[REVIEW] Sony A7 Mark III: van alle markten thuis

Gadgets Dominick Vietor 24 jun 2019
Leestijd: 6 minuten

Een systeemcamera met goede foto- en videoskills, een 24,2 megapixel full frame-sensor en een aantal slimme features. Dat is het succesrecept van de Sony A7 Mark III. Het maakt deze camera ook tot de ideale allround-optie voor wie op reis is, zoals ik in de afgelopen maanden ontdekte. In deze review lees je er alles over.

Veelzijdig en klein

De Sony A7 Mark III is een systeemcamera. Dat wil zeggen dat ‘ie wel verwisselbare lenzen heeft maar geen spiegel. Het eerste geeft veel flexibiliteit; essentieel voor iedereen die serieus met een camera aan de slag wil. Het tweede zorgt ervoor dat hij ondanks zijn grote sensor lekker compact is.

Sony A7 Mark III review

Overigens is een systeemcamera al lang niks nieuws meer. Tegenover andere populaire semiprofessionele full frame-camera’s als de Canon 5D of Nikon D850 is het echter een groot voordeel. Nog een groot voordeel: de A7 Mark III schiet hoge kwaliteit 4K-video’s. Bovendien heeft hij goede continue autofocus en kan hij moeiteloos overweg met een externe microfoon. Koppel ‘m met een goede zoomlens zoals de 24-70mm Zeiss-lens die ik erop had en je hebt een ideale reisgenoot.

Handige extra: je kunt de A7 Mark III opladen met een usb-c kabel waardoor je de aparte batterijlader thuis kunt laten. Bovendien presteert de batterij uitstekend. Zelfs bij -10º op 6200 meter hoogte.

Sony A7 Mark III review lens

Zo was de Sony A7 Mark III mijn fotocamera en – in combinatie met een simpel statief en audiosetje – mobiele filmstudio tijdens een lange trip door India en Nepal. Licht en handzaam genoeg om mee te nemen op expeditie naar een hoge berg; kwalitatief goed genoeg om het YouTube-kanaal van WANT van mooie content te voorzien. Ik schoot onder andere mijn videoreview van de Samsung Galaxy S10 Plus en Huawei P30 Pro volledig met deze A7.

Sony A7 Mark III bediening went snel

Ik schiet al jaren met Canon-camera’s. De overstap naar deze Sony was dan ook even wennen qua bediening. Maar ik moet zeggen: de bediening zit uitstekend in elkaar en went snel. Een drietal wieltjes zorgt voor eenvoudige aanpassing van zaken als ISO, diafragma en sluitertijd. Vier aanpasbare knoppen zorgen ervoor dat je veelgebruikte functies eenvoudig bij de hand kunt hebben.

Wie graag niet volledig handmatig schiet kan met een speciaal extra wieltje de belichtingscorrectie aanpassen. Op zich handig, al zorgt de plaatsing op de hoek ervoor dat hij relatief makkelijk per ongeluk draait. Omdat het wieltje fysieke standen heeft, leidde dat een aantal keer tot over- of onderbelichte foto’s.

Sony A7 Mark III review bediening

Omdat de Sony A7 Mark III een systeemcamera is ontbreekt de spiegel. Dat betekent dat hij een virtuele viewfinder heeft. Wisselen tussen dit kijkgaatje en het scherm gaat automatisch op basis van een nabijheidssensor. De wat nerveuze afstelling van die sensor zorgt er helaas voor dat het scherm iets te vaak op zwart gaat. Handmatig wisselen tussen het scherm en de viewfinder lost dat op, maar is ook niet erg handig. Klein minpuntje.

Gekoppeld met je smartphone

Het scherm van de Sony A7 Mark III kan naar boven en beneden kantelen, maar klapt niet volledig om. Via je smartphone kun je eventueel zien wat er in beeld is terwijl je voor de camera staat. Die smartphone-integratie werkte in het begin van mijn testperiode met de oude app niet goed. Na een app-update werkte het wel en ik moet zeggen: daar ben ik heel blij mee. Via de app Imaging Edge Mobile kun je de camera op afstand bedienen en foto’s importeren.

Sony A7 Mark III review display
(Afbeelding: WANT)

Vooral die bediening is ideaal als je zoals ik zonder cameraman wilt filmen. Niet meer vijf keer heen en weer lopen om je shot te bekijken en aan te passen. In plaats daarvan kijk je gewoon op je smartphone of alles goed is. Ben je tevreden over je shot, dan druk je op de opnameknop. Good to go. Wanneer je alleen foto’s maakt is de app een mooie vervanger voor de zelfontspanner.

Sony A7 Mark III review Imaging Edge Mobile

Ben je zonder laptop op stap en wil je toch alvast een fotootje op Instagram zetten? Dan komt de app-integratie ook goed van pas. Met een druk op de knop importeer je previews van alle foto’s die je op een dag gemaakt hebt naar je smartphone. Kwalitatief weliswaar minder goed dan een nabewerkt RAW-bestand, maar wel dé manier om alvast iets online te krijgen. Of om gewoon je gemaakte foto’s op een beter scherm te bekijken.

Sony A7 Mark III beeldkwaliteit: uitstekend

Nog veel belangrijker dan al die extra’s, is de beeldkwaliteit. Die is in het geval van de A7 Mark III uitstekend. Tegenover de Canon EOS 5D Mark III die ik normaal veel gebruik valt vooral de hoge dynamische range op. In een videoshot met een op het eerste gezicht overbelichte lucht, kan ik tijdens het bewerken nog heel veel details terughalen. Uit een enkele RAW-foto kunnen eenvoudig de schaduwen en highlights met veel detail naar voren gebracht worden.

Het stelt je in staat om van een enkele foto een HDR-achtig plaatje te maken. Dat kan met iedere RAW-foto, maar door de hoge dynamische range van de Sony A7 Mark III gaat dat extra goed. Hieronder een aantal foto’s die ik met de A7 Mark III schoot nabewerkt als levendige HDR-versie en als meer neutrale variant.

Sowieso zit het wel goed met de scherpte en details van de foto’s en video’s. Gelukkig maar trouwens, want alleen de body van deze full frame-camera kost al zo’n €2000. Voor de 24-70mm f4.0-lens die ik erop had zitten ben je nog eens zo’n €800 kwijt. Wil je wat goedkoper beginnen, dan kun je voor zo’n €2200 een setje met een body en een vrij eenvoudige 28-70mm kitlens kopen. Ook fijn: omdat Sony voorloper is op het gebied van systeemcamera’s is er een groot aanbod geoptimaliseerde lenzen voor de A7 beschikbaar.

Conclusie: geweldige allrounder

Foto, video, thuis of op reis: de Sony A7 Mark III is van alle markten thuis. Zijn compacte formaat, goede beeldkwaliteit én uitgebreide filmfunctie zorgen ervoor dat deze camera een geweldige allrounder is. Het enige nadeel dat ik tijdens mijn testperiode heb kunnen bespeuren is dat de bediening wat kleine pijnpuntjes kent. Echt een probleem is dat echter niet.

Sony A7 Mark III review lens

De A7 heeft een basisprijs van zo’n €2000. Niet niks. Voor een camera zo veelzijdig en geavanceerd als deze is het echter zeker geen gekke prijs, en wat mij betreft is de A7 Mark III elke euro waard. Ben jij een hobbyfotograaf die het maximale uit zijn gear wil halen of een professionele fotograaf die graag een compacte kit heeft? Dan is de Sony A7 Mark III een uitstekende keuze.