[REVIEW] Sackboy: A Big Adventure: een vermakelijke platformer

Games Jelle van Es 13 nov 2020

De lancering van de PlayStation 5 komt met een aantal nieuwe games. Een groot deel daarvan is ook speelbaar op de PlayStation 4, maar dan mis je bepaalde extra functionaliteiten. Sackboy: A Big Adventure is zo’n game. De game is op beide platformen beschikbaar, waarbij ik hem op de PlayStation 5 heb gespeeld.

Ik vraag me af in hoeverre je voor deze game een PlayStation 5 hoeft te kopen. Want als je kijkt naar de dingen die een PS5 biedt, dan maakt Sackboy: A Big Adventure daar niet echt veel gebruik van. Het is geen game die je op visueel gebied wegblaast of profiteert van een hoge framerate. Nee, dit is een platformgame die op veel punten degelijk is zonder echt er uit te spatten.

Sackboy: A Big Adventure is een spin-off op de LittleBigPlanet-reeks. Die serie staat er om bekend dat je zelf levels kunt maken en te delen. Nou, dat zit niet in deze game. Je kunt wel pakjes voor Sackboy vrijspelen en daarmee wisselen en wat verschillende emoties aan hem geven, maar dat is het dan. Dit is een titel die echt als platformgame is neergezet. Aan het begin van de game wordt Breidam, het dorpje waar Sackboy woont, aangevallen door ene Vex. Die zuigt met een soort van stofzuiger alles en iedereen op. Jij kunt net ontsnappen met een raket. En vanaf dat moment begint de tocht om de vrede te herstellen. Ja, je hebt het vaker gehoord, maar dat neemt niet weg dat het vermakelijk is om te spelen. Dit zijn de punten die me zijn opgevallen.

Sackboy: A Big Adventure heeft een leuke visuele stijl

Sackboy: A Big Adventure is een game die een fijne visuele stijl heeft. Levels die je tegenkomt bestaan uit bij elkaar geraapte producten, zoals diverse breiwerk of schroeven en bouten. Het zorgt er voor dat het geheel een schattige gevoel geeft. Daarbij is het ook tof om te zien dat je in cutscenes goed de details ziet van Sackboy. Het personage is zoals je weet gemaakt van textiele stoffen en je ziet de verschillende pluisjes er op zitten. Het is moeilijk om niet vrolijk te worden wanneer je de game speelt. En dan heb je het als ontwikkelaar goed gedaan.

Sackboy: A Big Adventure
Hier word je vrolijk van (Afbeelding: Sony)

Toegankelijk

Met de komst van de PlayStation 5 hebben mijn Fortnite-verslaafde kinderen eindelijk ook door dat er meer is dan alleen die game. Ik heb hen zonder uitleg aan het spelen gezet met Sackboy: A Big Adventure nadat ze eerder al Astro’s Playroom zelfstandig konden spelen. Daaruit blijkt dat de game erg toegankelijk is. Het helpt dat de game een Nederlandse taal kent, waardoor zowel spraak als tekst in het Nederland is. Daarnaast is de gameplay duidelijk en leer je terwijl je door de verschillende levels gaat nieuwe vaardigheden. Daardoor is het ook leuk om door te blijven gaan.

Aan het begin nog makkelijk (Afbeelding: Sony)

Maar op een gegeven moment best nog pittig

Toch wordt de game op een gegeven moment wel wat pittiger en moet je wellicht even wat hulp bieden. Zo krijg je te make met nieuwe uitdagingen en obstakels. Voor de geoefende gamer is dat het moment dat het wel wat interessanter wordt, want zeker het begin van de game is ietwat aan de makkelijke kant. Het is echter ook mogelijk om zelf een helpende hand toe te reiken, aangezien er een multiplayermodus in zit. Doordat ik maar één PS5-controller hebt, heb ik dat in Sackboy: A Big Adventure nog niet kunnen testen.

Dit is al iets lastiger (Afbeelding: Sony)

Muzikale levels zijn top in Sackboy: A Big Adventure

De meeste levels zijn best wel aardig, maar er zijn ook levels waarbij het niveau van de game in één keer flink omhoog wordt geschroefd. Dit zijn de muzikale levels. Nee, heel erg origineel is dat niet, aangezien de diverse Rayman-games het al deden. Maar het zijn wel de hoogtepunten in Sackboy: A Big Adventure. Het eerste level wat je op dat gebied voorgeschoteld krijgt is een level op basis van het nummer Uptown Funk. De omgeving reageert daarbij perfect op de muziek en de controller trilt op een heerlijke manier mee. Het is een stukje beleving zoals je dat niet in veel platformgames hebt. En gelukkig volgen er nog een paar andere van dit soort levels.

Soms wel wat saai

Tegelijkertijd moet ik wel een kritische noot plaatsen bij Sackboy: A Big Adventure. Het is soms wat aan de saaie kant. Dat komt voornamelijk door het verhaal dat eigenlijk niet van de grond komt en er net zo makkelijk niet ingestopt had kunnen worden. Daarnaast zijn er ook wel wat levels die niet veel boeiends bieden en je die maar doorloopt omdat je dan pas naar de volgende levels kunt gaan. Daarmee is het een typische launchgame, maar dan wel één die op het gebied van platforming vele malen beter is dan PS4-launchgame Knack. Die was niet aan te raden en dat is deze game wel.

Mist een beetje de wow-factor (Afbeelding: Sony)

Sackboy: A Big Adventure is één van de games die beschikbaar is bij de lancering van de PlayStation 5 op 19 november. Wil je meer lezen over dit platform? Bezoek dan hier onze handige overzichtspagina.