[REVIEW] Mafia: Definitive Edition: klassieker in nieuw jasje

Games Jelle van Es 25 sep 2020

Een jaar of twintig geleden had je met Mafia een game van wereldformaat. Op verschillende punten was de game zijn tijd ver vooruit en werd het een klassieker. De twee vervolgen wisten nooit hetzelfde niveau te halen. En nu kunnen we aan de slag met Mafia: Definitive Edition.

Dit is de remake van het origineel. Qua verhaal is Mafia: Definitive Edition redelijk hetzelfde, maar het geheel is voorzien van verbeterde graphics en bepaalde lastige elementen zijn uit de game gehaald. Op die manier is bijvoorbeeld de befaamde missie waarbij je met een racewagen moet rondrijden een stuk beter te doen. Ik ben met de game aan de slag gegaan en dit zijn de punten die me zijn opgevallen.

Visueel dik in orde

Vanaf het eerste moment dat je met Mafia: Definitive Edition aan de slag gaat, valt gelijk op hoe mooi de game is. Zeker in de verschillende cinematics zie je aan niks dat je met een oude game te maken hebt. De personages zien er goed uit, de voice actors hebben hun werk voortreffelijk gedaan en ook de animaties zijn van een net niveau. Maar ook als je de game op een normale manier speelt, is het een titel die op visueel gebied dik in orde is.

Mafia: Definitive Edition
De stad (Afbeelding: 2K Games)

Een verhaal dat boeit

Dit is een punt die we waarschijnlijk van te voren wel al konden invoeren. Het verhaal is iets waar niet heel erg veel aan is gedaan, met de uitzondering van wat extra cinematics na. De game neemt je mee naar de Verenigde Staten van de jaren dertig. Als Tommy Angelo probeer je als taxichauffeur in de fictieve stad Lost Heaven een eerlijk leven te leiden. Maar al snel kom je in aanraken met leden van de mafia. Je weet hen een handje te helpen en als dank daarvoor word je in de familie opgenomen. Daarbij krijg je met van alles en nog wat te maken, waarbij er diverse dilemma’s op je pad komen.

Een verhaal om van te smullen (Afbeelding: 2K Games)

Missies zijn behoorlijk leuk in Mafia: Definitive Edition

Het verhaal is wat mij betreft de belangrijkste reden om Mafia: Definitive Edition te spelen. Maar je gaat natuurlijk niet een paar uur naar een lange cinematic zitten te kijken. Wat dat betreft is het goed om te zien dat het in de game qua variatie best wel goed in orde zit. Je hebt momenten dat je achtervolgt wordt en moet zien weg te komen, stukken waarbij je met grof geweld op iedereen schiet die je in de weg staat en momenten waarbij je juist zo voorzichtig mogelijk aan de slag gaat. Alles bij elkaar opgeteld is het zeer vermakelijk.

Ziet er gezellig uit (Afbeelding: 2K Games)

Soundtrack van een hoog niveau

Een ander sterk punt dat je vindt in Mafia: Definitive Edition is de soundtrack. Hierop vind je verschillende mooie jazz-nummers, maar ook diverse muzikale stukken die gebruikt worden om de sfeer van missies op de juiste manier in beeld te brengen. Zeker wanneer je gebruik maakt van een goede headset is het een absolute meerwaarde.

Mafia: Definitive Edition
Je hoort de achtergrondmuziek bijna (Afbeelding: 2K Games)

Hier en daar is Mafia: Definitive Edition wel wat verouderd

Ondanks het feit dat Mafia: Definitive Edition voorzien is van een nieuw likje verf, voelt hij hier en daar toch wat verouderd aan. En daarmee doel ik op de stad. Ik snap dat dit geen GTA is en dat het vooral draait om het verhaal. Maar je hebt ook een grote stad waarin je vrij kunt rondrijden. Maar daar is dus eigenlijk nauwelijks iets te doen. Dat is dan wel gewoon een beetje jammer. Het is nu echt aankleding, dan dat je in een moderne game kunt gebruiken om tijd in door te brengen. Daarnaast zijn ook de shootingmechanics wat houterig, waardoor je in gevechten wel eens in de problemen kan komen.

Mafia Definitive Edition
Niet altijd even goed (Afbeelding: 2K Games)

Mafia: Definitive Edition verschijnt op 25 september en is dan beschikbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One. De game is onderdeel van de Mafia Trilogy. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.