle en het miljonairscomplot is nu beschikbaar voor de Nintendo Switch. Wil je meer lezen over alles dat beschikbaar is voor de spelcomputer? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.