[REVIEW] Pikmin 3 Deluxe: schittert op de Nintendo Switch

Games Jelle van Es 30 okt 2020

Op de Nintendo Switch hebben we een behoorlijk aantal games beschikbaar. Een deel daarvan best uit remasters van titels die op de Wii U zijn verschenen. Die bibliotheek is redelijk overgezet, waarbij Pikmin 3 Deluxe de meest recente titel is die de weg naar de Switch vindt.

En dat is goed nieuws, want de originele Pikmin 3 geldt als één van de betere games die op de Wii U is verschenen. Dat is al genoeg reden om enthousiast te worden van Pikmin 3 Deluxe. Maar gelukkig heeft Nintendo er voor gekozen om de game te voorzien van een aantal extra’s. Op die manier is de toch al goede game nog beter geworden. Dit zijn daarbij de punten die me tijdens het spelen zijn opgevallen.

Pikmin 3 Deluxe is zo lekker vrolijk

Vanaf het moment dat je met Pikmin 3 Deluxe aan de slag gaat, valt de heerlijke vrolijkheid op. Het is een handelsmerk van Nintendo, maar werkt goed in de game. Met je ruimteschip stort je neer op een mysterieuze planeet. Je bent daar om op zoek te gaan naar eten voor je thuisplaneet, maar al snel blijkt dat er behoorlijke gevaren en hindernissen zijn. En die kan je niet zelf overwinnen. Gelukkig zijn daar de Pikmin. Een soort kleine lopende plantjes, die jou gelijk gehoorzamen. Met hen neem je het op tegen diverse vijanden en los je puzzels op in een setting die een glimlach op je gezicht tovert.

De eerste kennismaking (Afbeelding: Nintendo)

Spelen met verschillende soorten Pikmin

Maar denk nou niet dat Pikmin 3 Deluxe een game is waarbij je achterover kunt leunen en er simpel mee aan de slag gaat. Je moet begrijpen met wat voor soort vijanden je te maken krijgt, maar ook met de verschillende soorten Pikmin. Er zijn vijf verschillende soorten, waarbij elke soort zijn eigen kracht heeft. Zo kan de blauwe variant door het water lopen en is de gele immuun voor elektriciteit. Aan het begin liggen oplossingen voor de hand, maar later in de game krijg je steeds lastigere situaties voorgeschoteld.

Pikmin 3 Deluxe nintendo switch
Diverse soorten (Afbeelding: Nintendo)

Verhaal in co-op

Tot zover is Pikmin 3 Deluxe bekende koek voor hen die het origineel op de Wii U hebben gespeeld. Maar de Deluxe in de naam staat ook echt voor veranderingen. En de belangrijkste daarvan is dat je nu de mogelijkheid hebt om het verhaal coöperatief te spelen. Samenspelen is altijd leuk en op deze manier kon ik vanuit mijn vaderrol ook echt goed mijn kinderen leren hoe de game gespeeld moest worden. Vervolgens konden ze op hun eigen savefile het avontuur alleen spelen wanneer ik met andere dingen bezig was. Helemaal top dus.

Pikmin 3 Deluxe
Samen sta je sterker (Afbeelding: Nintendo)

Extra moeilijke stand voor Pikmin 3 Deluxe

Ben je iemand die van uitdaging houdt? Dan is het voor de veteraan goed om te weten dat Pikmin 3 Deluxe beschikt over een nieuwe moeilijkheidsgraad. Ik vind het normaal al behoorlijk pittig, maar als je alles uit je hoofd kent, dan zou de Ultra-Spicy mode er bij jou ook voor moeten zorgen dat de handjes lekker gaan zweten.

Alsof het nog niet lastig genoeg is (Afbeelding: Nintendo)

Geinige zijmissies

Tot slot beschikt Pikmin 3 Deluxe over een aantal zijmissies, die verrassend goed zijn qua kwaliteit. Dus als je alles van A tot Z al kent, dan is dit mooi materiaal om je extra uit te dagen. Ook kent de game alle DLC die voor de game is verschenen, waardoor het echt een mooi totaal pakket is geworden. Het is de kwaliteit die we kennen van de Wii U aangevuld met veel liefde. Daarmee is dit een heerlijke game om in huis te halen.

Genoeg te beleven (Afbeelding: Nintendo)

Pikmin 3 Deluxe is nu beschikbaar op de Nintendo Switch. Wil je meer lezen over gaming voor dat platform? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.