We hebben Star Wars: Survivor gespeeld (en dit vinden we ervan)

Games Dunke van Boekel 3 apr 2023
Leestijd: 6 minuten

Na jarenlang wachten staat de release van Star Wars Jedi: Survivor nu dan toch echt om de hoek. Op 28 april mogen we eindelijk weer met Cal Kestis (Cameron Monaghan) en BD-1 door sterrenstelsels hier ver vandaan rondlopen. WANT-redacteur Dunke van Boekel kreeg daarentegen de kans om alvast eens aan te voelen wat deze nieuwe Star Wars-game in petto heeft, wat hij jullie ook maar dolgraag vertelt.

Mijn eerste playthrough van Jedi: Fallen Order was twee dagen nadat de game uitkwam alweer afgelopen, maar ik kan vertellen dat het er een van velen was. Meerdere malen heb ik het verhaal van voormalig Jedi-Padawan Cal Kestis volledig uitgewoond, dus de drang naar het vervolg was hoog. Nu heb ik Star Wars Jedi: Survivor drie uurtjes kunnen spelen, en daar kwamen interessante onthullingen uit.

Jedi: Survivor is vertrouwd, maar groter

Toen ik een tijdje geleden een artikel schreef over games die te spelen waren als voorbereiding op Star Wars Jedi: Survivor kwam God of War: Ragnarök naar voren. In vergelijking met die game vergroot Jedi: Survivor al meteen de schaal die je gewend bent van het eerste deel.

De preview mij werd voorgeschoteld speelt zich een uurtje na het begin van de game af en liet zien hoe Cal en BD-1 in een kapotte Mantis (het schip waarmee je je tussen planeten beweegt) landen op de originele planeet Koboh. Je doel? Het schip repareren. Maar terwijl je de planeet aan het verkennen bent, stuit je op gevaren die het traject van je reis beïnvloeden. Er lijkt een tof verhaal aan te komen over hoe de hoofdpersonages omgaan met een strijd die niet te winnen lijkt te zijn.

Star Wars Jedi: Survivor The Game Awards
Een mysterieus figuur in Star Wars Jedi: Survivor. (Afbeelding: EA)

Toevallig is Greez Dritus, de piloot van de Mantis en goede vriend van Cal uit Fallen Order, ook te vinden op de planeet. De vierarmige gokker heeft daar in het dorpje Rambler’s Reach met een hilarische robot genaamd MXNK-6 (Monk) een cantina geopend. Deze locatie vormt dan ook een beetje het ‘hart’ van de game. De cantina en Rambler’s Reach bevatten een aantal NPC’s die je side-quests geven, of bepaalde cosmetics verkopen. Deze NPC’s zijn overigens ook over de hele map verspreid, niet alleen het dorp. Leven in de brouwerij!

Star Wars-collectibles galore

De settlement en winkels worden ook uitgebreid wanneer je NPC’s uit de wereld naar het dorpje stuurt. Zo is er bijvoorbeeld een kleine visser te vinden, die de vistank in de cantina kan onderhouden. Als je vervolgens vissen tegenkomt tijdens je reizen, kun je die daar naartoe brengen.

De personalisatie is dan ook flink uitgebreid. Waar je in Fallen Order poncho’s, skins en onderdelen voor je lightsaber kon vinden kun je nu veel specifieker je karakter vormgeven. Met nieuwe kapsels, baarden en kleding laat je Cal eruitzien zoals jij wil. Zelfs het schattige koppie van BD-1 is aan te passen en vrijwel alles heeft een set met kleuren die je kunt veranderen. Je wordt zo de hipste Jedi in het Star Wars-universum.

De kisten en Force Echoes uit de vorige game zijn ook niet verdwenen. Star Wars Jedi: Survivor zat alleen al in deze preview van Koboh vol met paden naar geheime verbeteringen. Al zul je om deze te vinden wel een aantal gevaren moeten trotseren.

