[REVIEW] Ride 4: een realistische en uitgebreide motorracegame

De Ride-reeks is er één die zich ooit aankondigde als de Gran Turismo-reeks op twee wielen. Die belofte is eigenlijk nooit ingelost. Die lat lag simpelweg te hoog. Dat neemt niet weg dat de ontwikkelaar van de reeks er mee is doorgegaan en zich per deel weet te verbeteren. Met Ride 4 hebben we het nieuwste deel te pakken.

Ride 4 is nog altijd een game die als simulatie wordt neergezet. Dat betekent dat het ook een game is waar je niet zomaar even instapt. Zeker aan het begin van de game zul je meer dan eens flink onderuit gaan. Maar van die fouten leer je en word je er telkens beter in. Dit zijn de vijf punten die mij tijdens het spelen zijn opgevallen.

Uitgebreide carrièremodus

In Ride 4 word je getrakteerd op een behoorlijk uitgebreide carrièremodus. Daarin begin je in de regio van jouw voorkeur en krijg je daar te maken met verschillende uitdagingen en races. Lukt het je om hier goed genoeg te presteren, dan krijg je uiteindelijk de World League voorgeschoteld. Voordat je daarin los gaat, ben je echter alweer heel wat uurtjes verder. Dus als je op zoek bent naar een game die je een tijd zoet houdt, dan is dit een titel om je in vast te bijten.

Onderaan beginnen (Afbeelding: Milestone)

Veel diverse motoren in Ride 4

En als je daarbij een liefhebber bent van motoren, dan is het goed om te weten dat dat aanbod in Ride 4 dik in orde is. Er zijn er iets meer dan 150, uit alle verschillende classes. Aan het begin zul je vooral rijden met de ietwat lichtere motoren, maar uiteindelijk kun je ook losgaan op de echt zware monsters die met een hoge snelheid rondrijden. En dan zijn er ook nog wat klassiekers die zelfs teruggaan tot de jaren zestig van de vorige eeuw. De keuze is reuze.

Ride 4
Vele mooie motoren (Afbeelding: Milestone)

Circuits en locaties

In Ride 4 heb je naast een ruim aanbod van motoren ook veel diverse circuits en locaties tot je beschikking. Met name de verschillende circuits zijn erg sterk en bekend. Denk daarbij aan Imola, Brands Hatch, Suzuka, Mugello, Monza, Interlagos en Magny-Cours. Als liefhebber van diverse motor en autoracegames is het zodoende een feest van herkenning. En het helpt ook dat je in veel gevallen de layout kent. Op die manier kun je bochten goed aansnijden en er op hoge snelheid doorheen komen.

Je komt nog eens ergens (Afbeelding: Milestone)

Besturing is in orde

Een motorracegame is over het algemeen wat lastiger te besturen dan bij een racegame waarbij het gaat om auto’s. Op twee wielen ben je kwetsbaarder en kan een klein stuurfoutje al voor een val zorgen. Gelukkig zit er een rewind-functie in Ride 4. Maar belangrijker is dat de besturing in de game behoorlijk strak is. Zodoende heb je een behoorlijke controle over je motor en kun je zelf heel goed inschatten wanneer je moet insturen en weer op het gas kunt gaan.

Alles goed onder controle (Afbeelding: Milestone)

Time Trials zijn in Ride 4 wat te streng

In Ride 4 moet je allemaal verschillende handelingen uitvoeren om op die manier aan een licentie te komen en mee te doen aan je eerste races. Een behoorlijk aandeel daarin bestaat uit het rijden van rondjes in een time trial. En deze is behoorlijk streng. Wanneer je een klein beetje buiten de baan komt, dan krijg je gelijk een behoorlijke tijdstraf. En als je nog iets verder over die streep gaat, dan is het rondje gefaald en kun je opnieuw beginnen. Het is net zo streng als dat ik me van de oude Gran Turismo-games kan herinneren. Daar ben ik geen fan van en kan op een gegeven moment tot frustratie leiden.

De soms oneerlijke strijd tegen de klok (Afbeelding: Milestone)

Ride 4 is nu beschikbaar op de pc, PlayStation 4 en Xbox One. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.

Reageer op artikel:
[REVIEW] Ride 4: een realistische en uitgebreide motorracegame
Sluiten