[REVIEW] The Witcher 3: Heerlijk op de Switch

Games Jelle van Es 24 okt 2019

Met The Witcher 3 kunnen Nintendo Switch-eigenaren andermaal één van de beste games ooit gemaakt op hun platform spelen. Soms moet je er even op wachten, maar met Skyrim, Overwatch en The Witcher 3 heeft het platform drie absolute klassiekers van externe uitgevers te pakken.

Nu was het lang ondenkbaar dat The Witcher 3 op de Nintendo Switch zou gaan verschijnen. De versie die op de pc, PlayStation 4 en Xbox One beschikbaar is, is nog altijd één van de mooiste games van dit moment. Bovendien is de game erg groot. De kracht van de Nintendo Switch zou niet voldoen aan de wensen van de ontwikkelaar. Toch is het ze gelukt en is The Witcher 3 op de Switch een behoorlijke toffe game. Dit zijn de punten die mij zijn opgevallen.

Groots avontuur

En daarbij moet ik gelijk iets opbiechten. Ik heb The Witcher 3 nog niet eerder gespeeld. Destijds had ik er geen tijd voor. Het is altijd een game geweest waarvan ik het plan had om hem een keer te gaan halen, maar het kwam er nooit van. De Nintendo Switch-versie is zodoende de eerste keer dat ik de game zelf speel, nadat ik destijds wel een tijd met mijn collega heb meegekregen. En eerlijk is eerlijk, het is een groots avontuur. Het ‘gewone’ verhaal is al behoorlijk uitgebreid, maar daarbovenop heb je ook nog eens de twee uitbreidingen, die je er gelijk bij krijgt. Zodoende is The Witcher 3 een game die je makkelijk tientallen uren kunt beleven.

The Witcher 3
Groots (Afbeelding: CD Projekt)

Altijd en overal spelen

En daarbij maakt het niet uit waar je bent. Het is een groot voordeel van de Nintendo Switch dat je The Witcher 3 nu altijd en overal kunt spelen. Even in de trein een quest afwerken, in het vliegtuig een aantal uur met de game aan de slag of gewoon lekker op de bank thuis. Door het makkelijk op pakken en wegleggen is het ook echt een game die je in korte sessies kunt beleven. Op die manier heb ik de afgelopen week echt heel wat uur met de game doorgebracht. Het enige nadeel is dan wel weer de batterij van de Nintendo Switch, waar ik behoorlijk veel van vraag. Een externe batterij is wat dat betreft echt aan te raden.

The Witcher 3
Ook op de boot te spelen Afbeelding: CD Projekt

Verhaal en personages van The Witcher 3 boeien

Een ander sterk punt is dat het verhaal dat je voorgeschoteld krijgt van een zeer hoog niveau is. Je hoeft de voorgaande games niet gespeeld te hebben om er in te komen, de wereld legt zichzelf behoorlijk goed uit. Het is duidelijk hoe de bewoners over jou denken, maar tegelijkertijd kun je je stempel op de wereld drukken door quests te voltooien en daarbij bepaalde keuzes te maken. Soms merk je die gevolgen gelijk, terwijl het in andere gevallen pas later terugkomt. Hoe dan ook, je gaat echt van de omgevingen en de personages houden.

The Witcher 3 Netflix
(Bron: CD Projekt) (Afbeelding: CD Projekt)

Vechtsysteem is top

En in The Witcher 3 krijg je het regelmatig aan de stok met verschillende vijanden. Het kan daarbij gaan om wolven, demonen, spoken en trollen, maar ook de verschillende mensen die je tegenkomt willen je soms uitdagen. In zo’n gevecht heb je vele soorten aanvallen die je kunt gebruiken, terwijl het tegelijkertijd belangrijk is om op het juiste moment je terug te trekken of een aanval te blokkeren. Het was in elk geval geen straf om in een gevecht terecht te komen.

(Bron: CD Projekt)

Ondanks visuele beperkingen werkt The Witcher 3 erg goed

Ja, The Witcher 3 ziet er minder mooi uit dan op de andere platformen. De framerate is wat lager en met name de details in de omgevingen zijn minder mooi. Toch staat dat het genot niet in de weg. Ik heb de game voornamelijk in de handheld-modus gespeeld. Op dat relatief kleine scherm heb je niet heel erg veel last van deze beperkingen en kon ik zodoende gewoon van de game genieten. Op geen enkel moment heb ik daarbij het gevoel gehad dat de beperkingen mijn ervaring in de weg stonden. Ik heb echt met volle teugen van The Witcher 3 genoten en omdat het avontuur zo groot is, ga ik daar de aankomende weken zeker nog verder mee.

The Witcher 3 is nu beschikbaar op de Nintendo Switch. Wil je meer lezen over gaming en alles wat daar mee te maken heeft? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.