Jelle van Es
Jelle van Es Gaming 5 mrt 2020

[REVIEW] Pokémon Mystery Dungeon DX

Op de Nintendo Switch hebben we al heel wat games voorbij zien komen die eerder op een ander platform zijn verschenen. De Nintendo Wii U is daarbij een grote inspiratiebron. Met Pokémon Mystery Dungeon DX krijgen we een game die oorspronkelijk in 2005 op de Nintendo DS verscheen. Destijds werd de game niet heel erg goed ontvangen, maar vond de ontwikkelaar het toch een goed idee om de game een tweede kans te geven.

Zodoende kun je nu op de Nintendo Switch aan de slag met deze spin-off van de Pokémon-reeks. In plaats van dat je een trainer bent, ben je een mens die op een dag wakker wordt als Pokémon. Welke Pokémon dat is, dat wordt bepaald aan de hand van de antwoorden die jij op vragen stelt, zodat je de juiste Pokémon bij jouw persoonlijkheid vindt. En als je het daar net mee eens bent, dan kun je alsnog de Pokémon kiezen die je zelf wilt. Vervolgens kies je nog een bevriende Pokémon en begin je aan een avontuur. Eentje waarbij je telkens in willekeurige dungeons wordt gedropt om daar Pokémon te redden uit de klauwen van andere Pokémon of het voltooien van andere opdrachten. Dit zijn daarbij de punten die mij zijn opgevallen aal Pokémon Mystery Dungeon DX.

Zeer toffe artstyle

Waar de originele game op de Nintendo DS er om bekend staat als een game die nogal lelijk is, daar is Pokémon Mystery Dungeon DX op de Nintendo Switch juist een game die er fantastisch uit ziet. Er wordt gebruik gemaakt van een soort aquarel-techniek, waardoor de werelden en de diverse Pokémon er uit zien als kleine kunstwerken. De kleuren zijn heerlijk fel, de omgevingen zien er mooi en lief uit en het totaalplaatje nodig gewoon uit om er in te duiken en er lekker mee aan de slag te gaan.

Pokémon Mystery Dungeon DX
Een stijl om verliefd op te worden! (Afbeelding: Nintendo)

Handige gameplaytools in Pokémon Mystery Dungeon DX

Voor deze remake heeft de ontwikkelaar niet alleen de game voorzien van mooiere plaatjes. Er is ook gekeken naar de gameplay. Voor een groot gedeelte loop je rond door diverse dungeons. En om dat rondlopen wat gemakkelijker te maken, heb je nu een paar extra opties. Zo kun je nu rennen, wat vooral handig is wanneer je door lange gangen heen gaat. Dan vlieg je er echt doorheen. Daarnaast heb je de mogelijkheid om automatisch rond te lopen. Op die manier ga je vaak naar de plek waar je moet zijn, zonder dat je als een kip zonder kop rondloopt. Dat maakt het geheel een stuk gebruiksvriendelijker en dus fijner om te spelen.

Pokémon Mystery Dungeon DX
Automatisch rondrennen (Afbeelding: Nintendo)

Toegankelijk

Door dit soort elementen is Pokémon Mystery Dungeon DX ook echt toegankelijk. Je zit er zo in en de manier waarop je de gevechten afwerkt ligt allemaal erg voor de hand. Zeker aan het begin zijn vijanden een fluitje van een cent en maak je ze makkelijk af. Daarmee verdien je dan weer experiencepunten en ga je in levels omhoog. Daardoor word je sterker en speel je ook nieuwe soort aanvallen vrij. Op die manier voltooi je missies om enerzijds verder te komen in het verhaal en anderzijds je beter te wapenen op de sterkere vijanden van de nabije toekomst.

Alles wordt uitgelegd (Afbeelding: Nintendo)

Presentatie is niet heel erg sterk

Toch zijn er punten waarop de game ietwat te kort schiet. Zo vind ik de presentatie van de game ietwat matig. De gesprekken in de game worden gevoerd via lappen tekst zonder enige echte vorm van voice-over. Nu is dat nooit echt iets dat speelt in de Pokémon-games, maar voor een game die niet veel om handen heeft, had dit toch niet misstaan. Bovendien zijn de gesprekken die gevoerd worden vaak niet zo interessant. Op die manier klik je dus vooral veel teksten door, zodat je weer de dungeon in kunt gaan.

Lappen tekst (Afbeelding: Nintendo)

Pokémon Mystery Dungeon DX is ietwat eentonig

En wanneer je in die dungeon rondloopt, dan moet ik helaas melden dat de gameplay ietwat eentonig is. Je doet eigenlijk telkens hetzelfde en de progressie die je boekt is niet heel erg groot. Je mist een soort groter doel waar je aan werkt. In een gewone Pokémon-game ben je constant bezig nieuwe Pokémon te vangen, het op te nemen tegen Gymleaders en je team beter te maken. In Pokémon Mystery Dungeon DX is het puur door dungeons lopen en vijanden binnen een seconde of vijf te verslaan. Veel meer heeft de game niet te bieden. Ik vond het lastig om de game langer dan een uur achter elkaar te spelen zonder dat ik me echt begon te vervelen.

Herhaling van zetten (Afbeelding: Nintendo)

Pokémon Mystery Dungeon DX verschijnt 6 maart en komt dan uit op de Nintendo Switch. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
[REVIEW] Pokémon Mystery Dungeon DX
Sluiten