Sonos Ray: soundbar is klein, maar oh zo fijn!

Smart Home Jelle van Es 2 jun 2022

Bij een goede film die je thuis kijkt, kan de beleving een stuk minder indrukwekkend zijn als je gebruik maakt van het standaard geluid dat uit je televisie komt. Die is vaak niet zo rijk als wanneer je een film in een bioscoop beleeft. Gelukkig kun je jezelf trakteren op een soundbar om van beter geluid te genieten. De Sonos Ray is zo’n soundbar.

Sonos heeft inmiddels al twee soundbars op de markt gebracht, maar die vallen meer in het high-end segment. Dat betekent dat je een fantastische ervaring krijgt, maar ook een flinke prijs moet betalen. De Sonos Ray geldt wat dat betreft als een instapmodel en mist zodoende bepaalde toeters en bellen. Dat neemt niet weg dat hij alsnog genoeg moois biedt.

Sonos Ray Review

Formaat is ideaal

Het grote voordeel dat de Sonos Ray wat mij betreft biedt, is te vinden in het formaat. Ik heb hiervoor verschillende soundbars kunnen testen. En die waren allemaal een stuk groter. Dat betekent dat ik ten eerste de ruimte voor mijn televisie vrij moest maken om hem sowieso te kunnen plaatsen. En vervolgens heb je dan de uitdaging om hem zo neer te zetten dat de sensor van de televisie nog bereikt kan worden. En dat is vaak waar het bij mij misging. De Ray heeft dat probleem dus niet. Door zijn kleinere formaat is het mogelijk om hem bijvoorbeeld in een kastje te plaatsen. Omdat het geluid puur uit de voorkant komt, hoef je ook niet bang te zijn dat hij ingebouwd wordt. Ik heb hem echter voor de televisie gezet en dat werkt perfect. Hij is minder hoog dan andere modellen en daardoor werd voor het eerst mijn sensor op de televisie niet geblokkeerd.

Sonos Ray soundbar, Black Friday, speaker
Past perfect (Afbeelding: Sonos)

Installatie werkt makkelijk

Voordat je echter van de Sonos Ray kan genieten, is het zaak dat je hem even installeert. Dat is gelukkig een fluitje van een cent. De maker heeft ervoor gekozen om gebruik te maken van een verbinding met de televisie via een optical kabelaansluiting. Dat betekent dus dat je geen HDMI-verbinding nodig hebt. Dat aansluiten is twee seconden werk. Daarna moet je wel nog even op je televisie voor de audioverbinding kiezen, maar dat stelt niks voor. De Sonos-app koppelen is ook zo gedaan en zorgt ervoor dat het mogelijk is om vanaf je smartphone je favoriete muziek af te spelen. Doordat hij gebruikmaakt van AirPlay 2 is het mogelijk om je Spotify-muziek naar de soundbar te sturen, terwijl je op je telefoon nog je Twitter-filmpjes met geluid bekijkt.

Sonos Ray soundbar
Je hebt hem snel aan de praat (Afbeelding: Sonos)

Koppelen met andere producten

Heb je andere Sonos-producten in huis? Dan is het mogelijk om via de app een soort surround ervaring te creëren. Zet bijvoorbeeld twee One-producten achter de bank en combineer die met de Sonos Ray voor een nog rijkere ervaring. Ideaal dus als je die al hebt staan voor je muziek-ervaring.

Lekker gamen (Afbeelding: Sonos)

Geluid is rijk

Waar de andere sound bars van Sonos gebruikmaken van Sonos Atmos, daar is de Sonos Ray ‘beperkt’ tot Dolby Digital. Dat neemt niet weg dat het geluid gewoon heel erg goed is. Als ik een film kijk, dan merk ik soms dat ik het idee krijg dat het geluid van links of rechts naar binnenkomt. Daardoor komt een film nog beter tot zijn recht en is de beleving uitstekend. Mocht je te maken hebben met kinderen die op tijd naar bed gaan, dan is het goed om te weten dat de soundbar gebruikmaakt van een nachtmodus. Wanneer je dat hebt ingeschakeld, dan komen de lage tonen minder hard binnen en hoef je dus niet bang te zijn dat de kleine tijdens een film naar beneden komt omdat het geluid te hard staat.

Samen genieten (Afbeelding: Sonos)

Aandacht voor sync-problemen

Toch had ik wel een klein probleempje met de Sonos Ray. Dat heeft te maken met de sync van de televisie en de soundbar. Die was niet optimaal. Er zat een kleine vertraging tussen het beeld en het geluid, waardoor het geheel out-of-sync liep. Het was zeker geen slechte nagesynchroniseerde film, maar het viel wel op. Gelukkig kon ik de sync via mijn televisie aanpakken en ervoor zorgen dat alles weer goed liep. Maar het is wel even een ding waar je op moet letten. Vooral even goed kijken of je televisie zo’n sync kan instellen.

Even op de televisie dingen aanpassen (Afbeelding: Sonos)

De Sonos Ray is vanaf 7 juni verkrijgbaar voor 299 euro.