[REVIEW] Sakura Wars: Japanse RPG/datingsim

Games Jelle van Es 18 mei 2020

Sakura Wars is een gameserie die in Japan behoorlijk groot is, maar waarvan we hier eigenlijk weinig kaas hebben gegeten. Er is in een ver verleden wel eens een game uit de reeks bij ons uitgebracht, maar dat mag geen naam hebben. Nadat Sega behoorlijk wat succes had met het toch overbrengen van de Yakuza-reeks in het Westen, is nu besloten dat ook deze game de weg naar ons toe gevonden heeft.

Sakura Wars is een game die je kunt zien als een mix tussen een RPG, een datingsim en een visual novel. Daarbij moet ik wel zeggen dat het een game is die vooral draait om het verhaal en de verschillende personages. De gevechten die je in de game krijgt voorgeschoteld zijn minder interessant. Dit zijn de punten die me zijn opgevallen.

Een kleurrijke wereld

Als jij net als ik een liefhebber bent van games met veel mooi kleurgebruik, dan zit je bij Sakura Wars aan het juiste adres. De game laat je aan de slag gaan met een voormalige leider van de marine genaamd Seijuro. Hij wordt gestuurd naar een theatre in een alternatief Tokio. Daar krijgt hij te maken met verschillende jonge vrouwen, die enerzijds als artiesten optreden in het theater en anderzijds plaats kunnen nemen in een soort mechs om verschillende demonen in gevechten te verslaan. Je moet er maar op komen. Uiteindelijk is het aan hem om er voor te zorgen dat de vaardigheden van de dames op het gebied van het acteren een stuk beter worden, zodat er geld verdiend kan worden en de gevechten betaald kunnen blijven. En dat dus alles in een zoetsappige, vrolijke setting.

Een wereld die er leuk uit ziet (Afbeelding: Sega)

Voice-overs zijn Japans gebleven

Ik ben een groot liefhebber van Japan en hou er zodoende van om games in het Japans te spelen. Wat dat betreft is het goed om te weten dat Sakura Wars gebruik maakt van de Japanse stemmen. Een alternatief is er ook niet. Het voordeel is dat de stemmen ook goed passen bij de personages. Engelse stemmen die geforceerd schattig willen zijn werken niet zo goed bij een game als deze. Daarnaast wordt ook een groot gedeelte van de game van stemmen voorzien. Daardoor komen gesprekken beter tot leven.

En dit dan in het Japans (Afbeelding: Sega)

Personages zijn best wel interessant

Bij een verhaal als Sakura Wars is het natuurlijk wel belangrijk dat de game je ook de kans geeft om de personages in de game te leren kennen. En die personages zijn best wel interessant. Verwacht geen diepe achtergrondverhalen, maar de dames waarmee je spreekt zijn stuk voor stuk op hun eigen manier schattig en interessant om mee te praten. Daarnaast is het zo dat je echt goed moet nadeken over wat voor antwoorden je kiest in de verschillende gesprekken. Niet elk personage in de game reageert even goed op een bepaalde aanpak. Wat dat betreft heeft de game wel echt iets weg van een datingsimulator.

Sakura Wars
Waar kies je voor? (Afbeelding: Sega)

Echt een andere ervaring

En dit alles bij elkaar opgeteld zorgt er voor dat Sakura Wars een behoorlijk unieke ervaring is. Wellicht niet wanneer je Japans kunt lezen en spreken en al diverse datingsimulaties hebt beleefd. Maar wanneer je kijkt naar de Japanse games die op deze manier vertaald worden, dan is het aanbod niet al te groot. Daarnaast is het tempo in de game ook een verademing in vergelijking met de diverse actievolle titels die ik de laatste tijd gespeeld hebt. Al met al is dit een game zoals ik die niet vaak hebt gespeeld.

Echt wat anders (Afbeelding: Sega)

Vechtsysteem in Sakura Wars is matig

Je zou het haast vergeten: Sakura Wars kent ook RPG-achtige elementen, waarbij je in een soort mech gevechten aan moet gaan. Deze stukken vormen een afwisseling op de rest van de game, maar de kwaliteit is zeker niet al te hoog. Het is een beetje Dynasty Warriors-achtig, waarbij je vooral te maken krijgt met veel vijanden, die relatief makkelijk te verslaan zijn door gewoon op knoppen te rammen. Het voelt een beetje als een ondergeschoven kindje en ik had eigenlijk nooit echt zin om te knokken.

Vechten is het minste gedeelte van de game (Afbeelding: Sega)

Sakura Wars is nu beschikbaar voor de PlayStation 4. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.