Jelle van Es
Jelle van Es | LinkedIn Gaming 20 sep 2019

[REVIEW] The Legend of Zelda: Link’s Awakening

Volgens mij is het min of meer traditie geworden om bij elke review van een Nintendo Switch-game enthousiast te zijn. Bijna elke maand verschijnt er wel een game op het platform dat een absolute must-have is. Deze maand is die eer aan The Legend of Zelda: Link’s Awakening.

The Legend of Zelda: Link’s Awakening is een remake van de game die in de jaren negentig op de Game Boy verscheen. Die game heb ik destijds echter nooit gespeeld, waardoor dit de eerste keer is dat ik de game kan beleven. En zonder voorkennis zou ik bijna stellen dat het een game is die vanuit zijn basis is gemaakt op de Nintendo Switch. Het is een game die echt ijzersterk is en nogmaals een goede reden vormt om een Nintendo Switch in huis te halen als je dat nog niet had. Dit zijn de punten die me tijdens het spelen zijn opgevallen.

Visuele stijl The Legend of Zelda: Link’s Awakening is tof

The Legend of Zelda: Link’s Awakening is zo’n typische game waar je gelijk vrolijk van wordt wanneer je het begint te spelen. De visuele stijl is namelijk erg tof gedaan. De personages zien er allemaal vriendelijk uit en lijken zo uit een speelgoed winkel met actiefiguren voor jonge kinderen te zijn getrokken. Daarnaast maakt de game gebruik van kleuren die heerlijk van het beeld afspatten en is er ook nog een toffe filter die er voor zorgt dat de elementen die iets van het hoofdpersonage Link zijn verwijderd wat vervagen. Op die manier voelt de game soms als een speelbare DSLR-foto. Elke keer dat ik de game opstart, brengt het gewoon een glimlach op mijn gezicht.

The Legend of Zelda: Link's Awakening
Vrolijke Link is vrolijk (Bron: Nintendo)

Uitstekende dungeons en puzzels

Uiteindelijk is het de gameplay die minstens zo sterk is. The Legend of Zelda: Link’s Awakening neemt je mee naar verschillende dungeons waar je een goede combinatie krijgt tussen uitdagende vijanden en puzzels die enig denkwerk vergen. Aan het einde van zo’n dungeon staat er dan vaak een eindbaas te wachten die op een bepaalde manier verslagen moet worden. Bovendien leer je tijdens de game telkens nieuwe vaardigheden waarmee je obstakels eerder in het avontuur voorbij komt. Zo leer je al snel te springen over gaten en heb je even later de mogelijkheid om zware objecten als stenen en potten op te pakken. Hierdoor heb je telkens een goed gevoel van voortgang en loont het om terug te gaan naar eerdere locaties. Zeker wanneer je later in de game portalen vrijspeelt die het makkelijk maakt om te fast-travellen.

Ook buiten dungeons genoeg te doen (Bron: Nintendo)

De mogelijkheid om zelf dungeons te maken

The Legend of Zelda: Link’s Awakening biedt voor een groot gedeelte de game zoals die destijds ook op de Game Boy verscheen. Er zijn echter ook een paar toevoegingen. Zo ondersteunt de game enkele Amiibo’s. Interessanter is echter de mogelijkheid om je eigen dungeon te maken. De mogelijkheden voor het maken van dat eigen avontuur wordt groter wanneer je latere dungeons in de game vrijspeelt. Op die manier kun je net wat meer content uit de game halen en vind je aan het einde van zo’n dungeon ook vaak mooie beloningen.

Shortcuts maken op de map

Een andere fijne toevoeging is de mogelijkheid om op de map verschillende shortcuts te plaatsen. Daarmee is het makkelijker om de juiste route te vinden naar een plek waar je al eerder bent geweest en ga je iets minder vaak in de fout. Wanneer je een schatkist tegenkomt die je op dat moment nog niet kunt openen, omdat er een bepaalde vaardigheid ontbreekt, dan pin je die op de map met een shortcut, zodat je hem later in de game weer makkelijk terugvindt.

(Bron: Nintendo)

Soms wat lastig om te bepalen waar je heen moet

Noem me een beetje een verwende gamer, maar als ik een game speel, dan is het wel fijn om te weten wat de game van mij verwacht. En op dat gebied is The Legend of Zelda: Link’s Awakening wel een klassieke game. Hier en daar krijg je hints van wat de game van je verwacht, maar meer dan eens zat ik een beetje op en neer te lopen om te kijken waar ik heen moest. Gelukkig is de game zeer identiek aan de Game Boy-versies, en zijn er genoeg video’s die als walkthrough gelden voor die game, waarmee je verder komt. Maar iets meer duidelijkheid had ik wel fijn gevonden.

Hier moet je uiteindelijk naar toe (Bron: Nintendo)

The Legend of Zelda: Link’s Awakening is zodoende andermaal een dikke must-have voor de Nintendo Switch. Het is tegelijkertijd een ideale game om nu te halen in combinatie met de nieuwe Nintendo Switch Lite. Op die manier haal je een fijne handheld en een topgame in huis. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.

Reageer op artikel:
[REVIEW] The Legend of Zelda: Link’s Awakening
Sluiten