Samsung krijgt boete voor misleidende reclame

Smartphones Jeroen Kraak 23 jun 2022
Leestijd: 2 minuten

Samsung is door de Australische overheid op de vingers getikt. Het bedrijf maakte misleidende reclame voor haar telefoons.

Smartphones van Samsung kunnen veel, maar niet alles. Toch weerhoudt dat het Koreaanse bedrijf niet om reclame te maken voor functies op toestellen die het niet waar kan maken. Daar is de Australian Competition and Consumer Commission (Australische versie van de ACM) het niet mee eens. Zij leggen het bedrijf nu een boete op vanwege een reclamecampagne uit 2019.

Ik ga zwemmen…

Het gaat om verschillende reclames die zowel op televisie te zien waren als op billboards. In de video’s die zich afspeelden in een zwembad en aan het strand waren naast een paar zwemmende mensen ook telefoons te zien. Zeven verschillende modellen zouden namelijk 30 minuten onder water kunnen blijven tot een diepte van anderhalve meter.

Die waterdichtheid is het probleem niet van de Samsung-telefoons, de manier van adverteren volgens de waakhond echter niet goed. De reclame heeft namelijk alles te maken met het water. De waterdichtheid wordt geclaimd op basis van normaal water wat bijvoorbeeld uit de kraan komt. Dat is ander water dan uit zee of een zwembad. In zee is het water zout, terwijl in een zwembad chloor zit.

Zwemmen met Samsung (Afbeelding: Samsung)

Een foute claim van Samsung

Zowel zout en chloor zijn niet goed voor de smartphone. Deze materialen kunnen ervoor zorgen dat de aansluitingen van de telefoon roesten en vervolgens beschadigd raken. Dus de telefoon is wel waterdicht, maar toch niet helemaal gezien de schade die het kan veroorzaken.

Samsung heeft nu een schikking getroffen met de Australische waakhond. Het moet nu 14 miljoen dollar aftikken vanwege de misleidende reclamecampagne. Het ACCC zegt het volgende over de boete: “Deze straf is strenge herinnering aan bedrijven dat productclaims de waarheid moeten bevatten. Het ACCC gaat door met de strijd tegen bedrijven die de consument misleiden met productclaims.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen