[REVIEW] Trover Saves the Universe: lekkere harde humor

Games Jelle van Es 19 jun 2019

In games is humor een lastig geheel. Er zijn veel games geweest die geprobeerd hebben om humor de basis van de game te maken, maar meestal werd daarbij de plank misgeslagen. In mijn herinnering is het eigenlijk alleen de Borderlands-reeks gelukt om een glimlach op mijn gezicht te toveren. Totdat ik Trover Saves the Universe ging spelen.

Trover Saves the Universe is een game die voornamelijk bedoeld is voor de PlayStation VR-headset en is gemaakt door Squanch Games en Justin Roiland. Die laatste is mede verantwoordelijk voor de animatiereeks Rick and Morty. Trover Saves the Universe maakt gebruik van een soort humor die redelijk overeen komt met die animatiereeks en dat werkte bij mij erg goed. In de game ben jij een personage die enkel kan zitten in zijn stoel. Gek genoeg heb je ook twee honden, die uitgelaten moeten worden. Aan het begin van de game verschijnt er echter een groot monster die jouw honden ontvoert en de twee beestjes plaatst in zijn ogen. Niet veel later wordt je voorgesteld aan Trover, die de opdracht heeft gekregen om jou te helpen en samen op avontuur te gaan. Dit zijn de punten die zijn opgevallen.

Humor in Trover Saves the Universe is lekker hard

Ik houd van Rick and Morty. Dus wat dat betreft voelde ik me echt als een vis in het water met Trover Saves the Universe. De humor in de game is enorm hard, er wordt zonder enige gene flink gescholden en tegelijkertijd is het heerlijk absurd. Je wilt gewoon optionele conversaties meekrijgen om op die manier wat extra te grinniken. Daarbij is het ook leuk dat er hier en daar knipogen worden gemaakt naar andere games en series gemaakt. Voor de nerd in mij is het echt een klein feestje om te spelen.

Trover Saves the Universe

Je wordt er niet misselijk van

Een ander voordeel is dat Trover Saves the Universe een titel is die je echt een tijd kunt spelen. Omdat de game uitgaat van een speler die op de bank zit, is het geheel niet heel erg druk. Je hebt telkens een goed overzicht van waar je bent en waar je naar toe kunt warpen door Trover daarnaartoe te bewegen. Hierdoor kun je de game ook echt een tijdje achter elkaar spelen en dat is niet bij elke game die je in VR speelt het geval.

Trover Saves the Universe

Gameplay wat aan de simpele kant

Wanneer je op zoek bent naar een game die je overdondert met uittekende gameplay, dan is Trover Saves the Universe niet de game voor jou. Het is allemaal ietwat aan de simpele kant en hetgeen dat je moet doen is nergens echt indrukwekkend. Je loopt een beetje rond met Trover door hem vanuit je stoel met de controller te besturen. Met hem los je wat relatief simpele puzzels op en sla je met je zwaard verschillende vijanden in elkaar. Het is niet slecht, maar ook nergens echt heel indrukwekkend.

Trover Saves the Universe

Trover Saves the Universe is relatief kort

Trover Saves the Universe is daarnaast ook geen lange game. Wanneer je overbodige conversaties overslaat en een beetje door hebt wat je moet doen, dan speel je hem binnen een uur of vier uit. Omdat het een game is die vooral om de humor en de conversaties draait, is het ook nog eens zo dat het niet echt de moeite waard is om het hele avontuur voor een tweede keer te spelen.

Trover Saves the Universe is nu beschikbaar voor de pc en PlayStation 4. Wil je meer lezen over alles dat met gaming te maken heeft? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.