[REVIEW] Streets of Rage 4: Oude tijden herleven

Games Jelle van Es 19 mei 2020

De Streets of Rage-serie is er één waar ik goede herinneringen aan heb. Toen ik ooit de Sega Megadrive op een Sinterklaasavond kreeg, werd die geleverd met een cartridge waar een paar games op stonden, waaronder de eerste Streets of Rage. Die game heb ik echt grijs gespeeld. Vaak samen met mijn broertje: knokkend door de straten. Met Streets of Rage 4 komen deze oude tijden tot leven.

Streets of Rage 4 is een game van DotEmu. Deze Franse ontwikkelaar heeft de laatste jaren verschillende oude games als inspiratie gebruikt om games uit te geven. In het verleden brachten ze bijvoorbeeld games als Windjammer en Monster Boy opnieuw uit. Met deze game bouwen ze voort op een bestaande serie, maar is de game qua inhoud compleet anders. Zo speelt het zich een paar af na het laatste deel, is de visuele steel behoorlijk anders en krijg je te maken met andere personages om mee te knokken. Dit zijn de punten die me zijn opgevallen tijdens het spelen.

Ouderwets knokken in Streets of Rage 4

Hoewel Streets of Rage 4 een game is die qua stijl een stuk moderner oogt dan de games die meer dan 25 jaar geleden op de Megadrive verschenen, is het qua gameplay lekker ouderwets. Je loopt door straten en verschillende omgevingen. Daar word je lastig gevallen door diverse vijanden die het op jou hebben gemunt. In de basis gebruik je daarbij je vuisten om iedereen in elkaar te slaan. Maar je krijgt ook te maken met diverse wapens die je kunt oppakken en daarmee tijdelijk wat effectiever losgaan. Dat doe je in je eentje, maar ook met een paar vrienden. Zowel samen op dezelfde spelcomputer als online. De gameplay is dus ouderwets, maar de mogelijkheden zijn wel met de tijd mee gegaan.

Streets of Rage 4
Spreken doe je met je vuisten! (Afbeelding: DotEmu)

Voorwerpen met aparte knop oppakken

Eén van de dingen die ik herinner van het originele Streets of Rage, was dat de slaan-knop ook de knop was om spullen op te pakken. De keren waarbij ik per ongeluk een gebraden kip op at (om op die manier je energie bij te vullen) terwijl ik iemand wilde slaan, kan ik niet meer tellen. Nou, in Streets of Rage 4 hebben de makers het geniale idee doorgevoerd om een aparte knop te gebruiken om voorwerpen op te pakken. Op die manier kun je bepaalde objecten gewoon laten liggen, terwijl je je bezig houdt met het neermeppen van tegenstanders.

Streets of Rage 4 PlayStation Now
Geen foutjes meer maken (Afbeelding: DotEmu)

Best pittig

En daarbij blijkt dat Streets of Rage 4 een behoorlijke pittige game is. Wanneer je de game op de normale moeilijkheidsgraad speelt, dan zul je het al snel behoorlijk lastig krijgen. Zeker wanneer je te maken krijgt met vijanden die net wat meer uitdaging bieden of gebruik maken van speciale aanvallen kun je zomaar door al jouw levens hen gaan. En dan heb ik het nog niet gehad over de diverse eindbazen. Met name in je eentje is de game behoorlijk pittig.

Speciale aanvallen heb je nodig (Afbeelding: DotEmu)

Streets of Rage 4 kent hoge replaywaarde

Net als bij de originele games is Streets of Rage 4 een titel met een hoge replaywaarde. Erg lang is de game niet, maar dat maakt ook niet uit. Met de verschillende vechtersbazen om mee los te gaan, de mogelijkheden om het alleen of met vrienden te spelen en het feit dat de gameplay enorm toegankelijk is kun je de game telkens opnieuw blijven spelen. Het is echt zo’n game waar je om de zoveel tijd op terug kunt vallen en van geniet.

Streets of Rage 4
Telkens opnieuw beginnen (Afbeelding: DotEmu)

Soundtrack is wat matig

Toch zijn er ook wat mindere kanten aan Streets of Rage 4. Zo is de visuele stijl iets dat vast niet iedereen kan waarderen. Ikzelf vond het van te voren maar niks, maar toen ik het ging spelen, draaide ik wel wat bij. Wat ik echter wel matig vind ten op zichte van het origineel, is de soundtrack. Waar die in de eerste game echt ijzersterk was en een extra reden was om hem te blijven spelen, daar is hij hier eigenlijk nikszeggend. Het is een beetje alsof je eerst naar een Oscar-waardige film kijkt, gevolg door een matige film met Adam Sandler in de hoofdrol. Het contrast is zo groot dat het pijnlijk is.

Streets of Rage 4
Toffe tunes had het geheel beter gemaakt (Afbeelding: DotEmu)

Desalniettemin is Streets of Rage 4 echt een zeer fijne game, waar ik heel wat uurtjes plezier mee heb gehad. De game is nu beschikbaar op de pc, PlayStation 4 en Xbox One. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.