[REVIEW] Tetris Effect Connected: een schot in de roos

Games Jelle van Es 12 nov 2020

Sinds ik game, speel ik om de zoveel tijd wel een potje Tetris. Het begon ooit op de Game Boy en sinds die tijd is het simpele spelletje op zo’n beetje elk platform uitgekomen. Wat dat betreft is het wel passend dat je met Tetris Effect Connected een fijne game hebt bij de lancering van de Xbox Series X.

Tetris Effect Connected is een game die een tijdje geleden al uit kwam op de PlayStation 4. Met name voor de PlayStation VR werkte de game fantastisch. De game is een mix tussen het klassieke Tetris en de muziek die we kennen van Lumines (het is dan ook van dezelfde ontwikkelaar). Het resultaat is een game die je een eeuwigheid kan spelen. Dit zijn daarbij de punten die me zijn opgevallen.

Gameplay van Tetris Effect Connected staat als een huis

Dit is een beetje een schot voor open doel, maar wil ik wel even gezegd hebben: de basis waarop Tetris Effect Connected is gebouwd staat gewoon als een huis. Het is een game die iedereen begrijpt, maar zeker niet makkelijk is om te spelen. Maar pak de controller op en binnen een minuut of twee begrijp je wat de verschillende regels zijn die in de game zitten. Je kunt bepaalde Tetris-blokken in de reserverij zetten om ze op een later moment in te zetten, je kunt ze in één keer naar beneden laten vallen of ze rustig laten zakken en op het laatst ze even verplaatsen om zo ergens in te schuiven. Het is Tetris zoals je dat kent.

Tetris Effect Connected
Tetris blijft goed (Afbeelding: Microsoft)

Muziek en effecten zorgen voor een verdieping

Maar tegelijkertijd zit er in Tetris Effect Connected een twist en die zit hem in de muziek en de aankleding. In sommige levels krijg je een heerlijk nummer die langzaam opgebouwd wordt. Soms ontploft het nummer en gaat het tempo omhoog, terwijl het in andere gevallen gewoon op een bepaalde manier door blijft lopen. Maar in alle gevallen is het een feest om te spelen. Ook de visuele stijl van de levels is heerlijk afwisselend. De gameplay blijft hetzelfde, maar door deze elementen voelt het allemaal anders.

Tetris Effect Connected echt lekker pittig worden

De meeste levels die je in de hoofdmodus van Tetris Effect Connected tegenkomt zijn goed te doen en doorloop je wel. Maar meestal aan het einde van een reeks level krijg je er één voorgeschoteld die echt flink pittig is. Het tempo kan dan opeens vanuit het niets omhoog gaan en moet je heel snel bepalen waar je je blokken neerzet. Als je daar niet op gerekend hebt en al behoorlijk vol zit met je blokken, dan kan zo’n versnelling er voor zorgen dat je kopje ondergaat. Dan zit er niks anders op dan opnieuw te beginnen. En eigenlijk is dat geen straf.

Tetris Effect Connected
Moeilijkheidsgraad kan soms flink omhoog gaan (Afbeelding: Microsoft)

Connected Mode is echt geinig

Voor een groot gedeelte is Tetris Effect Connected hetzelfde als de game die ik op de PlayStation 4 heb gespeeld. Toch is er één groot verschil en dat is dat je nu multiplayermodi hebt. Met name de Connected Mode is daarbij top. Daarbij neem je het met drie spelers op tegen een baas. Je moet dan goed gaan samenwerken om deze baas te verslaan. Je begint met je eigen scherm, maar op een gegeven moment worden de drie speelvelden van de spelers samengevoegd en moet je daar om de beurt een steen laten vallen. Goed samenwerken in een compleet andere setting is een must. Echt een typisch geval van stressvol, maar wel erg leuk.

Drie tegen één (Afbeelding: Microsoft)

Tetris Effect Connected is nu beschikbaar op de Xbox Series X. De game is onderdeel van de Xbox Game Pass, waardoor je hem met een actief abonnement gratis binnen kan halen.