Ilona Braam
Ilona Braam | LinkedIn Cars 13 jun 2017

Bekijk hoe de Tesla Model X ervan langs krijgt tijdens crashtest

Tesla heeft het vertrouwen in de veiligheid van de Tesla Model X nooit onder stoelen of banken gestoken. Vanaf het moment dat het eerste model werd gelanceerd in 2015 werd verwacht dat de SUV een score van vijf sterren zou behalen voor elke veiligheidscategorie van de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA). Hoewel deze afdeling van de Amerikaanse overheid nog geen officiële resultaten bekend heeft gemaakt, zijn al wel een paar video’s van de crash tests online verschenen.

Tesla Model X

Ontbreken motor aan voorkant gunstig bij frontale botsing

Bij de frontale botsing crash test wordt gekeken naar de mate van letsel aan het hoofd, de borst, de nek en de benen van de bestuurder en de voorste passagier. De crashtest dummies krijgen een gordel om, waarna het voertuig op een stilstaand obstakel inrijdt met een snelheid van 56,5 km per uur. Dit komt overeen met een botsing tussen twee vergelijkbare auto’s met die snelheid.

De Model X heeft net als de Model S bij deze test het voordeel dat de motor zich niet aan de voorkant van de auto bevindt. Dit zorgt voor een vergrote kreukelzone, waarbij een groot deel van de kracht van de botsing wordt opgevangen door het vervormen van de voorkant. Tegen de tijd dat kracht van de botsing de passagier treft, is deze al een stuk verminderd. In deze video is te zien hoe de 2017 Tesla Model X keer op keer frontaal tegen muren opbotst.

Tesla Model X kan tegen een stootje vanaf de zijkant

Naast footage van de frontale botsing is ook de test met botsingen van de zijkant te bekijken. Bij deze crashtests wordt één crashtestdummy in de bestuurdersstoel geplaatsts en één achter de bestuurder. Beide krijgen weer een gordel om en moeten weer botsingen zien te overleven. Bij deze test ramt een 1367 kg zwaar object met een snelheid van 62 km per uur tegen de stilstaande auto. Om de structuur van een voertuig te simuleren is het object gemaakt van indrukbaar materiaal. De test simuleert botsingen bij een kruising.

De volgende video laat zien hoe de Model X nu van de zijkant wordt aangepakt. Te zien is ook hoe de airbag aan de zijkant tijdens de botsing de dummy behoorlijk goed beschermt en de dummy er behoorlijk goed vanaf lijkt te komen.

Voor als je tegen een paal rijdt

Bij de side pole intrusion test wordt het voertuig neergezet in een hoek van 75 graden en vervolgens naar de zijkant getrokken met 32 km per uur. Het het bestuurdersgedeelte botst daarna tegen een paal met een diameter van 25 cm. Waar de andere testen een dummy van normaal mannelijk postuur als bestuurder gebruiken, simuleert de pop bij deze test een vrouw van klein formaat. In deze test wordt gekeken hoe goed de auto het opneemt tegen zoiets als een uitstekende paal of boom. Volgens Tesla zelf zouden zowel de Model S als Model X twee keer beter presteren dan de beste SUV’s.

Tesla Model X en S side pole intrusion test

Aan de footage te zien lijkt deze test het meest heftig te zijn voor de Model X. De auto gaat behoorlijk op en neer, maar wederom lijkt de crashtest dummy het goed te overleven.

Om een score van 5 sterren te behalen in elke categorie moet aangetoond worden dat de kans om een verwonding op te lopen minder is dan 10%. Tesla verwacht dat met de nieuwe Tesla Model X deze kans rond de 6,5% zal liggen.

Veiligheid is bij alle voertuigen een belangrijk punt. Motorrijders zijn een stuk kwetsbaarder dan automobilisten en moeten extra goed op hun veiligheid letten. De slimme motorhelm Helmet Brake Light is speciaal ontworpen om motorrijders veilig van A naar B te krijgen.

Reageer op artikel:
Bekijk hoe de Tesla Model X ervan langs krijgt tijdens crashtest
Sluiten