[REVIEW] Maneater: vreet iedereen op als een haai

Games Jelle van Es 26 mei 2020

Een game waarin je een haai bent waarin je iedereen kunt opvreten? Dat klinkt als een verdomd goed idee. En dat idee resulteert tot Maneater. Een titel waarin je dus een haai bent en vrij kunt rondzwemmen. Terwijl je dat doet, eet je verschillende vissen en andere beesten op om op die manier groter en sterk te worden en verder te komen.

Maneater is een game die me een beetje doet denken aan de originele Dead Island. Net als bij die titel is het game die het niet moet hebben van zijn visuele pracht en praal, maar uiteindelijk wel gewoon funny is om te spelen. Dit zijn de punten die me zijn opgevallen.

Het is een unieke game

Goed, één van de sterke punten van Maneater is dat het een unieke game is. Ik kan me niet veel titels herinneren die je de mogelijkheid geeft om met een haai aan de slag te gaan. Beetje Ecco the Dolphin, maar dan zijn evil nichtje. Ook de gameplay is natuurlijk wat anders omdat je rondzwemt. Het is alsof je vliegt, maar dan met de mogelijkheid om in stil te staan. Als je dus op zoek bent naar iets wat je een andere ervaring geeft, dan is dit een goede titel.

Dat zie je niet vaak (Afbeelding: Koch Media)

Mensen opvreten geeft voldoening

In Maneater begin je met een grote haai. Daarmee doorloop je de tutorial om uiteindelijk echt te starten met een kleinere haai. Het mooie aan dit begin is dat je al redelijk het gevoel krijgt dat je Jaws bent. Aan het strand zijn verschillende mensen lekker van een zomerdag aan het genieten. Anderhalve meter afstand doen ze niet aan, waardoor ze op hun rubberen bootjes in het water een makkelijk slachtoffer zijn. Je zwemt er dan naar toe en springt met volle vaart uit het water en neemt een lekkere hap mensenvlees. Wat volgt is chaos en paniek en jij zwemt heerlijk rond en vreet je buikje leeg. Als gevolg daarvan komen er dan wel weer wat vervelende mensen die jou met een harpoen willen afmaken, maar de voldoening van opgejaagde mensen heb je dan al gehad.

Maneater
En weg is hij (Afbeelding: Koch Media)

Redelijk wat te doen

Er is redelijk wat te doen in Maneater. Aan het begin ben je vooral de verschillende basics aan het leren en leer je door visjes en andere dingen te eten dat je groeit. De rode draad door de game is een strijd tegen verschillende bounty hunters. Dat zijn zeg maar de baasgevechten die op je staan te wachten. Buiten dat zijn er diverse andere missies. Denk daarbij aan het verslaan van een krokodil, het opvreten van tien soorten van een bepaalde vis en ga zo maar door. Verder zijn er diverse verzamelopdrachten en bezienswaardigheden. Het is geen game die je GTA-achtige lengte geeft, maar kort is hij ook weer niet.

Diverse uitdagingen (Afbeelding: Koch Media)

Technisch matig

Goed dat zijn de enigszins positieve punten van Maneater. Er zijn ook genoeg mindere punten aan de game. Zo is het visueel niet heel erg sterk. Personages zijn ruw, omgevingen zijn eentonig en zonder al te veel detail en het kleurgebruik is wat saai. Daarnaast is het ook op ander technische punten geen sterke game. Zo zijn de laadtijden erg lang, wat vooral funest is als je na een gevecht kopje onder gaat. Dan moet je echt een behoorlijke tijd wachten voordat je weer op een veilige plek tot leven komt. Dat soort elementen zorgen er voor dat je de game wilt uitzetten.

Niet altijd even mooi (Afbeelding: Koch Media)

Herhaling slaat wat toe

Daarnaast is het ook wel een game waarbij de herhaling toe slaat. Je doet immers telkens hetzelfde, maar dan op een iets andere soort vijand. En dat breekt Maneater op lange termijn toch wel op. Het is een voorbeeld van een game die gewoon in de middenmoot met games zit. Dit is geen parel waar je voor naar de winkel rent, maar echt een titel die je een net wat andere ervaring geeft. En dat is voor sommigen al meer dan genoeg.

En weer een vis (Afbeelding: Koch Media)

Maneater is nu beschikbaar voor de Nintendo Switch, pc, PlayStation 4 en Xbox One. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.