[REVIEW] Snack World: The Dungeon Crawl – Gold op de Switch

Games Jelle van Es 2 mrt 2020

Level 5 is een Japanse ontwikkelaar met een voorliefde voor animatie. Je kent de ontwikkelaar van games als Professor Layton, Inazuma Eleven en Ni No Kuni. Met Snack World hebben ze een andere titel die de wereld van gaming met animatie combineert. Een paar jaar geleden kwam er in Japan al een game uit voor de Nintendo 3DS, maar met Snack World: The Dungeon Crawl – Gold krijgen we in het Westen daadwerkelijk met de game te maken.

Je hoeft voor het spelen van de game overigens geen kennis te hebben van de voorgeschiedenis. Het is een los avontuur, waarin de verschillende personages goed worden neergezet. In de game maak je je eigen personage aan en wordt aan het begin van je avontuur jouw dorp aangevallen. Dat laat je natuurlijk niet op je zitten en ga je op weg om op die manier wraak te nemen. Onderweg krijg je te maken met vele willekeurig gegeneerde dungeons, waar schatten en vijanden op je liggen te wachten. Dit zijn de punten die mij tijdens het spelen zijn opgevallen.

Vrolijke visuele stijl

Wanneer je op zoek bent naar een game met een vrolijke visuele stijl, dan zit je bij Snack World: The Dungeon Crawl – Gold aan het juiste adres. Zeker in vergelijking met het donkere karakter van Diablo 3 is dit een fijne game die van het beeldscherm afspat. De details zijn overigens niet heel erg sterk en de wereld oogt hier en daar wat kaal, maar het kleurgebruik is iets waar je gelijk heel erg blij van wordt.

Snack World: The Dungeon Crawl - Gold
Kijk die blije gezichten toch eens! (Afbeelding: Nintendo)

Duidelijk vechtsysteem

In de game krijg je te maken met diverse vijanden die het op jou hebben gemunt. Hun uitschakelen is over het algemeen geen probleem. Snack World: The Dungeon Crawl – Gold is een game die een duidelijk vechtsysteem hanteert, waardoor je er snel in zit. Je hebt diverse soorten wapens, waarbij elke wapen geschikt is om tegen een bepaald personage te gebruiken. Je snapt gelijk wat de game van de speler verwacht.

Knok er op los (Afbeelding: Nintendo)

Wat de game wel wat interessanter maakt, is dat je de mogelijkheid hebt om vijanden uiteindelijk te rekruteren. Zij kunnen dan aan jouw zijde gaan vechten of je gebruikt ze om tijdelijk zelf in zo’n personage te veranderen en gebruik te maken van de specifieke aanvallen. Naast monsters geldt dit ook voor personages die je tegenkomt. Er zijn uiteindelijk meer dan tweehonderd verschillende soorten die je kunt verzamelen en mee kunt gaan vechten.

Gesprekken zijn soms funny

Meestal heb je met Japanse RPG’s die niet van een heel hoog niveau zijn te maken met lappen aan tekst die je eigenlijk zo snel mogelijk wil overslaan om op die manier weer in de actie terecht te komen. Nu zit er ook veel tekst in Snack World: The Dungeon Crawl – Gold, maar soms zijn de gesprekken best wel funny en dat overtuigt je er van om ze toch te lezen en te ontdekken wat er allemaal speelt in de wereld van de game.

Ja, ik weet niks meer, sorry… (Afbeelding: Nintendo)

Iets aan de makkelijke kant

Wanneer je op zoek bent naar een game die je veel uitdaging geeft, dan ben je bij deze titel waarschijnlijk aan het verkeerde adres. Op geen enkel moment heb ik het gevoel gehad dat ik het lastig had met de vijanden die mij voor werden geschoteld. Zeker omdat je redelijk vaak upgrades krijgt op het gebied van wapens en gear, waardoor je constant een stapje voorloopt op de kracht van de vijanden. Hierdoor ga je de game op een gegeven op een soort van automatische piloot spelen.

Zeker met zo’n mooi zwaard wordt het een eitje (Afbeelding: Nintendo)

Herhaling van zetten

Ook helpt het niet dat Snack World: The Dungeon Crawl – Gold een titel is waarbij je toch best wel vaak hetzelfde doet. Je gaat telkens nieuwe dungeons in, doet daar je ding, voltooit de missie en keert terug. Het is echt de drag om beter te worden en de gesprekken die je voert die er voor zorgen dat je door wilt gaan, maar als je op zoek bent naar iets dat je constant een nieuw soort uitdaging geeft, dan is dit niet jouw game.

Snack World: The Dungeon Crawl – Gold is nu beschikbaar voor de Nintendo Switch. Wil je meer lezen over alles dat met gaming te maken heeft? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.