[REVIEW] Trials of Mana: Remake van klassieke JRPG

Games Jelle van Es 23 apr 2020

In de tijd van de Super Nintendo was de JRPG zeer populair. Met name in Japan kwamen er vele games in het genre uit. En die hebben niet allemaal de weg naar het Westen gevonden. Seiken Densetsu 3 is daar een voorbeeld van. Die game kwam in 1995 uit op de Super Nintendo, maar werd nooit vertaald. Met Trials of Mana krijgt de game een tweede kans.

Trials of Mana is de remake van de eerder genoemde game. De game volgt hetzelfde verhaal als zo’n twintig jaar geleden (dat heb ik me althans laten vertellen, want het origineel heb ik nooit beleefd), maar dan in een compleet nieuw jasje. Daarmee is de game dus goed geupdate en heb je tegelijkertijd de kans een game te beleven die hier nooit is uitgekomen. Dit zijn de punten die mij zijn opgevallen.

Toffe visuele stijl

Vanaf het eerste moment dat je Trials of Mana gaat spelen, valt de vrolijke stijl op. Niks aan de game geeft je het gevoel dat dit een game is die ooit op de Super Nintendo verscheen. Omgevingen zijn gedetailleerd en kleurrijk. Dorpjes roepen er om om verkend te worden en de kleuren zijn heerlijk fel. Op die manier is het een game die echt lekker van het beeldscherm afspat. Zowel op de PlayStation 4 als op een spelcomputer als de Nintendo Switch. Ook is er een goede variatie aan omgevingen in de game te vinden, waardoor de titel van meerdere markten thuis is.

Trials of Mana
Het ziet er goed uit (Afbeelding: Square Enix)

Vechtsysteem van Trials of Mana is vermakelijk

In een JRPG als deze krijg je met vele vijanden te maken. Gelukkig maakt Trials of Mana gebruik van een zeer fijn vechtsysteem. Je ziet vijanden gewoon rondlopen in de omgeving en als je er mee in aanraking komt, begint het gevecht. Daarbij kun je actief rondlopen en klappen uitdelen. Zeker wanneer je te maken krijgt met zwakkere vijanden, ram je er zo door heen en kost het je geen vervelende extra tijd. Meer uitdaging bieden de verschillende baasgevechten, waarbij je echt goed moet nadenken hoe je de aanvallen inzet. Ook krijg je te maken met diverse speciale aanvallen die je op het juiste moment moet gebruiken. Al met al vond ik het nooit vervelend om te knokken in de game.

Knokken blijft leuk (Afbeelding: Square Enix)

Redenen om meer dan eens te spelen

In Trials of Mana zijn er zes verschillende personages waar je uit kunt kiezen. Eén daarvan is het hoofdpersonage waarmee je speelt en dan kun je nog twee ondersteunende personages selecteren. De andere drie spelen dan een ondergeschikte rol in het verhaal. Hierdoor is dit een game die meer dan eens gespeeld kan worden, om op die manier te ontdekken hoe het verhaal via andere personages verloopt. Daarnaast maakt de game ook gebruik van een class-systeem. Daar kun je tussen wisselen. Niet elke class zul je in de eerste speelsessie volledig begrijpen, waardoor je bij een tweede speelsessie er voor kunt kiezen om met andere classes aan de slag te gaan. Wel zo handig.

Verschillende personages om mee aan de slag te gaan (Afbeelding: Square Enix)

Verhaal moet wel even op gang komen

Trials of Mana is een Japanse RPG. En die games hebben er een handje van dat ze soms echt even op gang moeten komen. Zeker in de setting die ik koos was het aan het begin even doorbijten. Er komt veel informatie op je af met elementen als Mana Stones, duistere krachten en ga zo maar door. Gelukkig begrijp je na verloop van tijd hoe de vork in de steel zit en hoef je niet bij elk begrip weer nadenken over wat het ook alweer om gaat.

Verhaal heeft tijd nodig (Afbeelding: Square Enix)

Probeer zelf de Trials of Mana-demo

Tot slot niet echt een punt, maar meer een tip. Er zijn in het verleden wel vaker games geweest die voor de release voorzien zijn van een demo. Dat geldt ook voor Trials of Mana. In de demo kun je echt een goed begin maken van de game. En het mooie is dat wanneer de game je bevalt, je verder kunt gaan waar je gebleven bent. Op die manier kun je zonder risico kijken of de game iets voor je is. En wanneer hij bevalt, dan hoef je niet een bepaald gedeelte van de game opnieuw te spelen. Het is een absolute win-win-situatie en een dikke aanrader.

Een goede manier om het zelf te ontdekken (Afbeelding: Square Enix)

Trials of Mana verschijnt op 24 april en is dan beschikbaar op de PlayStation 4 en de Nintendo Switch. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.