Skyrim 10th Anniversary: veel te duur en toch weer veel te leuk

Games Jelle van Es 16 nov 2021

Het is inmiddels alweer tien jaar geleden dat we kennismaakten met The Elder Scrolls V: Skyrim. Na het grote succes van Oblivion had ik echt zin om met de nieuwe game aan de slag te gaan. En dat was echt een feest. Vanaf het eerste moment dat ik met dit avontuur begon, was ik verliefd. De wereld was groots, er was enorm veel te doen, je kon bizar veel verbeteren en ga zo maar door.

In de tien jaar die daarop volgden hebben we heel wat heruitgaves gezien. Ik heb de game nu op de Xbox 360, de pc, de PlayStation 4, de Nintendo Switch en de PlayStation VR gespeeld. En elke keer was het weer leuk om te doen. Wat mist er dan nog? Een nieuwe heruitgave natuurlijk. Dat heeft Bethesda nu gedaan met de zogenaamde Skyrim Anniversary Edition. Je kunt de bestaande versie van de game, mits je die digitaal hebt, voor een gereduceerd bedrag upgraden, maar het is ook mogelijk om voor de zes miljardste keer de game te kopen en andermaal met de game aan de slag te gaan. Gewoon, omdat het kan.

Skyrim 10th Anniversary

Nu ga ik vaak bij reviews puntsgewijs in op wat de game te bieden heeft. Maar hey, dit is Skyrim. Als je de game in de afgelopen tien jaar nog niet geprobeerd hebt, dan zal deze heruitgave daar niet veel aan veranderen. Want de basis is nog altijd hetzelfde. Aan het begin van het avontuur maak jij jouw personage aan en kom je er al snel achter dat jij Dragonborn bent. Een speciaal figuur die over de mogelijkheid beschikt om de zielen van draken (die vanuit het niets zijn opgedoken) op te nemen en die weer te gebruiken om speciale Shouts (krachtige aanvallen) uit te voeren. Maar dat is slechts één element in de game. Je kunt gaan rondlopen en overal waar je komt is er wel iets te ontdekken.

Zodoende ga ik elk punt dat interessant is af. De ene keer kom ik in een grot terecht en neem ik het daarop tegen trollen, terwijl ik de keer daarop bij een ruïne te maken krijg met agressieve bandieten. Door aanvallen uit te voeren en klappen te incasseren worden je vaardigheden langzaam verbeterd en ga je in levels omhoog. Dat is dus nog altijd het geval in deze Anniversary Edition van Skyrim. Maar gelukkig zijn er ook wat toevoegingen.

Skyrim
Dragonarmor voor je paard, want waarom niet? (Afbeelding: Bethesda)

Naast de drie DLC die voor Skyrim zijn uitgekomen, krijg je bijvoorbeeld toegang tot de content die vanuit de Creation Club is gemaakt. Op die manier heb je heel wat extra quests om je tanden in te zetten. Ook is het net als vorige uitgaves mogelijk om met diverse mods aan de slag te gaan. Op die manier is de toch al uitgebreide game nu nog uitgebreider. Verder zijn er een paar extra toevoegingen. Zo kun je gaan vissen, is er de Survival Mode en zijn er nieuwe ingrediënten te vinden om potions mee te maken.

Lekker vissen (Afbeelding: Bethesda)

Korte laadtijden

Een ander voordeel aan Skyrim: Anniversary Edition is dat ik hem nu voor het eerst speel op de PlayStation 5. De game lijkt niet echt geoptimaliseerd te zijn voor de nieuwe spelcomputer, maar je hebt wel een groot voordeel dat je te maken hebt met een snellere hardeschijf. Op die manier zijn laadtijden bijna niet aanwezig. Elke keer dat je fasttravelt of een locatie binnengaat, dan is dat een kwestie van een paar seconden en je bent waar je moet zijn. Dat maakt het fijner om heel wat spullen op plekken te pakken, fasttravelen naar Whiterun, daar alles verkopen en dan weer doorgaan.

Binnenlocaties (Afbeelding: Bethesda)

Het heeft er in elk geval voor gezorgd dat ik voor de zoveelste keer me weer helemaal onderdompel in de wereld van Skyrim. Maar als het even kan, dan hoop ik dat we niet nog eens tien jaar moeten wachten totdat we met The Elder Scrolls VI aan de slag gaan. De game is onder andere hier te scoren. Wel voor 50 euro, wat ergens weer bizar is voor een game die 10 jaar oud is.