[REVIEW] Saints Row: The Third Remastered

Games Jelle van Es 25 mei 2020

Deze generatie spelcomputers hebben een behoorlijke lading aan games ontvangen die al eerder zijn uitgebracht. Wanneer het om Remakes gaat, dan is het vaak de moeite waard. Een oude game wordt dan van de grond af aan opgebouwd. Denk daarbij aan Resident Evil 2 en Final Fantasy VII. Een Remaster is iets minder spannend. Dat is de behandeling die Saints Row: The Third heeft gekregen.

Saints Row: The Third Remastered is de heruitgave van de game die 2011 werd uitgebracht op de pc, PlayStation 3 en Xbox 360. Het was destijds één van de laatste games die uitgever THQ op de markt bracht en moest hun redding worden. De game was niet slecht, maar zeker geen game die een bedrijf overeind houdt. Echt zo’n typische game die behoort tot de grote middenmoot aan games. Als Remastered krijg je nu een tweede kans om de game te beleven. Dit zijn de punten die me zijn opgevallen.

Visueel daadwerkelijk wat interessanter

Saints Row: The Third Remastered is dus een game die bijna tien jaar oud is. Op sommige vlakken merk je dat wel, maar als je kijkt naar de graphics, dan is het duidelijk dat de ontwikkelaar op de vlak behoorlijk zijn best heeft gedaan. De verschillende personages zien er bijvoorbeeld veel beter uit. Datzelfde kan gezegd worden voor de stad waarin de game zich afspeelt. Andere elementen uit de remaster bestaan uit verbeterd lichteffecten. Het is zeker geen game die te vergelijken is met nieuwe titels die vandaag de dag uitkomen, maar men heeft wel duidelijk verbeteringen doorgevoerd.

Saints Row: The Third Remastered
Lichteffecten zijn beter (Afbeelding: Koch Media)

Draait redelijk goed op een PS4 Pro

Ik heb de game gespeeld op een PlayStation 4 Pro. Standaard is Saints Row: The Third Remastered vastgezet op een framerate van 30fps. Dat kun je echter los laten en de kracht van de spelcomputer te laten bepalen hoe dat loopt. Op een gewone spelcomputer kan dat niet altijd even goed uitpakken, maar op een PlayStation 4 Pro of een Xbox One X draait de game behoorlijk goed en zorgt een hogere framerate er voor dat de game net wat soepeler loopt dan wanneer je gebruik maakt van de standaard settings.

Game loopt soepeler (Afbeelding: Koch Media)

Ook alle DLC in Saints Row: The Third Remastered

Een ander standaard element aan een remaster is dat je toegang krijgt tot de downloadable content. Dat is bij Saints Row: The Third Remastered ook het geval. De toch al behoorlijk uitgebreide game met drie stukken extra content wordt op die manier nog groter. Als je het dus belangrijk vindt dat een game je lang kan vermaken, dan is dit een zeer uitgebreid pakket.

Genoeg te doen (Afbeelding: Koch Media)

Chaos blijft leuk voor even

Toch heb ik wel wat duidelijke minpunten met Saints Row: The Third Remastered. Eén van de eerste elementen waar ik me aan stoor is eigenlijk de gameplay zelf. Vaak is het de bedoeling dat missies in de game uitlopen tot situaties met veel chaos. De eerste paar keren is dat zeker vermakelijk, maar er gaat een punt komen in je speelsessie dat het eigenlijk allemaal te veel is. Het is een game die eigenlijk niet aan doseren doet. En daardoor is het wow-effect wat je krijgt wanneer je voor het eerst een speciaal wapen gebruikt eigenlijk al snel weg.

Te veel van het goede is ook niet goed (Afbeelding: Koch Media)

Humor blijft een ding in Saints Row: The Third Remastered

In 2011 weet ik nog dat ik de humor in de game wat flauw vond. Inmiddels zijn we negen jaar verder en merk je wel dat de maatschappij veranderd is. Veel van de grappen die ik een paar jaar geleden al matig vond, komen in Saints Row: The Third Remastered nu gewoonlijk smakeloos over en irriteert me eigenlijk hier en daar. Dat is dus wel iets waar je rekening mee moet houden.

Niet altijd zo grappig (Afbeelding: Koch Media)

Saints Row: The Third Remastered is nu beschikbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.