Super Mario 3D World is samen met Bowser’s Fury een schot in de roos

Games Jelle van Es 12 feb 2021

De Nintendo Switch is op dit moment één van de succesvolste spelcomputers. Eigenlijk is dat wel gek als je kijkt hoe matig de Wii U verkocht. Die spelcomputer viel een beetje tussen het wal en het schip qua doelgroep. En dat is jammer, want de Wii U had zeker een aantal toffe games. Gelukkig hebben veel daarvan inmiddels een tweede leven gekregen op de Switch. Met Super Mario 3D World heb je de nieuwste game die die weg bewandelt.

De meeste games die vanaf de Wii U worden uitgebracht op de Nintendo Switch worden voorzien van kleine verbeteringen. Met Super Mario 3D World is dat niet het geval. Het is het origineel, maar dan met een flink stuk extra content in de vorm van Bowser’s Fury. Dit is een compleet nieuw avontuur waar je een aantal uur mee aan de slag kan gaan. Net als het hoofdavontuur kun je dit samen spelen, maar dan wel met maximaal twee spelers in plaats van vier. Op deze manier is de game eigenlijk ook de moeite waard wanneer je hem destijds enkel op de Wii U hebt gespeeld. Dit zijn de punten die me zijn opgevallen.

Super Mario 3D World blijft één van de betere games

Super Mario 3D World is het vervolg op het uitstekende Super Mario 3D Land dat destijds op de Nintendo 3DS verscheen. Beide games behoren tot mijn favoriete titels in de reeks. Het is namelijk het klassieke platformen in verschillende levels, waarbij je te maken krijgt met verschillende platformelementen. Daarbij heb je ook bekende powerups en nieuwe varianten in de vorm van een kattenoutfit. Daarmee kun je muren en bomen beklimmen en op die manier weer nieuwe puzzelsoorten op te lossen. Het is een game die net als Super Mario Odyssey een game is die ideaal is voor jongere gamers als veteranen.

Super Mario 3D World
Een heerlijk avontuur (Afbeelding: Nintendo)

Ideale game om samen te spelen

Bijkomend voordeel van Super Mario 3D World is dat je het samen kan spelen. Met maximaal vier spelers kun je dan los gaan. Het komt het beste tot zijn recht wanneer de vier spelers dan allemaal hun eigen Nintendo Switch hebben en je zodoende elkaar joint. Maar het is ook mogelijk om met twee spelers op een enkele Switch los te gaan, zodat je in groepjes van twee met elkaar kunt gaan klooien. Samenwerken is daarbij zeker mogelijk, maar het is minstens zo vermakelijk om gewoon chaos te creëren en op die manier te klooien.

Samenwerken is een must (Afbeelding: Nintendo)

Bowser’s Fury is een heerlijke aanvulling aan Super Mario 3D World

De basis van Super Mario 3D World is echt uitstekend. En als het een losstaand avontuur zou worden uitgebracht, dan zou het gelijk een absolute aanrader zijn. Maar door de toevoeging van het Bowser’s Fury-avontuur is het een must-have geworden. Bowser’s Fury doet een beetje denken aan een wereld in Super Mario Odyssey. Het is één groot geheel, waarbij je op verschillende plekken zonnen moet zien te verzamelen. Heb je er genoeg, dan kun je een gevecht aan gaan met een reuze Bowser. Die is namelijk door een soort duister goedje getransformeerd in een nog wildere variant. Voordat je zo’n gevecht aangaat, laat hij zo nu en dan al van zich horen. Dan slaat het weer om en komen er lavablokken uit de lucht en vallen lieve katjes je zo maar aan. Die omslag is verfrissend.

De strijd tegen Bowser (Afbeelding: Nintendo)

Een ander interessant element aan dit stukje van de game is dat je verschillende powerups kunt verzamelen en die kunt opslaan in een soort van voorraad. Vervolgens kun je ze daar op elk gewenst moment uithalen om op die manier bepaalde obstakels te overwinnen. Ook doe je er verstandig aan om op verschillende plekken verder te kijken dan je neus lang is. Dan kun je weer bepaalde tokens scoren. Als je er daar vijf van verzamelt, dan scoor je weer een zon. En dan heb je tot slot ook nog een beetje variatie in de omgevingen, waardoor het tot en met het einde boeiend blijft.

Bowser’s Fury wanneer de zon schijnt (Afbeelding: Nintendo)

Visueel zeer fijn

Een laatste sterk punt aan Super Mario 3D World is de visuele stijl van de game. Het ziet er heerlijk vrolijk uit met fijne omgevingen. Dit is echt zo’n game waar je blij van wordt wanneer je het speelt en van het beeld afspringt. Elk nieuw level is op die manier een klein cadeautje wat je open maakt.

Super Mario 3D World
Ik hou van deze vrolijke kleuren (Afbeelding: Nintendo)

Herhaling in Bowser’s Fury neemt wel een beetje toe

Toch is er wel een klein nadeeltje aan Super Mario 3D World. Want de herhaling in Bowser’s Fury is behoorlijk groot. Het is behoorlijk hetzelfde. Je gaat in elk gebied op zoek naar de vijf tokens, doet wat extra dingen en scoort de zonnen. Heb je er genoeg, dan activeer je de bel en knok je met Bowser, waarna je naar een volgend gebied gaat. Maar hey: het is een extraatje en je krijgt er zo’n zes uur extra avontuur mee, dus wat dat betreft is het top.

Herhaling van zetten (Afbeelding: Nintendo)

Super Mario 3D World met Bowser’s Fury is nu verkrijgbaar op de Nintendo Switch.