Samsung klopt Apple in Q2 2020: grootste tabletmerk van de Europese markt

Apple Jeroen Kraak 4 sep 2020
Leestijd: 2 minuten

Samsung doet goede zaken op de Tabletmarkt. Het is de grootste in Europa, Afrika en het Midden-Oosten. Het boekt flinke groei.

Uit een nieuw rapport van marktonderzoeker International Data Corp (IDC) blijkt dat Samsung in het tweede kwartaal van dit jaar 3,37 miljoen tablets heeft verkocht in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Het marktaandeel in die markten is gestegen tot 28,3 procent, een stijging van 7,6 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. In totaal is het aantal tablets dat Samsung verkocht bijna 70 procent meer dan een jaar ervoor.

Samsung wint en Apple verliest marktaandeel

De verliezer is Apple. In het tweede kwartaal van 2019 had het nog een marktaandeel van 25 procent. Dit is gedaald naar 21,5% in het tweede kwartaal van 2020. In totaal verkocht het bedrijf 2,56 miljoen iPads. Daarmee staat het wel tweede op de lijst. Het wordt op grote afstand gevolgd door Huawei. Dat bedrijf bezat in het tweede kwartaal 15 procent op de markt. Daarna volgen Lenovo en Amazon met respectievelijk 12,1 procent en 3,8 procent.

Interessant is om te zien dat de vraag naar tablets steeg in de tweede kwartaal van dit jaar. De oorzaak laat zich wel raden: de coronacrisis. Nu mensen meer thuiszitten denken ze veel eerder na over de aanschaf van een tablet. In totaal nam het aantal verkochte tablets met 23,8 procent toe vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. In totaal zijn er 11,9 miljoen tablets verkocht in het tweede kwartaal van 2020. Dit is dan ook de grootste goed tussen twee kwartalen sinds 2013.

Toch lijkt dit niet het einde te zijn voor de verkoopstijging van tablets. In het derde en vierde kwartaal van dit jaar wordt ook een flinke groei verwacht door de analisten. Zo neemt dit kwartaal de verkoop toe met 10,9 procent vergeleken met vorig jaar. Het vierde kwartaal is er nog steeds groei te zien, al is deze wat minder. Verwacht wordt dat er 3,7 procent meer tablets zullen worden verkocht. Volgens het IDC is de stijging goed te verklaren. “De stijging van de vraag naar tablets heeft te maken met het lage aanbod van notebooks in de markt. Tablets zijn niet de eerste keuze voor het werken en school thuis, maar jongere studenten en kinderen kregen ze wel in plaats van notebooks.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen