[REVIEW] Ori and the Will of the Wisps op de Xbox One

Games Jelle van Es 12 mrt 2020
Leestijd: 4 minuten

In 2015 maakten we kennis met het zeer mooie Ori and the Blind Forest. Een zogenaamde Metroidvania-game, waarbij je telkens nieuwe vaardigheden leert om verder te komen in de platformer. De game werd enthousiast ontvangen en nadat de game in eerste instantie op de Xbox One kwam, verscheen hij later ook op de Nintendo Switch. En hebben we met Ori and the Will of the Wisps een uitstekend vervolg.

Mocht je het originele spel nooit hebben gespeeld: geen nood. Ori and the Will of the Wisps staat qua verhaal redelijk los van het eerste deel. Ook begin je qua vaardigheden van het hoofdpersonage redelijk op nul, waardoor je stap voor stap de kneepjes van het vak leert. Na een sprookjesachtig begin kom je in een nieuw gebied terecht, waar platform-uitdagingen, gevaren en puzzels liggen. Dit zijn de vijf punten die me tijdens het spelen zijn opgevallen.

Ori and the Will of the Wisps ziet er belachelijk mooi uit

Ik heb Ori and the Will of the Wisps gespeeld op de Xbox One X en potverdikkeme: wat ziet dat er waanzinnig mooi uit. Het is alsof je constant kijkt naar een bewegend schilderij. Omgevingen zijn echt om je vingers bij af te likken en elke keer als je in een nieuw gebied komt, sta je er even bij stil om te genieten. Het helpt daarbij dat de game heerlijk soepel loopt en de animaties strak zijn. Natuurlijk, een game als Red Dead Redemption 2 haalt veel meer uit een spelcomputer als de Xbox One X, maar als je puur kijkt naar stijl, dan is dit een game die op eenzame hoogte staat.

Ori and the Will of the Wisps
Zo enorm mooi gemaakt (Afbeelding: Microsoft)

Muziek van ongekend hoog niveau

Terwijl ik deze review schrijf, luister ik via Spotify naar de heerlijke soundtrack van de game. Het is er eentje die je heerlijke laat wegdromen naar een unieke fantasiewereld. Maar ook tijdens het spelen zelf heb ik met volle teugen genoten van de heerlijke muziek. Het is zo’n soundtrack die er voor zorgt dat het helemaal niet vervelend is dat je een sprong mist en een stuk van de game opnieuw moet doen, omdat dat betekent dat je nog langer naar de fantastische deuntjes kan luisteren. Door het zelf te checken op Spotify krijg je al een goed idee van hoe goed het is, maar door het vervolgens te spelen en de ervaringen er aan te koppelen, wordt het soundtrack die je waarschijnlijk heel vaak gaat beluisteren.

Ik hoor gewoon de soundtrack bij zo’n afbeelding (Afbeelding: Microsoft)

Grote variatie in gameplay van Ori and the Will of the Wisps

Het knappe van Ori and the Will of the Wisps is dat je tijdens het spelen telkens een gevoel van voortgang hebt. Natuurlijk boek je progressie richting het einde van het verhaal, maar belangrijker is dat je regelmatig nieuwe vaardigheden leert. Daardoor kun je op plekken komen die tot dan toe niet bereikbaar waren, maar zorgt een nieuwe vaardigheid ook voor een andere manier van spelen. Ori wordt steeds wendbaarder en kan meer dingen, waardoor het geheel een stuk soepeler wordt. Bovenop dit gegeven heb je ook nog diverse secundaire krachten die je kunt activeren en je bepaalde bonussen geeft. Maar van deze secundaire krachten is het slechts mogelijk om een aantal tegelijkertijd te activeren. Met andere woorden: jij als speler moet bepalen wat je op dat moment belangrijk vindt. En dat levert dus gameplaykeuzes op. Hierdoor is Ori and the Will of the Wisps ook echt een game die je makkelijk voor een tweede keer speelt.

Ori and the Will of the Wisps
Genoeg te beleven (Afbeelding: Microsoft)

Stuk duidelijker dan het origineel

Hoewel ik Ori and the Blind Forest een paar jaar geleden best tof vond, ben ik er op een gegeven moment mee gestopt. Het was voor mij vaak niet duidelijk waar ik precies heen moest. Met Ori and the Will of the Wisps is dat probleem echt een stuk minder aanwezig. Het leveldesign ligt meer voor de hand en dankzij de handige kaarten die je zo nu en dan koopt, is het duidelijk wat de route is die je naar het doel brengt.

Ori and the Will of the Wisps
De weg is makkelijker te volgen (Afbeelding: Microsoft)

Hier en daar iets te veel ‘backtracken’

Het hoort een beetje bij het Metroidvania-genre: backtracken. Dat je zeg maar teruggaat naar de plekken waar je eerder bent geweest. Door nieuwe krachten kun je dan opeens verder komen. Denk daarbij aan een platform dat je eerste niet kon bereiken, maar dankzij de nieuw geleerde ‘double jump’-techniek wel. Het is echter wel zo dat je daardoor vaak langs gebieden moet lopen die je daarvoor al bent gepasseerd. Hoewel de gameplay, muziek en de omgevingen top zijn, is het wel zo dat je het liefst naar nieuwe gebieden gaat dan dat je de oude obstakels nog een keer neemt.

Ori and the Will of the Wisps
Ben je hier al eens eerder geweest? (Afbeelding: Microsoft)

Ori and the Will of the Wisps is nu beschikbaar voor de pc en Xbox One. Wil je meer lezen over alles dat met gaming te maken heeft? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen