[REVIEW] Nioh 2: Want we hadden het nog niet moeilijk genoeg

Games Jelle van Es 19 mrt 2020

Wanneer je op zoek bent naar games die uitdaging bieden, dan moet je terecht bij de diverse Souls-games. Het zijn met name de titels van From Software als Dark Souls, Bloodborne en Sekiro: Shadows Die Twice. Games waarbij eigenlijk elke vijand in de game aanvoelt als eentje die jou een kopje kleiner maakt. Met dat succes komen er natuurlijk andere kapers op de kust. Met een game als Nioh liet Team Ninja zien een goede game neer te kunnen zetten. En met Nioh 2 wordt op dezelfde weg voortgebouwd.

Dus als je het thuis nog niet moeilijk genoeg had, dan kun je je met Nioh 2 nog even wat meer pijnigen. Dit is een game waarbij je constant moet opletten wat je doet en hoe je met de verschillende vijanden omgaat. Doe je dat niet? Dan is de kans groot dat je binnen de kortste keren een kopje kleiner wordt gemaakt. Geen game dus om te spelen met jengelde kinderen op de achtergrond, maar lekker voor de dagen dat je vrij bent. En hoewel de moeilijkheidsgraad in de game hoog ligt, is de voldoening die je er voor terugkrijgt net wat hoger. Dit zijn de punten die mij zijn opgevallen.

Kennis van het eerste deel is niet nodig voor Nioh 2

Nu wist de eerste Nioh al een goede indruk achter te laten en was de game onlangs nog beschikbaar voor PlayStation Plus. Toch hoef je het eerste deel niet gespeeld te hebben. Nioh 2 neemt je mee naar het feodale Japan van het jaar 1555. Het is in die periode behoorlijke chaos in het land met verschillende partijen die de macht via oorlog naar zich toe willen trekken. De game speelt zich zo’n vijftig jaar af voor de gebeurtenissen van het eerste deel, waardoor de game gezien kan worden als een prequel. Daarin maak jij jouw eigen personage aan, die in het verhaal een halve Yokai (een soort demoon) is. Op die manier is het mogelijk om krachten van andere Yokai te absorberen en in te zetten.

Speelt zich af voor het origineel (Afbeelding: Koei Tecmo)

Vechtsysteem is uitdagend en diep

En daarmee komen we gelijk op het vechtsysteem van Nioh 2. Als een soort half-demoon heb je de mogelijkheid om gebruik te maken van de zogenaamde Yokai Shift. Je verandert dan zelf in een alternatieve vorm en hebt dan tijdelijk de mogelijkheid om veel schade uit te delen, maar bent tegelijkertijd dan wel vaak een stuk kwetsbaarder van aanvallen van buitenaf. Daarnaast heb je de optie om dus de verschillende Yokai te absorberen en de verschillende vaardigheden van deze wezens over te nemen. Daardoor is er veel variatie in de game en doe je niet telkens hetzelfde trucje. Zeker omdat je ook nog eens te maken krijgt met pittige vijanden.

Verander in een demoon (Afbeelding: Koei Tecmo)

Nioh 2 kent toffe artstijl

De visuele stijl vind ik daarbij een ander sterk punt van Nioh 2. De werelden waarin de game zich afspeelt zijn misschien niet super gedetailleerd, maar qua sfeer zit alles uitstekend in elkaar. Nieuwe omgevingen zijn vaak een feest om te verkennen, vijanden zijn zeer stijlvol gemaakt en de diverse manieren waarop licht in de game wordt gebruikt vergroot het gevoel dat je je in een unieke wereld bevindt.

Nioh 2
Sfeervol (Afbeelding: Koei Tecmo)

Baasgevechten van een hoog niveau

En wanneer je denkt dat de gewone vijanden in de game al een uitdaging vormen, dan krijg je ook nog eens te maken met diverse baasgevechten. En daar zitten echt een aantal topuitdagingen tussen. Het interessante van elke baas is het ontdekken van de patronen en het begrijpen hoe je omgaat met de aanvallen. Verwacht zeker niet dat je de eerste keer dat je een baas tegenkomt dat je deze gelijk in de pan hakt. Nioh 2 is een proces van vallen en opstaan. Maar ook hier geldt dat het gevoel van volhouden en het voor elkaar krijgen enorm veel voldoening geeft.

PlayStation 4
Aparte wezens (Afbeelding: Koei Tecmo)

Verhaal komt wat langzaam op gang

Is Nioh 2 dan de perfecte game? Dat zeker niet. Maar het is wel enorm goed. Als ik dan toch een puntje van kritiek moet leveren, is dat het verhaal wat langzaam op gang komt en het wel even duurt voordat je in de juiste flow komt. Er zijn games waarbij het zeker minder goed in elkaar zit, maar het begin van de game is even doorbijten.

Verhaal is wat langzaam op start aan het komen (Afbeelding: Koei Tecmo)

Nioh 2 is nu beschikbaar op de PlayStation 4. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.