[REVIEW] Mafia II Definitive Edition: Verhaal blijft sterk

Games Jelle van Es 19 mei 2020

De Mafia-reeks is er eentje die behoorlijk interessant is. De eerste game wordt gezien als een cultklassieker. Eentje die zeker zijn gebreken had, maar op het gebied van sfeer goed scoorde. Mafia II is een game die eveneens sfeervol was, maar iets te veel werd vergelijking met GTA, terwijl het geen open-wereld-game was. En het derde deel was er één die ook verschillende meningen kenden. Binnenkort kun je ze beleven in de Mafia: Trilogy. Van die trilogie ben ik alvast aan de slag gegaan met Mafia II Definitive Edition.

Mafia II Definitive Edition is in tegenstelling tot het eerste game van de serie (die krijg een remake en komt in augustus uit) een remaster. Dat betekent dat men de originele game heeft genomen en die voorzien heeft van wat modernere technieken. Zo is de framerate stabieler en hoger, zijn de lichteffecten verbeterd en ondersteunt het een resolutie van 4K. Verder ondersteunt de game HDR, waardoor het er als totaalplaatje echt wel wat beter uit ziet. Dit zijn de punten die mij zijn opgevallen tijdens het spelen.

Verhaal is nog altijd best goed

Je moet Mafia II Definitive Edition vooral zien als een game die draait om het verhaal. De game heeft wel een grote stad, maar daar is niet veel te doen. Het is meer een aankleding van het verhaal. Net als L.A. Noire destijds een game was waarbij de grote stad niet veel meerwaarde bracht. Maar het verhaal in de game is wel goed. We maken kennis met Vito Scaletta, die aan het beginvan de game het in de Tweede Wereldoorlog opneemt tegen de Italianen. Na die missie komt hij terug in Empire Bay en rolt hij via zijn oude maat Joe in een wereld van de Mafia. Het is een game die vooral draait om de personages en de verschillende beweegredenen. En het avontuur wat je daarbij beleeft is echt heel erg boeiend.

Boeiende personages (Afbeelding: 2K Games)

Muziek in Mafia II Definitive Edition is uitstekend

Toch zijn er genoeg momenten waarop je in de auto stapt en naar een bepaalde locatie toe rijdt. Dit soort ritjes zijn eigenlijk nooit een straf, omdat de radiostations in Mafia II Definitive Edition het beluisteren waard zijn. Het zijn heerlijke klassieke nummers uit die tijd, maar die ken je eigenlijk nu nog steeds. Het aanbod is zeker in vergelijking met zoiets als GTA 5 wat beperkt, maar voor de ritjes die je verplicht maakt, is het vaak wel een fijn deuntje op de achtergrond.

Mafia II
Lekker luisteren naar de muziek (Afbeelding: 2K Games)

Technische verbeteringen

Zoals gezegd is dit de Mafia II Definitive Edition, die dus een aantal technische verbeteringen kent. Met name de lichteffecten en de framerate is iets waar ik best tevreden over ben. Daarnaast speel ik de game op een breedbeeld monitor en dat pakt de game nu zonder problemen op. Op die manier zie je dus nog meer van de game in beeld en dat is toch best wel fijn wanneer je terechtkomt in een shootout. Je ziet dan immers meer. En door de stabiele en hoge framerate, is het geen enkel probleem wanneer je met hoge snelheden door de wereld heen scheurt.

De wereld ziet er beter uit (Afbeelding: 2K Games)

Niet al te lang

Wanneer je op zoek bent naar een game waar je je vele uren mee kunt vermaken, dan is Mafia II Definitive Edition niet helemaal jouw ding. Dit is een game die zoals gezegd vooral om het verhaal draait. En die kun je echt wel in iets tussen 10 en 12 uur uitspelen. Veel meer content dan dat is er eigenlijk niet. Dus verwacht zeker geen GTA-achtige lengte die je in de game kunt stoppen.

Mafia II
Geen game die je weken speelt (Afbeelding: 2K Games)

Hier en daar is Mafia II: Definitive Edition wel wat verouderd

Ondanks dat Mafia II: Definitive Edition op het gebied van graphics bepaalde verbeteringen kent, is het tegelijkertijd ook wel duidelijk een game die tien jaar oud is. De stad waarin je rondrijdt is behoorlijk dood, de personages zijn wat grof, de animaties zijn behoorlijk lomp en bij shootouts loopt het niet altijd even soepel, waardoor het wat lastig is om goed te schieten. Het is dus zeker geen remake zoals bij de eerste Mafia straks het geval gaat zijn.

Soms wat ruw (Afbeelding: 2K Games)

Mafia II Definitive Edition is nu beschikbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.