Star Wars Jedi: Survivor
Het lijkt erop dat we genoeg lightsaber-actie kunnen verwachten! (Afbeelding: EA/Lucasfilm)

Knokken hoort misschien niet echt bij een Jedi, maar…

De Dual Wield stance zat niet in Fallen Order door een gebrek aan tijd, werd mij verteld. Maar in Jedi: Survivor laat de lightsaber-stijl een vrij agressieve speelstijl toe. In plaats van een sterkere ‘heavy’-attack kun je namelijk met een druk op de knop in een meditatieve staat terechtkomen waardoor Cal de aanvallen van vijanden automatisch pareert. En het ziet er gewoon heel cool uit, zo rond rennen met twee lichtzwaarden.

Er zijn nog twee stances die we wel hebben kunnen zien, maar waar we niet mee hebben kunnen spelen. De Crossguard stance (Voor een lightsaber die lijkt op die van Kylo Ren) deelt ontzettend veel schade aan, maar het duurt een tijdje voordat je daadwerkelijk de klap uitdeelt. Met de Blaster stance heeft Cal in een hand een lichtzwaard, en in de andere een blaster. Op deze manier kun je ook vijanden die ver weg staan aanvallen.

Op het gebied van nieuwe Force-abilities hebben we er in ieder geval eentje kunnen aanschouwen, namelijk Force Confusion. Hiermee kun je ervoor zorgen dat vijanden voor een momentje hun bondgenoten aanvallen, in plaats van jou. Erg handig als je even in de penarie zit.

Special modifications in Star Wars: Jedi Survivor

Net als in zijn voorganger heeft Cal in Star Wars Jedi: Survivor toegang tot een uitgebreide skill-tree die zijn vaardigheden in de Force, lichtzwaarden en overleven verbetert. Van wat ik heb kunnen zien, zitten daar niet teveel abilities tussen die je ook al kon vrij spelen in Fallen Order, dus het is niet alsof de Jedi veel is ‘vergeten’ tussen de games door.

Star Wars Jedi: Survivor
Ook op Koboh zijn de western-invloeden op Star Wars te vinden. (Afbeelding: EA/Lucasfilm)

Een nieuwe toevoeging op het gebied van upgrades zijn perks. Door de wereld kun je deze perks vinden, waarna je er een aantal kunt selecteren die bepaalde krachten van Cal sterker maken. Je hebt hier een beperkt aantal slots voor, dus je zult er soms wellicht een aantal moeten wisselen als een bepaalde perk je een voordeel geeft.

Het lijkt erop dat het reizen door de werelden ook stukken soepeler zal gaan. Zo kun je nu (eindelijk) fast-travelen tussen meditatiepunten en heeft Cal nu naast Force-acrobatiek ook hulp van de Ascension Cable (grappling hook) en dieren om op te rijden. BD-1 heeft ook een nieuwe functie, de droid-puppy functioneert namelijk dankzij de BD Visor ook als een vergrootglas, zodat je interessante locaties kunt markeren (denk aan de Sheikah-slate in The Legend of Zelda: Breath of the Wild).

Wat kunnen we dus verwachten van Star Wars Jedi: Survivor?

Alles dat ik heb gezien in deze drie uur met Star Wars Jedi: Survivor wijst er dus op dat de game groter is in schaal dan zijn voorganger, wat te zien is in zowel de spelwereld vol NPC’s als de combat en de hoeveelheid upgrades. De hoeveelheid details tijdens het customizen van Cal en BD-1, maar ook in de wereld zetten een beeld waarvan ik hoop dat dit door de hele game is doorgetrokken.

Dat de gameplay uitgebreid en verbeterd is, lijkt me op het moment wel duidelijk. Toch zijn er nog een aantal verrassingen, zoals de companions. Wat mysterieuzer is over Jedi: Survivor is het verhaal. De dingen die we al weten en hebben gezien zijn ontzettend intrigerend en wijzen op een uniek Star Wars-verhaal, maar het blijft toch echt afwachten tot de volledige release totdat we daar helemaal mee los kunnen gaan.

Star Wars Jedi: Survivor
Ga jij de game kopen? (Afbeelding: EA/Lucasfilm)

Star Wars Jedi: Survivor komt op 28 april uit op PlayStation 5, Xbox Series S/X en PC.

Disney’s echte Star Wars-lightsaber is dope, maar hoe werkt het?

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen